Hastighetmätare Jawa638 TS.

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Hastighetmätare Jawa638 TS.

Inlägg av Tauno »

Hej.
Har någon öppnat denna mätare typ felet är att vägmätare slutar fungera kugghjul skakads av från läge i axel ringen rumt glas måste demonteras går detta återmonteras? min kontakt i Finland säjer att nya ring kan köpas från Tyskland. sedan krävs verktyg typ trycksvarv att pressa in kanten att får tät mot fukt. Väntar svar med spänning hur kunskap läget är hos Jawaklubben.

Med vänlig hälsning/ Tauno Heittola. Eskilstuna.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hastighetmätare Jawa638 TS.

Inlägg av Andercz »

Detta är en trist historia. Det går att göra allt, men att göra allt själv kan kräva maskiner och kunnande.. och reservdelar. Oftast är det reparation och nya delar som behövs, inte vara sätta tillbaka ett drev.
Jag tror det finns en enda firma kvar i Sverige, instrumentmakare, som åtar sig att renovera gamla MC-instrument, analoga hastighetsmätare och liknande; http://www.instrumentjige.se/
Tidigare fanns det tre bara i Stockholm.

De vill ha närmare 1500 Kr bara för att öppna mätaren, sedan vidtar analys och reparation. Det brukar hamna omkring 3000 Kr, eller mer..
Jag har nyss låtit renovera två hastighetsmätare till militära MC, med samma diagnos som din, en visade fel hastighet men hade fungerande vägmätare, den andra visade hastighet men inte sträckan man åkt.. Plötsligt slutade den visa även hastigheten.
Jag letade runt i Europa, i Tyskland tänkte jag att det skulle finnas ett större utbud då mätarna är VDO, tillverkade i Tyskland. Priserna var desamma där, och det är väldigt få som åtar sig arbetet.
Samma sak i England.

En kompis i Tjeckien fick frågan om det fanns någon instrumentmakare kvar i landet. Beskedet jag fick var att det kostar ungefär lika mycket där, och det finns bara någon eller några som kan det. Genom min kompis kunde jag få det gjort till "kompispris", men jag vet inte vem som har gjort det, då han ville vara anonym inför mig, och bara gjorde det för att min polare frågade honom, och jag kan alltså inte rekommendera den vägen heller.

Det finns kluriga folk i klubben också, hoppas någon kliver fram eller kontaktar dig.

Vad jag inte testade var att fråga runt hos de reservdelsfirmor som även erbjuder motorrenovering. De kan ju ha kontakter.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hastighetmätare Jawa638 TS.

Inlägg av Andercz »

Tauno, det enklaste och snabbaste, och billigaste, är att köpa en ny hastighetsmätare. De finns lite här och var men de tar slut så småningom..

Denna kostar 600 + porto. Det finns två kvar...
http://www.mototechnik.cz/index.php?mai ... cts_id=515

En lite sen julklapp till dig själv? Priset är bara 20% av en reparation av din gamla..

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar