Inga växlar 350-638 Spekulera

Reparationstips och allt om motorer...
Jimmy G
Inlägg: 11
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Jimmy G »

Var ute på en tur med jawan när det utan förvarning kändes som kedjan rök av. Slutade driva och gick inte att få i några växlar.
Kedjan sitter kvar och kikar man in i motorn genom gluggen bak kopplingen ser man en axel som snurrar i takt med bakhjulet.
Nu kommer jag förmodligen inte ha tid att plocka ur motorn förrän vintern då det står en hoper projekt framför i kön.
Men spekulera kan man ju göra innan. Någon som känner igen fenomenet och vet vad det vanligaste felet brukar vara?

/Jimmy (gammal medlem med nytt konto)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1050
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Andercz »

Nu vet jag inte riktig vad du menar med "kikar man in i motorn genom gluggen bak kopplingen".. har du tagit bort vänster motorkåpa och tittar förbi kickmekaninsmen och växelkulissen?
Men motorn fungerar, den tänder och snurrar? Då kan vi utesluta att felet finns i motordelen, d.v.s.cylindrar och kolvar..? Det skulle annars kunna vara en packbox eller packning som gått, plötsligt, eller kolvringar..

Om det hände plötsligt och kändes som all kraft försvann, men ingen kedja har gått av, och motorn går, kan en eller flera tappar mellan två kugghjul gått av. När du tömde ut oljan, för att lyfta bort vänste motorkåpa, såg du då några metallflissor i oljan? Det bör ha varit en del metallskräp där, om min analys är korrekt.
JAWA 638, 632,SKADAD VÄXELLÅDA.jpg
De inringade kugghjulen griper i varandra med fyra tappar som tar tag i fyra hål. Där är det , inte vanligt, men det förekommer att en tand/tapp blir skadad, och bryts en av, kan fler följa, eller så kilar sig flisor fast och låser..

Det kan förstås vara andra orsaker, som att en kugg lossnat någon annan stans och en flisa kilat fast sig mellan ett par kugghjul.. Eller så kan en eller båda växelförargafflarna slitits ut.. Du ser först efter motorn har delats.

Så beklagligt, just i säsongens allra första början..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy G
Inlägg: 11
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Jimmy G »

Jorå den går att kicka igång som vanligt men växlarna går inte att få i.
Inga missljud eller annat märkbart som hände när det la av. Kändes som kedjan hoppat av eller en växel hoppat ur.
Jag tog loss högerkåpan för att kolla om drevet satt kvar som det skulle och det gjorde det.
Sedan plockade jag av vänsterkåpan och kikade in bak kopplingen och inga synliga fel så långt.
Inga flisor i oljan vad jag märkte. Renoverade motorn för några år sedan så växelförare mm är utbytt. Minns inte om jag bytte ut växelpaketet eller inte. Ska bli intressant och se vad felet är när tid finnes.

Tack för svaret Andercz.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1050
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Andercz »

När jag renoverar en motor, brukar jag alltid se till attsätta dit en magnetisk oljeplugg. Det ger en omedelbar information, vid oljebyte inför varje säsong, om hur slitaget i motorn fortgår. Det är alltid lite metallspån på den, det är normalt , men om man ser stora skärvor eller ovanligt mycket , kan det indikera att något har hänt som behöver en närmare titt..

Öven om man inte hittar något som oroar, samlar magneten upp det mesta av metallspånet, som annars skulle flyta fritt och fastna i lager och andra skrymslen.
Magnetisk oljeplugg.jpg
Det är svårt att hitta M8 Magnetisk bult, så oftast blir det att jag borrar ur den originalplug som kommer med motorn, och stoppar i en 4 x 7 mm cylindrisk Neodym-magnet. En liten droppe Araldit ser till att den inte sliter sig. Men den håller sig kvar i bulten med magnetismen också..

Låt os få veta vad du hittar..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy G
Inlägg: 11
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Jimmy G »

Då fick äntligen jawamotorn komma upp på bänken. Blåanlöpt och sliten växelgaffel och tänderna hade rökit av på sista drevet. Sist jag hade isär motorn var det samma gaffel som gett sig. Bytte alla lager i motorn då. Hade ju varit kul att hitta en förklaring innan jag sätter ihop motorn igen.
Har varit noga med att inte ha för spänd kedja då det verkar vara en anledning till utgående lager går ner sig i förtid.

Magnetiska oljepluggar har jag på alla mina maskiner. Antingen hemmagjorda eller köpta. Fick nyss hem en laddning med 200st små 4x5mm superstarka magneter från kinaland.

