Guldstripes på tanken

JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Guldstripes på tanken

Inlägg av JawaMax »

Hej,

Jag skulle vilja lägga guldränder på tanken. I min värld finns det lite olika vägar att gå:
1) Pinstripes målas på med en speciell pensel. Jag har fått prova det en gång i Jawaklubbens regi och det var svårt att få snyggt och startkostnaden avskräcker en aning, då det är en engångshändelse för mig. Pinstripesfärg tycks inte finnas i riktigt små burkar och penslarna kostar också en slant.
Denna variant vore att föredra, då det var så Jawa gjorde en gång i tiden. Om någon i Göteborgstrakten hade färg och pensel och kunde för en lagom penning pinstripa min tank, vore det toppen.
2) Köpa guldstripes på rulle och tejpa fast på tanken. Känns enkelt och billigt. Är det någon som har gjort det och vilket fabrikat/guldfärg ser mest rätt ut?
3) Köpa bättringsfärg för bil i 9 ml flaska. Satsen innehåller även klarlack. För att få jämnbreda stripes, behöver man använda maskeringstejp. Tex Volvos färgpennor har numera en textildyna på hatten som ska användas för att gnugga ner färgtjockleken efter tio minuter. Har någon prövat detta och vilken guldfärg ser mest rätt ut? (Volvo har en massa olika guldmetallicfärger).

Jag har lackat tanken med 2- komponentfärg för att den ska tåla bensin. Det kanske är svårt att hitta 2K- färg i lagom mängd för stripes? Lackman säljer 2K- färg i 400 ml sprayburk. Det skulle bli en del färg över.. Lackman ger lite rabatt för Jawaklubbens medlemmar. Ta med klubbens organisationsnummer. Jag har använt Volvos färg nr 117. Den är närmast identisk med Jawa- röd. Det blir faktiskt rätt bra resultat med sprayburk.

Hälsningar

Martti Soininen/JawaMax