Sidostöd på Militär JAWA MC 355

JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Sidostöd på Militär JAWA MC 355

Inlägg av JawaMax »

Jag kollade på jawashop ang sidostöd för militär- Jawa och dom har ett som är för 19 tums hjul. Räcker det, om framhjulet är 21 tum? Stödet kostar där ca 38€ + frakt, om jag minns rätt. Är det samma dimension på alla Jawa- ramrör, dvs finns det risk för att fästet inte passar på militär- Jawa? Jag funderar även på att eventuellt lösa det mha ett Husqvarna- stöd. På deras cross- och enduromaskiner sitter stödet på baksvingen och hålls uppe med en fjäder, då stödet inte används. Är väldigt smidigt att använda och är inte ivägen vid körning. Man behöver svetsa på ett öra på svingen, samt en ögla eller ett hål i närheten, för att fästa ena änden av fjädern. Man får givetvis kolla först, att längden på stödet passar. Svingen kan ju sitta olika högt i framänden. Knåda sport i Knåda säljer nya HVA- delar. Jag har inte kollat med dem ännu, om dom har stöd. Jag köpte där en ny fjäder till stödet på min HVA. Dan Axelsson i Svenljunga kan ha begagnade HVA- stöd. Jag förstår mycket väl, att många vill ha ett sidostöd. Jag själv har ett helsicke att få upp min militär på stödet. Det finns säkert bra teknik för det, men jag har inte kommit på det än..

MVH

JawaMax
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Sidostöd på Militär JAWA MC 355.

Inlägg av JawaMax »

Jag kollade på bilder på militär- Jawa och min HVA enduro. Ljuddämparen på Jawan skymmer sikten mot tänkta placeringen av stödet på svingen. Det kan fungera, om man sätter en pinne på stödet, så att man lätt kommer åt det med foten. Stödets ände hamnar nära hjulnavet och där har ljuddämparen kommit högre upp. Fästet på svingen sitter precis framför bakdäckets främre position.

MVH

JawaMax
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Sidostöd på Militär JAWA MC 355

Inlägg av Andercz »

Jawashop´s sidostöd för JAWA med 19" hjul passar rakt av på din JAWA 554/ MC 355. Det passar på ramen och funkar med avgasrör och dämpare, och jag skulle tro att det skulle se mest "rätt" ut, rent visuellt..
Dessutom behöver du inte göra åverkan och tillägg till ramen, som att svetsa till nya fästen på svingen.

Teknik för att resa upp din MC på centralstödet:
Stå på vänster sida av motorcykeln, trampa ner centralstödet med (höger-)foten och håll kvar foten som stopp mot stödet.
Med högerhanden grabba tag i bygelhandtaget just ovanför vänster bakstötdämpare, vid sadeln, och lyft upp/ drag bakåt så hoppar cykeln upp på sitt stöd.
Du skall inte dra i styret, men kan hålla vänstehanden på vänster styrhandtag för att hjälpa till med ballansen. Det är lyftet uppåt/bakåt som ger resultat. Drar du bara i styret blir det inget lyft.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Sidostöd på Militär JAWA MC 355

Inlägg av JawaMax »

Tack för dina svar Anders. Stödet från Jawashopen är säkert den bästa lösningen. Ang tekniken för att få cykeln på centralstödet, så har jag nog gjort ungefär som du skrev. Jag tycker dock att det var onödigt jobbigt. Fick kramp i ena vaden och det var med nöd och näpper det gick vägen. Detta var på betonggolv i garaget. Jag kan tänka mig att mitt stöd kanske har en annan vinkel pga slitage, än originalet, vilket kan göra att det är svårare att komma över högsta punkten. Sen kan det vara jag som är för klen. Sidostödet skulle råda bot på båda.
Skriv svar