Bild
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1050
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Andercz »

Ajdå..
Hur långt har den gått sedan förra haveriet?
Har du alltid haft korrekt oljenivå i växellådan? Om du har sidostöd och lutar cykeln åt sidan när du kollar/ fyller på olja, blir oljenivån för låg. Oljekoll och påfyllning skall alltd göras med cykeln ståendes rakt upp på sina hjul.
Vidare är det viktigt att ställa in kopplingsautomaten enligt handboken, och göra det i rätt ordning. Gör man inte detta kan växlarna ligga i en smula och skava. Man börjar med att slacka wiren, så att den inte påverkar justeringen.

Vid, eller innan monteringen av växellådan, skall man alltid kontrollera och justera in det axiella glappet på biaxeln. Det är en uppgift jag ofta lägger ner en hel del tid på. Jag har inte just nu tillgång till verkstadshandboken, men jag tror det anges till 0,3 - 0,6 mm. Håll dig till 0,3 mm. Om du av någon anledning använder en papperspackning i skarven mellan blockhalvorna, måste du ta med dess tjocklek i justeringen. Papperspackningen är inte nödvändig, använd en bra RTV Silikon tätningsmassa och följ tillverkarens råd.
Justeringen av axialglappet på biaxeln:
* INNAN du monterar vevaxeln, montera tillfälligt växellådans axlar + drev, men strunta i gafflarna, och lägg ihop blockhalvorna. Skruva ihop dem med ett par tre blockskruvar i växellådans ända.
** Med ett skjutmått eller en mätklocka mät hur mycket du kan dra ut/ skjuta in biaxeln. Drag ut axeln, ta tag i hastighetsmätardrevets spiral. Mät hur långt axeln sticker ut. Tryck sedan in biaxeln så långt det går, och mät igen. Skillnaden är Axialglappet.
*** Är axialglappet större än 0, 3 mm, skall du lägga in shims i den tjocklek som gör glappet till 0,3 mm. Säg att du mäter upp 0,7 mm glapp, då lägger du in 0,4 mm shims. Shimsen läggs in på biaxelns högra ända.
**** Lägg ihop blockhalvorna igen, kontrollmät noga, justera shimsen, kontrollmät, osv tills du är nöjd.
Jag brukar skaffa ett antal shims i rätt storlek i olika tjocklekar - 0,1 mm, 0,2 mm, 0,3 mm - så kan man kombinera ihop vilka tjocklekar som helst.
OBS! OM du använder en papperspackning, lägg in den när du mäter och justerar glappet!

EN ANNAN SAK att hålla koll på när man renoverar en växellåda är de två returfjädrarna i växelkamsplattans kondition. Dessa ser till att växelspaken, och därmed växelgafflarna, komner tillbaka till sin utgångspunkt. Är fjädrarna eller deras hållare slitna, kan växelspaken hänga nedåt en smula och på så vis hålla , framför allt 3e och 4e växel något ur läge..
Jag byter alltid både fjädrar och hållarbleck. Det kan göras utan att plocka ut kamplattan ur vänster blockhalva. Plockar du ut den, se till att nita skruvarna igen vid återmontering.

Jag är inte hemma just nu, och kommer inte åt bilder som skulle kunna visa och illustrera vad jag pratar om, men jag kan komplettera om ett par dagar.

Hoppas något är användbart. Har du verkstadshandbok och reservdelsbok? Jag kan skicka, på engelska..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1050
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Andercz »

Jag läser ditt inlägg igen, och ser att du skriver " utgående axelns lager rasrar i förtid"?!
Är det alltså trasigt nu, igen?
Var lagren tillverkade av ett kvalitetsmärke, SKF, FAG, eller liknande?

Är axlarna raka?
De får slå max 0,02 mm. Skeva axlar äter lager.

Är växelgafflarnas tunna axel rak? Kolla.. rulla den på en plan yta, genom att rulla den med fingrarna mot ena ändan. Vickar andra ändan upp och ner är den skev..

Andercz

Vart köpte du dina reservdelar?
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy G
Inlägg: 11
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Jimmy G »

Lagret var helt denna gång men jag byter ut ändå när jag är där och rotar. Växelgaffelaxeln var lite skev. Tackar för tipsen.
Jag handlar det mesta från jawashop.com
Får jag tid över i helgen åker motorn ihop för nu ligger alla delar och väntar.
Jimmy G
Inlägg: 11
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Jimmy G »

En rephandbok på engelska hade inte varit fel. Jag har en kopierad tjeckisk rep handbok men kan inte ett ord Tjeckiska och bilderna är långt ifrån bra.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1050
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Andercz »

Jag har skickat ett par böcker med mail.
Hoppas du har kvar samma mailadress som tidigare..?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar