Nå trenger jeg et godt råd....

Reparationstips och allt om motorer...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av tjbergli »

Har renoverat min 638 motor i høst. Jobben gikk tilsynelatende bra, men jeg rakk ikke å få start på den innen vinteren kom i garasjen. Dvs jeg prøvde men den ville ikke gå, uten at jeg helt kunne forstå hvorfor. Den fyret opp når jeg ga godt med startgass, men ikke f... om den ville gå på ordinært drivstoff. Forgasserproblem, tenket jeg. Men som sagt det ble vinter og kalt i garasjen :evil:

Nå i vår tok jeg opp og rengjorde forgasser etter alle kunstens regler, men Jawa'n var like død :roll:

Det har stått et eletronisk tenningsanlegg (Piranah) på den i 40 000 km og det har til synelatende fungert greit. Men siden det ikke er noen direkte god måte å sette teningspunktet på med dette anlegget (senere modeller har fått en lysende diode som angir tenningstidspunktet) så hadde jeg en mistanke om at det kanskje kunne være tenningsanlegget. Jeg byttet derfor til et orginalt stifte-anlegg jeg hadde liggende, men fortsatt resultatløst. Den er fortsatt helt død, ikke antydning til å ville starte.

Det virker som om den ikke suger inn bensin fra forgasseren.....

Ok, neste trinn var å byttet til en annnen forgasser (Mikuni) jeg hadde liggende, og som jeg har kjørt litt med på Jawa'n. Fortsatt like resutatløst!

Tilbake til tanken om at den ikke suger inn bensinblandingen fra forgasseren: Kunne jeg ha byttet om stemplene eller montert de bak fram? Av med toppene, men riktig stempel på riktig plass og pilene peker framover.....

Så nå er jeg ganske rådløs......
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av tjbergli »

Har nå kommet litt videre med Jawa'n.

Tok opp forgasseren en gang til, fant ingen feil, monterte den på sykkelen. Sjekket bensintilførsel og gnist på pluggene.
Men den var fortsatt helt død når jeg forsøkte å starte den med kicken....

Ut i gata og på med løpeskoene..... Voila, den startet når jeg løp den igang. Men vanskelig/umulig å holde motoren gående på tomgang.
På med hjelm og jakke og en liten kjøretur på 8-10 km. Motoren gikk greit, men døde på tomgang.... Og selv med varm motor var det umulig å starte den med kicken.

Så det store spørsmålet er: HAR JEG ET FORGASSERPROBLEM ELLER ET TENNINGSPROBLEM?

Jeg har oberservert at det gnistrer (mer enn jeg husker at der vanlig) over stiftene til høyre sylinder? Kondensatoren? Er det mulig å måle om den er ok?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1053
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av Andercz »

Som jag brukar föreslå i liknande fall, har du kollat tändstiftens färg, och om de är torra eller våta?
Försök starta den igen kör en tur och stanna den tvärt, utan att stå på tomgång, även om det nu verkar vara svårt med just tomgång.. Tag genast ut tändstiften och kontrollera hur de ser ut - är de våta har du troligtvis ett elproblem, är de torra har du förmodligen ett bränsle-/ förgasarproblem.

Alternativt, kicka en massa gånger, så får du fram hur stiften blir på tomgång/ Start
viewtopic.php?f=7&t=698&hilit=t%C3%A4nd ... h=a1bd84c3

Ett par dumma frågor..
Du har inte satt packboxen på Höger ända av vevaxeln in-och-ut? Eller har den blivit vrängd eller skadad vid monteringen? Har den kanske flyttat på sig? Sitter låsfjädern rätt?
Om denna packbox inte sluter tätt, får du symptomer som liknar på förgasarproblem. Det fiser in luft som gör bränsleblandningen mager och svår att tända. När du springstartar kan det ändå bli tillräckligt inpumpat med bränsle så att den går hyggligt..

Du är säker på att anslutningen mellan förgasare och cylinder är tät?

Cylinderfotpackningen är hel?

Topplockpackningar hela?

Vad har du för tändning? Batteri enfas, trefas eller VAPE?

"Jeg har oberservert at det gnistrer (mer enn jeg husker at der vanlig) over stiftene til høyre sylinder"
Vad menar du med detta? gnistrar det mellan tänstiftet (stifterne?) och till topplockets gods?
Har du metallkåpor på tändhattarna? Detta kan orsaka överslag och gnistor mellan tändstiftkontakt och topplock, med följd att gnistan inne i cylindern är obefintlig eller mycket svag.

Menar du att det gnistrar mellan brytarna till höger cylinder, kan detta vara tecken på dålig kondensator. Har du köpt nya kondensatorer, finns det nu för tiden en massa komponenter som är trasiga eller mycket dåliga redan från fabriken. Hmmm, jag köpte riktigt bra Italienska kondensatorer, testade och garanterat OK, och inte mycket dyrare för det... skall leta reda på vart jag köpte dem.. Jag köpte dem alltså i Sverige.

Har du renoverat vevaxeln? Har du i så fall sett till att labyrinttätningen i mitten sitter rätt och att den är oskadad..

Lite att begrunda..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av tjbergli »

Takk for svar Anders.

Packboxen sitter nok rett og låseringen er på plass. Når det gjelder gnister mellom stiftene, så mente jeg at det slår gnist mellom stiftene som styrer tenningen på høyre sylinder. Jeg reagerte på lyden når jeg prøvde å kicke den igang. Da kom det små "smell" når gnisten slo over. Når jeg slo av lyset i garasjen kunne je se gnisten godt, til tross for at jeg står på motsatt side av sykkelen når jeg trår på kicken.

Men uansett, jeg kjører en tur igjen en av de nærmeste dagene og sjekker pluggene slik du beskriver :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1053
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av Andercz »

När du samlade motorn, och monterade tätningarna på vevaxeln, var du noga med att smörja in deras läppar? De får inte löpa torrt, inte ens de allra första varven. De slits ut snabbt och börjar läcka.
Har du köpt packboxar från Tjeckien, kan de vara lite gamla redan från leverans. Jag har haft lite otur med leveranser därifrån, och köper numera bara lager och packningar här hemma, över disk, eller hos Jacking AB. Packboxar är färskvara.

Har du kollat ändglappet på kolvringarna? Det får maximalt vara 0,8 mm. En ny ring i ett nyborrat lopp skall hålla 0,2 mm. Sätter du in nya ringar och de får ett glapp på närmare 0,8 eller mer, är det dags att borra upp cylindrarna ett steg.

Lägg en kolvring i en cylinder, 20 - 25 mm ner från toppen, och mät glappet mellan ändarna med ett bladmått.
En motor jag öppnat hade 3,5 (!!) mm ändglapp. Gissa om det gick åt mycket startgas för att få liv i den...

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av tjbergli »

Packboxar fra Rudolf som ble satt inn med olje ved montering. Nye stempelringer, så endegapet er ok.

Jeg ikke fått vært ute og kjørt med den siden sist, men den gikk helt greit ved kjøring i normal fart. Den er bare helt død når jeg forsøker å kicke den igang, ikke et eneste lille "puff"....
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1053
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av Andercz »

Vad för slags tändning har den, en fas batteri, trefas batteri eller VAPE?
Om något av de tidigare alternativen, laddar den bra? Batteriet måste hålla minst 4 Ampere för att gnista skall uppstå. Ett dåligt batteri skulle kunna ge de besvär du beskriver..

Laddreläerna på 3fas generatorn har en benägenhet att bli heta och då kan en lödning till en av de tre dioderna gå upp. Det går oftast att löda tillbaka den, och därmed får laddningen full kraft igen.

Vidare kan hållaren för kjolen bli nött, ett byte kan göra stor verkan.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av tjbergli »

Hei

Har akkurat vært ute og kjørt 15 km. Sjekke pluggene, som var lys sjokoladebrune og tørre.
Når det gjelder generator er jeg litt usikker, men det er den som orginalt stod på 638. Batteriet har jeg ladet opp flere ganger under prosessen, men skal ikke si at det av den grunn er 100 %. Lurer på om det er et 5 amp batteri? Kan være at det gir for lite strøm, det kan stemme med følelsen når jeg løper den igang. Må ha litt turtall noen sekunder før den smeller igang. Skal sjekke hvor stort (amp) batteriet er.
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av tjbergli »

Batteriet var på 5 amp, er vel kanskje i minste laget? Men når jeg målte spenningen over polene på batteriet var den på 12,8 V. Når jeg slo på tenningen falt den til 12,4 og når jeg slo på fullt lys falt den til 12,0. Det tyder vel på at batteriet er i nogenlunde forfatning?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1053
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Nå trenger jeg et godt råd....

Inlägg av Andercz »

Ok, batteriet verkar väl vara OK, vi får kolla runt lite mer.

Har du kollat om gnistan är stak nog? Det kan man enkelt göra så här:
Test tool spark plugs.jpg
Tag ett tändstift dy vet fungerar bra, och klipp av sidoelektroden. Nu får gnistan hoppa över ett större gap, cirka 5 mm. Detta skall den klara ute i luften, då det inne i motorn, under kompression, är ungefär tio gånger svårare föe en gnista att uppstå, och däe skall den ju hoppa 0,5 mm. Kan den alltså hoppa 5 mm utanfär motorn, kan den också hoppa 0,5 inne i motorn.
Är gnistan svag eller obefintlig när du kickar, har vi en antydan om vart problemen ligger.

Tändstift? Vilka stift använder du? Är de nya? NGK BP 6 HS eller BP 7 HS, kanske BP 8 HS, skulle jag rekommendera.
Kondensator
Tändspole
Tändkablar mellan tändspolar och tändstift
Tändstiftkontakt på tändsdtiftet. Har du bytt?
Generatorkol?
Brytare?
Lyser laddlampan när du kör? Lyser den när du sätter på tändningen?

Jordning och anslutning av alla kablar i tändning, till tändspolar, i tändningslåset..?

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar