Kickstart till Monarkjawa.

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Kickstart till Monarkjawa.

Inlägg av KevPartridge »

Hej!

Kickstarten på min Monark-Jawa gick sönder idag (se bild 1).
Vilken kickstart kan jag beställa som ersättning?

Funkar det med den vanliga till Jawa Perak 350 (Som har samma motor... tror den heter modell 559) eller behöver jag beställa något annat? Har för mig att det är andra avgasrör på Monarken och jag tycker det ser ut som att en rak kick som peraken har, skulle slå i avgasröret innan den går hela vägen ner (se bild 2).

Vilken reservdel hade ni skaffat?

Mvh!
Bilagor
104804227_271023677345395_6368830002867092855_n.jpg
105023529_629205417695527_6719573607960516754_n.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kickstart till Monarkjawa.

Inlägg av Andercz »

Till att börja med, så är kicken som sitter på nu, inte den som satt på som original. Den som nyss gick sönder är till den senare MC 257A. Den passar egentligen dåligt på en Monark 962, den slår i ljuddämparen. Det är orsaken till att 95 % av alla Monark 962 har förstörda vänster-ljuddämpare, inknackade med hammare, för att
denna kicken skall gå fri.

Original-kicken ser mer ut som den till Perak, men den är längre och lite mer utböjd. Det kan gå att skaffa en Perak-kick, men du kan få värma den och anpassa böjen.
(Perak 350 är gör övrigt typ 18. 559 är en 250cc från tidigt 60-tal..)

www.etovar.cz har välgjorda kopior på original-kicken.
https://etovar.eu/en/jawa-libenak/1845- ... benak.html
kickstarter-lever-jawa-353-08-libenak.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Re: Kickstart till Monarkjawa.

Inlägg av KevPartridge »

Jag har beställt den du länkade!

Menar du att den du länkade behöver modifieras eller kommer den fungera bra som den är?


Mvh!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kickstart till Monarkjawa.

Inlägg av Andercz »

Den skall funka rakt av!
MEN, du skall inte bara banka på den på axeln, inte utan att kolla hur splinsen på axeln ser ut och om de har skadats av tidigare kickar och kickare..
Om kicken sitter lös, kan splinesen bli sneda eller deformerade, oftast kommer splinsen i kicken och på axeln att jämkas ihop, och en ny fin kick kan kanske inte passa rakt av.
Axeln är hårdare härdad, så du bör göra de mesta nödvändiga justeringar på kicken, men ibland måste man rensa lite även på axeln.. Använd en tunn trekantsfil, en s.k. nålfil. Tag inte mer än nödvändigt för att kicken skall gå på med lite tröghet och eftertryck. Det får absolut inte glappa. Gå runt hela kickens splines, kolla vart den kniper mest, fila lite och kolla igen.. Det kan ta en stund. Om den behöver justeras, gör justeringarna så att den hamnar i det läge du tänker montera den.
Eller så passar den fint från början..

OM kicken skulle ta i ljuddämparen, vilket jag inte tror den skall göra, får du värma upp den med en gassvets så att den går att försiktigt bocka så att den går fri.

Hör gärna av dig när den är på plats.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Re: Kickstart till Monarkjawa.

Inlägg av KevPartridge »

Kicken trillade in på posten idag och passar utmärkt till motorn.

Känns avsevärt kortare än den förra och den slår inte i avgasröret.

Så som jag monterade den på första försöket blev den dock i vägen för benet när man ska köra efter som den sticker ut så mycket (se bilder). Jag hann inte experimentera mer för att inte störa grannarna men det känns som att den skulle få en väldigt kort aktionsradie om jag vinklade bak den. Brukar den vara monterad så den är bakom benet när man kör?

Annars kan jag kanske vinkla fram den så den är framför benet när jag kör. Jag tänker främst köra cykeln på vintern, så att den är lätt att starta även om det är halt är viktigast för mig och fötterna ska ju vara på skidorna, inte fotpinnarna.
Bilagor
106478328_191564682288949_4574241885912915024_n.jpg
74391513_628331981370831_4805336854927336786_n.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kickstart till Monarkjawa.

Inlägg av Andercz »

Mycket stiligt!
Jag tror det är en vanesak, jag har min rakt upp, det funkar inte på nåt annat sätt.
Jag har ändå bara tåspetsarna och lite till på fotpinnen.
Prova med att montera kicken en spline framåt eller bakåt, och kör lite med den i de olika positionerna. Det räcker inte md att sitta på den och låtsas. Kör ett par mil med den som den är nu, innan du ändrar.
Såhär ser det ut på min. Rakt upp..
Min kickposition, AÖ, MC 356A.jpg
Ut å kööör!!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar