Ändra polaritet

 

Att ändra polaritet på en generator

 

Att ändra polariteten på en bil ger fördelar i kampen mot rostangrep. På en motorcykel spelar det nog mindre roll. Om man har en massa bågar kan det förstås vara en god tanke att ha alla elsystem på samma sätt, och slippa komma ihåg vilka som är positiva eller negativa, 6 volt eller 12 volt.

 

Ett alternativt sätt är att installera ett nytt elektroniskt, brytarlöst tändnings- och elsystem, och då passa på att uppgradera till 12 volt. Dessa system är redan med negativ jord. Andra fördelar är att du får minst 100 watt till belysning, och behöver i fortsättningen egentligen bara batteriet för parkeringsljuset, när du står stilla. Vidare går det att handla alla lamporna över disk på de flesta mackar, 6 volts lamporna är lite svårare att få fatt i MZ-B i Tyskland, http://www.dynamo.mz-b.de/lima/adv2.htm , har ett sådant tändsystem, pris c:a 1800:- . Kanske lite halvdyrt, men efter du monterat det på någon timma har du ett problemlöst tänd/- elsystem.

 

 

Vill man behålla original tändning/ generator gör man såhär:

 

Hur man går till väga med att byta polariteten beror delvis på vad motorcykeln gjort de senaste åren. Om den INTE har varit i bruk på länge och det finns bara lite magnetism kvar i generatorn, kan man helt enkelt bara montera batteriet som man vill ha det, negativ pol till ramen, och det bör vara hela operationen!

 

Om maskinen är i bruk, då måste man vända det magnetiska fältet i generatorn. Detta låter mer komplicerat än det egentligen är. Man monterar helt enkelt batteriet, på det nya sättet med negativ pol till ramen. Anslut sedan tillfälligtvis en lös ledning till batteriets pluspol. Med den andra ändan av denna kabel vidrör du terminalerna på dynamon i cirka två sekunder. Det är det hela!

 

Det finns ju en massa varianter av generatorn, men terminalerna i fråga kan heta ”D” och ”M”, på lite äldre ”61”.

 

Om man har följt instruktionerna till punkt och pricka, men ändå misslyckas med ompolariseringen, märker man det tämligen omedelbart. Laddningslampan lyser konstant och motorn går dåligt.

 

Instruktionerna ovan inhämtade från Mario Mager www.jawaczech.co.uk

Välkommen tilll Svenska Jawaklubben

 

 

Svenska Jawaklubben