Cezeta som går dåligt

Reparationstips och allt om motorer...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Cezeta som går dåligt

Inlägg av Rikard L »

Min Cezeta går inte bra längre. Gick bra förra sommaren, men då fick jag för mig att sätta på ett trimavgasrör. En expansionskammare från en 125:a som jag modiferade att passa.

Med den på gick den på låg och mellanvarv, men spottade och sköt på fullgas. Tänkte att den behövde större huvudmunstycke, så jag köpte några olika munstycken (passade från Keihin, var 4mm gänga på dem också). Fick den att gå lite bättre med större munstycke, men gick fortfarande inte på fullgas.

Tröttnade och satte tillbaka original avgasrör och munstycke, men nu går den likadant med det! Spottar och skjuter på fullgas. Bytte tändstift och bränslefilter och provade med och utan luftfilter utan skillnad. Börjar misstänka elfel. Tändningslåset har varit lite glappt, någon som vet hur man kopplar förbi det? Är en 502 med dynastart i tändningslåset.
Bilagor
cezeta.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Andercz »

Jag tycker du skall försöka konstatera vart felet sitter, om det är ett elektrisk fel eller om det har med bränsle/ förgasare att göra.

Kör den till den börjar hacka, stäng av den genast, tvärt utan att gå ner på tomgång, och rulla in till kanten. Tag genast ut tändstiftet och se om det är vått eller torrt.
Är det vått har du troligen ett elfel, är det torrt har du ett bränsle-/förgasarfel.

Räserdämparen måste vara väldigt exakt avstämd för motorn den sitter på. Blir det för stort motstånd, eller om koner och längder inte riktigt stämmer.. ja jag skall inte ljuga, jag vet inte riktigt vad som händer då..

I alla händelser skulle jag kolla om packboxen på höger ända av vevaxeln, bakom generatorn, är tät och hel. Den är enkel att byta då den sitter i en löstagbar "kopp", byt papperspackningarna också. Det store jobbet är att plocka bort Dynastartern. Du behöver en avdragare för rotorn, som du kan tillverka av en M10-bult som du rundar till i ändan. Fila gärna av de sista 15 mm gängor också.
Hör av dig om du behöver en noggrannare instruktion om hur man tar av generatorn/ Dynastartern.
När jag försöker komma ihåg, är jag inte säker på om man kan få ut Dynastartern utan att vika ner motorn - lossa på främre motorbultarna och den övre bakre bulten, så kan man vika ner motorn.. Men man måste också koppla loss kedjan och kedjeskyddet, kanske några kablar..
Den fina karossen gör 502:an ganska bökig att meka med..

Kolla om topplockspackningen är hel och tät, kanske även cylinderfotpackningen. Det brukar synas en svart rinning om det är otätt någonstans..

Det är bökigt att meka på en CZ Boheme, i handboken rekommenderar de att man lägger den på sidan..

Du har inte bara råkat ut för skräp i tanken? Du måste ha ett flöde från bensinkranen på minst 2 dl i minuten. Jag har själv varit ute för att man inte kunde komma över 70 kmh, då den inte fick tillräckligt med bränsle.. Rensning av kran och tank var medicinen.
Lossa slangen på förgasaren och öppna kranen i en minut, mät upp hur mycket som runnit igenom.

Här är ett kopplingsschema, där du kanske kan se hur man kopplar förbi startläget. Jag antar att det är där det är slitet?
Om du vågar, går det faktiskt att öppna tändningslåset och ibland kan man serva det, kanske slipa bort brända avlagringar eller böja till något kontaktbleck. Man kan bocka ut ett par flikar på undersidan och dra ut ett litet stift, så lossnar plåtkåpan från tändningslåset. Jag har aldrig öppnat ett sånt som du har, så pass på om det kommer farande en fjäder..!
CZ 502 12V Dynastarter wireing ENG.JPG
Nu har ju ditt tändningslås en ytterligare funktion, med ett återfjädrande läge för startreläet.
Den funktionen kan man koppla förbi, och skaffa en momentan/ återfjädrande brytare/tutknapp som styr startreläet i stället. Det är kabeln från terminal 50 på tändningslåset, som jag antar skall få ström från batteriet för att aktivera reläet. Detta är min tolkning av kopplingsschemat. Det borde vara så..
Jag skulle då koppla den nya startknappen mellan terminal 30 (alternativt 15/54) och T på Reläet. Den terminal 30 som inte är direkt ansluten till batteriet, utan som ansluts när du trycker ner nyckeln = tändningen påslagen.
OBS! VARNING! OM du kommer åt startknappen medan motorn är igång, kan Dynastartern skadas! Det finns mig veterligen INGEN i Sverige som kan laga den.. En utbytes-starter kostar 3000 SEK i Tjeckien..
STARTKNAPP CZ 502.jpg
Jag troor detta är ett tändningslås med startläge. Google vill inte översätta så man förstår.. men jag tolkar det som att det har ett extra läge..
http://www.motoveterandily.cz/g344.Sp%E ... C2%29.html


Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Rikard L »

Hej Anders,

Tack för svar!

