Ladda ner Arméns handböcker, de finns under MEKTIPS-Handböcker, där beskrivs hela proceduren för att demontera och montera baksvingen. Ramen i en JAWA 354 och en JAWA 554 är i det närmaste identiska. Du bör ha ett specialverktyg för att lyckas. Jag har sett folk som tillverkar egna verktyg av gängstång, muttrar, rörstumpar och gärna ett plant lager, några brickor...
Det är
absolut inte rekommendabelt att försöka knacka eller driva ut bulten med någon slags dorn eller liknande. Detta är ett säkert sätt att förstöra ramen på en mycket viktig punkt.
Om du skall byta bussningar bör du även ha en ställbar brotsch till hands. Ladda ner
verkstadskandboken för MC 255, 355 och 356.
Som medlem i Jawaklubben kan du kanske låna monteringsverktyget mot en depositionsavgift, annars finns det att köpa här:
http://etovar.cz/en/specialni-naradi/14 ... wa-cz.html
Att ta bort baksvingen är ett av de större och svårare arbetena på en JAWA-ram. I handboken säger de att det bara bör göras om det är absolut nödvändigt.
Det är inte ett projekt man drar igång bara för att kolla. Finns det inget oroande glapp eller andra indikationer på att något är knas, låt svingen vara i fred.
Om du skall måla om ramen, men svingen är frisk i lagren, kanske du skall överväga att låta svingen sitta kvar.
Angående tanken, om du vill ha kromade sidor finns inget alternativ till kromning, och det blir till att kroma hela tanken. Sedan får man måla det som skall målas..
Möjligen kan du köpa en kromad tank från Tjeckien, det kostar antagligen mindre än att låta polera och kroma om din tank här i Sverige.
http://www.motoren.sk/shop/Jawa/49/12
Alternativt lackar du den med silverfärg.
LYcka till
Andercz