250?

Reparationstips och allt om motorer...
dan77
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 13, 2017 7:10 pm

250?

Inlägg av dan77 »

Hej,

Har övertagit en 250 -51 som min morbror köpte -57.
Och nu börjar jagandet på prylar.

På tradera är någon som säljer en 250 motor med motornummer 579-2-1783.
Vad jag förstår, enligt någon tråd här på forumet så är det till en 60-70 tals arme variant.
Är det någon insatt som kan bekräfta?

Skulle en sådan motor passa i mina motorfästen osv?

Vänligen Danne
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 250?

Inlägg av Andercz »

Välkommen Danne,
jorå, i princip skulle den motorn kanske passa, med bara små modifieringar.
Men varför inte satsa på att få ordning på originalmotorn i stället?
Till din JAWA PERAK 250cc finns det mängder av delar i nyproduktion, till rimliga eller låga priser. Finns bara motorblocket, kan du hitta allt till insidan.
Kolla på länkarna här på hemsidan, där finns en massa handlare med adresser i Tjeckien och Slovakien.
Kolla med http://www.motoren.sk, wwwjawashop.com, och några till.
Det är en fin liten cykel, och finast är den om den är historiskt riktig, eller i alla fall närapå.
1951 JAWA Perak 250cc.jpg
En 20 år yngre motor fungerar rent tekniskt...

Vad är det som saknas på din hoj?


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
dan77
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 13, 2017 7:10 pm

Re: 250?

Inlägg av dan77 »

Hej!

Tackar :)

Lite oklart...
Sven, min morbror parkerade den på -70 talet något för det var/är något trassel med magneten.
Han har kickat den med jämna mellanrum under åren så det sitter inte fast åtminstone...

Det var nog mer att motorn dök upp och då kom "bra att ha tänket" fram. Men när det inte är "rätt" motor för mig så avvaktar jag lite och ser om jag kan få snurr på den som sitter där.

Det är ingen pärla, den har använts året runt fram tills det att ställdes för typ 40 år sedan.
Men jag tycker att den är lite mysig och vill få fart på den igen.

Tack för bild och länkar.

Vänligen Danne
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 250?

Inlägg av Andercz »

Om motorn är frisk för övrigt, men är sjuk i tändningen, finns det numera en fantastisk medicin för detta.
Installera en elektronisk tändning, det kostar dig omkring 1800 - 2000 Kr. Installera och glöm bort.
Den bara går och går.
Du får 12 Volt och 150 Watt till lyse.
Du kan köra utan batteri, då det är en magnettändning. Men jag brukar rekommendera att ha ett batteri kvar i alla fall, det ger bättre ljus på tomgång, du har alltid bromsljus och tuta.. du kan ladda telefonen. Men du är ändå inte beroende av batteriet för att komma iväg, eller för att ha ett riktigt bra ljus.
Kolla lite på Forum här, det pratas rätt mycket om VAPE, eller POWERDYNAMO. Titta under "Elektriskt".

Du behöver bara vanliga verktyg, och man förstör inget på hojen, allt går att återställa till original. Jo, en ny avdragare till VAPE är bra att ha..
Perak är lite speciell med sitt tändningslås i tanken. Jag brukar ha lite extra långa kablar och skaffar ett par kontaktstycken på Biltema, så kan man lyfta av tanken, om det behövs, utan att vara tvungen att koppla loss varenda kabel på tändningslåset.

Under MEKTIPS hittar du två olika sätt att installera VAPE på din Perak.

Att en gammal motorcykel ser ut som att den har haft ett liv, lite sliten och använd, menar i alla fall jag är bara charmigt och trevligare än alla dessa ansiktslyfta skönheter utan historia.. Man måste inte automatiskt måla om alla gamla fordon. Men ibland har man inget val...

Lycka till

Hör gärna av dig

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
dan77
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 13, 2017 7:10 pm

Re: 250?

Inlägg av dan77 »

Avsikten är inte att utställningsrenovera.
Eftersom jag har mycket historier om den sedan 1957 känns det som att jag skulle radera ut för mycket.

Längre fram kanske jag inte har något val, men då får jag ta den brottningsmatchen med samvetet då :)

Första är att få igång på den, senare däck, bromsar etc.

Den har gamla registreringsskyltarna, det är en även det en puck att lösa.

Vänligen Danne
Skriv svar