Justera koppling

Justering av koppling

Kopplingsautomaten hittar du bakom höger motorkåpa och kan behöva lite tillsyn då och då. Modellerna kan skilja sig åt något mellan militära och civila versioner samt även mellan årsmodellerna men konstruktionen/funktionen är densamma. Bilden nedan borde fungera i samtliga fall.

Kopplingsautomaten samverkar med växelpedalen och det första lite "tröga" läget på växelpedalen innan växeln hoppar in är (på en väljusterad kopplingsautomat) just själva frikopplingsläget på kopplingsautomaten. En väljusterad motor/koppling går utan problem att växla utan att använda kopplingshandtaget.

Kopplingsautomatiken påverkar en stång som löper tvärs igenom motorn och överför kraften till kopplingslamellerna som sitter bakom vänster motorkåpa.

 

Har du t ex problem med att växelpedalen känns lite sladdrig eller att växellägena känns odefinierade så börja alltid med att kontrollera/justera kopplingen.

 

Ett tips, var noga med att torka rent anläggningsytorna mellan block och kåpa innan du monterar tillbaka kåpan på motorn (packning behövs inte).

Välkommen tilll Svenska Jawaklubben

 

 

Svenska Jawaklubben