350cc som stopper etter en tids kjøring

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring

Inlägg av Andercz »

Nu har jag hittat ett par manualer för Dellorto VHST 28.
Enligt manualen är detta en trimförgasare för racing-motorer.. Den finns i flera grundutföranden, bland annat för 125 -180cc, vilket borde vara den som du har monterad.
Det är diger läsning, jag har inte helt fått överblick på vad man kan och bör göra för att anpassa den till sim motor..

Hur är förgasaren monterad mot cylindern? Den bör sitta med någon slags gummirör, eller en muff av något slag, för att hindra att förgasaren blir för varm. Blir den varm kan det uppstå så kallat "Ånglås". Det uppstår när bränslet förångas redan i förgasaren och då ger en alldeles för mager blandning för tändstiftet att antända.. Men du verkar ju har det omvända, för fet blandning...

Däremot är ju flottörhöjden mycket lätt att justera. Där blir jag bara lite tveksam, för det finns ingen referens till VHST..
Det skulle vara intressant att veta vilken manual du följer när du pillar med din förgasare.

http://www.ducatimeccanica.com/dellorto ... lorto.html

http://danskkartingcenter.dk/dellorto_m ... _guide.pdf

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Sverre
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 14, 2017 5:19 pm
Ort: Oslo

Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring

Inlägg av Sverre »

For å svare på dine spørsmål:

Jeg stilte på brenselnivået etter at problemet ble oppdaget. Dette ble gjort med forgasseren løs fra motoren og uten slange med brensel tilkoblet...

Jeg har nå kjøpt en splitter ny jikov forgasser med nytt filter som jeg skal prøve på sykkelen om noen dager:
20170818_222028_001.jpg
Tennhette og ledning er av typen NGK og skal være ny fra forrige eier..
20170818_221417.jpg
Her om dagen da sykkelen stoppet så tok jeg ut stiftene som du sa, disse var da våte. Tørket av de og monterte de igjen og forsøkte å starte sykkelen igjen, men den ville ikke starte.

Under følger noen bilder av dellorto forgasseren. Denne er montert slik som jikoven skal monteres, med en muffe.
20170818_221358.jpg
20170818_221539.jpg
fortsetter...
Sverre
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 14, 2017 5:19 pm
Ort: Oslo

Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring

Inlägg av Sverre »

Flere bilder av Dellorto..
20170818_221721.jpg
20170818_221344.jpg
Bilde av regulatoren, vet ikke om det er til hjelp men!
20170818_221705.jpg
Nå har jeg ikke pillet så mye på Dellortoen, men det jeg fant var denne. Så jeg har forsøkt å stille flottør-pinnen parallellt slik som figur 14 viser. https://www.dellorto.co.uk/wp-content/u ... tlevel.pdf

Blandingsskrue (1,5 omdreining) og tomgangsskrue (ca 2,5 omdreining) har jeg stilt med motor igang og etter beste evne ;)

Jeg vil definitivt prøve å dra en extra jordkabel från tändspolens fästkruvar till någon bra jordpunkt som du påpeker.

Igjen, takk for all hjelp 8-)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring

Inlägg av Andercz »

Också Regulatorn skall vara jordad, alltså skalet på regulatorn. Det går ju också en VIT eller BRUN kabel ut från regulatorn som skall jordas, men också skalet till regulatorn skall jordas, med en kabel från en av skruvarna den sitter fast med. Detta är speciellt viktigt om den sitter på en plastdetalj, som den väl gör på din MC.
regulator.JPG
Kolla på tändhattarna, om det står något om RESISTOR eller om det finns någon OHM-märkning... De får inte ha ett större motstånd än 2 k Ohm, helst mindre. (Jag sade fel tidigare, det är 2 kOhm som är max)
De tändkablar som sitter på nu är väldigt fina röda NGK Racingkalblar, som dessvärre har 5 kOhm motstånd. Jag är övertygad om att om du byter ut dem mot enklare, mindre dämpade tändhattar blir bara detta en märkbar förbättring.
Till exempel sådana här, eller anda odämpade, max 2 kOhm. NGK har andra lika bra, men på 1 kOhm. De på översta bilden kan vara lite i kortaste laget.. Använd icke några med metall runt, de ställer ofta till besvär.
ENKLA Tändstifthattar UTAN MOTSTÅND.jpg
NGK 1 kOHM.jpg
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Sverre
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 14, 2017 5:19 pm
Ort: Oslo

Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring

Inlägg av Sverre »

Hei!