Vevhustätningen har ju du bytt på den, men den kanske har blivit skadad igen nu när jag kört med fel munstycke?

Det är rost kvar i tanken, det var lite brun gegga i filtret när jag bytte det.

Får se när jag har tid att mecka nästa gång, men nu har jag en lista att arbeta mig igenom :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Andercz »

Oh, förlåt, jag tyckte väl jag kände igen den, ögonen... men det kopplade inte helt.. lite sent på dagen/natten.. Jag tror det var lurvet på sadeln som gjorde att jag inte kände igen den. Och hade den Marlon-styre förut?

Om du vill kan jag komma förbi och hjälpa till med hummande och tänka..? Men inte just precis nu, jag får nytt avlopp nedgrävt och vill vara med och övervaka, sedan till helgen är det ju Jawa-träff vid Karlsborg..

Grums i bensinfiltret kan ställa till konstigheter. Kolla tanken, och kranen och byt filter.

Kan det vara så att den har sotat ihop alldeles ovanligt mycket? Hur såg avgasröret ut på "räserdämparen"? Var det igensatt, kan ju även utblåset se likadant ut, och kanske kolven fått sig en hatt av sot?
Kanske kan det samlas mer sot i utblåset om flödet inte är det rätta?
Jag kommer inte ihåg om jag lyfte på toppen när den stod på min bänk..?

Kolla med Rudolf Saxegaard i Norge om inte han har ett tändningslås av rätt typ. Han har ofta saker man inte kan hitta hos delhandlarna i Tjeckien..


Håll oss underrättade.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Rikard L »

Tackar för mek-erbjudande :D

Ska försöka lite själv först, är det bara smuts i bränslekranen är det ju ganska enkelt. Är det något med tändningslåset verkar det värre, såg ut som om hela elsystemet möts där :?

Får jag inte till den kanske den kan få komma till dig framåt hösten? Den ska ju ändå åt Arlanda-hållet för vinterförvaring.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Andercz »

Joru, det är lite "trångt i butiken" när man öppnar luckan.. Jag kopplade dessutom om lite, på din begäran, så det är ditt speciella kopplingsschema som gäller..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Rikard L »

Meckade med den idag och hade loss bensinkranen och sköljde ur tanken. Lite igensatt var kranen, men bara i hålet för reservläget. Provkörde med rensad kran och ny bensin, ingen skillnad.

Hade inte ur stiftet, det började bli mörkt när jag kommit så långt.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Andercz »

Det kan ju vara ett elfel också..
dåliga generatorkol?
Kondensator som inte hänger med?

När du kommer till att kolla tändstiftet, ordna med ett test-stift för att konstatera att gnistan är bra nog.
SPARK TEST PLUG.jpg
Knipsa av sidoelektroden på ett tändstift du vet fungerar, och lägg det mot motorn eller annat jordat föremål. Det tvingar gnistan att hoppa cirka 5 mm i luften. Inne i motorn under kompression, blir det cirka 10 gånger svårare för gnistan att hoppa de 0,5 mm lägg det mot jord. Hoppar den 5 mm fint utanför motorn är förmodligen tändningen OK.
För att få bästa resultat bör motorn vara varmkörd, tändspole och kondensator funkar ofta bättre när de är kalla, men kan tappa förmågan när värmen stiger. Tändspolen vill jag minnas var ganska ny och modern?
Om kondensatorn är på väg att ge upp, kan den komma att ha svårt att hinna med att ladda upp när värmen stiger och varvtalet blir högre.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Rikard L »

Kan rapportera att Anders nu hjälpt mig med den och han fick den att gå bra! Det var en kabel på tändplattan som satt löst (som gick till tändspolen). Efter att han skruvat åt den gick den rent på fullgas.

Tändningslåset är dock fortfarande glappt, men även det har han erbjudit sig att hjälpa till med :)
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Cezeta som går dåligt

Inlägg av Rikard L »

Anders hjälpte mig få tag på ett begagnat tändningslås och sedan gick den fint ett tag, t.o.m med trimavgasröret på.

Nu har dock en brytarspets gått sönder (klacken gick av). Är det här rätt brytarspetsar till min modell? Ser inte rätt ut, men tycker det borde vara samma?

https://www.mopedrenovering.se/veteran- ... 50-cc.html

Någon annastans man kan köpa on-line i närheten?
Skriv svar