Ingen tomgång på 554

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av Andercz »

Det verkar uppenbart att kopplingen driver lite hela tiden.
Då är det bra att göra kopplingsjusteringen, enligt handboken. Det är viktigt att göra varje steg i rätt ordning.
INSTÄLLNING AV KOPPLING.JPG
I växellådan kan du mycket väl ha 4-taktsolja, bara det är mc-olja, anpassad till våtkoppling. Biloljor har andra egenskaper och tillsatser.
20w50 MOTUL 3000 är en gammal favorit. 20w50 av något annat bra märke duger också.
Du kan förstås ha en växellådsolja 75w90 eller liknande.
ATF-olja går också bra.

Kontrollera också att kopplingswiren inte håller på att töja sig eller att den glider i en nippel. Det kan göra att kopplingen inte "öppnar" riktigt även om du kramar ihop kopplingshandtaget maximalt.
När du justerar kopplingsautomaten, kolla att den verkar hel och sitter fast korrekt. Jag har varit ute för att drivkedjan har slitit ut ett par skruvar ( dåligt spänd kedja), och skruvskallarna var nästan borta.
Lycka till!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av KevPartridge »

Justerade kopplingen som du sa att jag skulle göra, och nu beter den sig kanonfint!

Stort tack!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av Andercz »

Finemang!
Nu är det bara att ut å köra!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av JawaMax »

Hej,

Jag använder automatväxellådsolja i min 554:a. Den lär vara tåligare och kopplingen ska fungera bättre med den. Min bror och många andra använde automatolja i sina cross- cyklar som de tävlade med på 70- talet. Jag har för mig att den är lite tunnare i koncistensen och kopplingen både släpper och biter bättre med den.

MVH JawaMax
Skriv svar