Jeg skal definitivt jorde både regulator og coil. Bør jeg bruke noen spesiell jordingskabel?

Dette er sikkert et dumt spørsmål men bytter man kun tennhette eller tennhette + tilhørende kabel?

Har nå byttet til jikov- forgasser, fikk start på sykkelen og har stilt tomgang- og blandingsskrue. Men fikk ikke prøvd en tur på grunn av veldig dårligt vær :(

Nå skal jeg gjøre disse endringene du har anbefalt så hører du ifra meg ;)

Mvh,
Sverre
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring

Inlägg av Andercz »

Det är nog OK med kabeln, jag skulle bara byta tändhattarna. Max 2kOhm.

Jordkalbel kan du använda vanlig 1 eller 1,5 kvadrat , gärna samma färg som alla andra jordkablar i VAPE, alltså BRUN eller VIT. Det verkar vara en VIT kabel som kommer ut från regulatorn, fortsätt med VIT som jord, då blir det lättare att se vad som är vad.

Jag håller tummarna att du har hittat alla fel. Jag tror din Dellorto-förgasare har fel munstycken, eller något annat konstigt. Jag tror den är onödigt komplicerad. Jikov-en är mycket enklare.

:? :?

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Sverre
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jul 14, 2017 5:19 pm
Ort: Oslo

Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring

Inlägg av Sverre »

Huff nei nå gir jeg snart opp.

Nå har jeg byttet til Jikov forgasser, jordet regulator og coil, samt byttet tennplugghetter til 1kOhm..

Allikevel stoppet sykkelen etter litt kjøring, så nå vet jeg ikke lenger. Skjønner ikke noe, hva er galt med denne sykkelen?

Mvh,
Sverre
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring

Inlägg av Andercz »

Hur ser tändstiften ut när den precis har dött? Kör en tur, när du märker att den är nära att dö, kör in till sidan och låt den dö med full gas, skruva ut tändstiften och se efter.
Vått eller torrt?
Vitt eller svart?

När den har stannat och du har tagit ut tändstiften, kan du gå gnista på båda stiften? Kan du få gnista på ett par nya tändstift?
NB! NB! BÅDA TÄNDSTIFTEN MÅSTE ALLTID VARA ANSLUTNA och sitta inskruvade i motorn eller LIGGA MOT MOTORN NÄR MAN KICKAR! OM man bara har ett tillslutet kan man skada tändspolen.

Det är väldigt svårt att se och höra vad som sker hos dig.. 6 - 700 km bort.. Var noga med detaljer, berätta allt du gjort och inte gjort..

Du har ingen i närheten som kan komma med goda tips?
Jag har ännu inte fått klart för mig om det är ett bränsle-problem eller ett elektriskt problem..

Om motorn dör efter tio minuters drift, innebär det att ANTINGEN bränsle/ luft tar slut ELLER blir för mycket..
ELLER
Att gnistorna uteblir eller försvagas.

Jag önskar jag kunde komma hem till dig och lyssna.., plocka med elkablarna, kontrollera installationen av alla elektriska komponenter... Kolla flödet..
Du har bytt ut de flesta komponenterna i bränslesystemet, och problemen kvarstår.
Du har bytt några mindre komponenter i elsystemet, och problemen kvarstår..
Felet kan ligga någonstans i det övriga elsystemet, något som hettas upp av en felaktig inkoppling eller skada.. Jag önskar jag vore fjärrskådare.

Har du talat med Rudolf Saxegaard? Han är utomlands för tillfället, men kommer straxt hem igen.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar