Problem fotpinnar cz 485

LennartE
Inlägg: 4
Blev medlem: tis okt 22, 2019 5:47 pm
Ort: Norrtälje

Problem fotpinnar cz 485

Inlägg av LennartE »

Köpte en cz 485 från 81 i höstas. Den har stått i ca10 år och är nu uppstartad och verkar fungera bra. Förre ägaren hade haft problem med att fotpinnarna lossnade och vred sig. Effekten blev att bromsen låste sig. Med i köpet fanns en losskapad del av en ram med stöd och fotpinnar. På den delen satt det grövre påsvetsade bussningar med grova mönster. Dessa har jag kapat loss och svetsat på enligt bild. Originalet är ett rör 18mm grovt och en genomgående axel m12. Den lösa delen har en grövre axel med fingänga. Fotpinnarnas fästen på den losskapade delen är lägre och kraftigare. Fotpinnarna som satt på hojen har högre men tunnare fäste. De är handmålade. Är det original fotpinnar eller hempul? Fotpinnen på vänster sida tar i motorkåpan. Sätter jag på de äldre fotpinnarna så passar det bättre på vänster sida. Däremot är den genomgående axeln nu för kort. Kicken som satt på går inte fri från ljuddämparen. Följde med en extra som är mer utvinklad och går fri från ljuddämparen. Är det normala problem med dessa hojjar eller är det något som är fel? Har svårt att se att ljuddämparen ska hamna för långt ut då des fästen är rätt robusta.
Lennart
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem fotpinnar cz 485

Inlägg av Andercz »

Jag ser ingen bild i ditt inlägg?
Så jag har svårt att uttala mig vad som kan vara tidigare hempul eller vad som är original.
Det är ofta tveksamt om ramdelar från en annan modell kan passa rakt av.
Jag skulle tvekat inför att kapa och svetsa i ramdelar från en okänd donator-ram. Inte utan en grundlig analys av vad problemet verkligen består av.
Originaldelar finns att köpa i Tjeckien eller Slovakien till mycket rimliga priser..
Utan att veta hur det nu ser ut, det du har gjort, så får du väl på något sätt förlänga den "nya axeln som nu är för kort".

Generellt sett skall inga delar hindra varandra, och kicken skall förstås inte ta i varesig ljuddämpare eller ram..Kickarna kanske ser likadana ut och passar båda två, men kan komma från olika maskiner i alla fall, och ha lite olika vinklar, eller så har en varit med om en marksyning och blivit lite bockad..

När du vill infoga bilder, klicka på "BILAGOR" och välj bilden från din dator. Bilden kan inte vara större än 1 Mb, är den större studsar den ut igen.. Du kan öppna bilden i ett bildprogram, t.ex. PAINT, det finns i "Tillbehör" i alla datorer med Windows, för att förminska den. Moderna telefoner har "alldeles för bra kameror", upplösning på 5 Mb eller mer är något man kan behöva om man skall låta trycka upp affischer..

Hur du infogar bilder här på FORUM, kan du läsa här: viewtopic.php?f=10&t=90

CZ 485, Fotstöd + centralstöd.jpg
CZ 485 Fotpinnar Riktiga Mått.JPG
CZ 485, Ram.jpg


Får du inte till det med bilderna, skicka dem till mig direkt så ordnar jag det.
KONTAKTA NÅGON på FORUM.jpg
KONTAKTA NÅGON på FORUM.jpg (31.73 KiB) Visad 19248 gånger
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
LennartE
Inlägg: 4
Blev medlem: tis okt 22, 2019 5:47 pm
Ort: Norrtälje

Re: Problem fotpinnar cz 485

Inlägg av LennartE »

2612611D-6166-44F8-86AE-EE92E9790416.jpeg
2612611D-6166-44F8-86AE-EE92E9790416.jpeg (25.94 KiB) Visad 19234 gånger
Bilagor
6BEBFB9D-B6CD-46C2-B7CC-3370550E728A.jpeg
6BEBFB9D-B6CD-46C2-B7CC-3370550E728A.jpeg (26.72 KiB) Visad 19234 gånger
D0F97E32-AD00-4F04-A0CB-4A9A2BFFFEB2.jpeg
D0F97E32-AD00-4F04-A0CB-4A9A2BFFFEB2.jpeg (22.55 KiB) Visad 19234 gånger
0864030E-0B1D-46F5-98E2-11ACEF3B85C9.jpeg
0864030E-0B1D-46F5-98E2-11ACEF3B85C9.jpeg (19.16 KiB) Visad 19234 gånger
LennartE
Inlägg: 4
Blev medlem: tis okt 22, 2019 5:47 pm
Ort: Norrtälje

Re: Problem fotpinnar cz 485

Inlägg av LennartE »

Tack Andercz!
Det klarnade lite. Fick upp bilderna nu. Din bild på fotpinnarna med mått stämmer med de som jag frågade om det är hempul. De är alltså original. Däremot syns det på din rambild att fästet för fotpinnarna har en bussning i änden som ger en större anläggningsyta. Den saknades på min ram. Skrev att axeln är m12 men den är m10. Axeln som följde med extrastödet är 12mm fingängad. Misstänker nu att axeln som sitter på inte är original. Ska prova det i helgen. Originalet ska vara m12 x1,25 enligt din bild. Något mystiskt är det.
Lennart
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem fotpinnar cz 485

Inlägg av Andercz »

Jag vill minnas att jag redan skrivit ett svar, men tydligen missade jag att skicka det..
Det kommer en verkstadshandbok också till dig.

Det går inte att flytta in ljuddämparens fäste innanför fotpinnen? Du sa något om att ljuddämparen kommer långt ut..
CZ  485, Ljuddämpare fäste.jpg
CZ 485, Ljuddämpare fäste.jpg (36.15 KiB) Visad 19221 gånger
Sedan ser kicken ut att ha en lite lång "svans", utstick i bakändan? Den som är original ser ut så här.
Det går förstås att kapa lite på "svansen" så att den inte tar i fotpinnen..?
https://www.jawashop.com/lever-and-kick ... cka_z2943/

Du får pröva och mäta dig fram, du verkar inte vara den förste som ändrar lite här och var. Får du till det så att allt passar och är bekvämt, så är det väl mödan värt. Fotpinnar och tillbehör finns att köpa, axeln kan väl bytas mot en bit rundstav i lämplig dimension, med gängor i ändarna..

Här är ett litet urval:
https://www.jawashop.com/footrest-brack ... cka_z1218/
https://www.jawashop.com/holder-of-foot ... a-cz_z565/
Du får kolla runt lite.
www.motoren.sk, www.jawashop.com och ett par till har det mesta.

Du hittar inte CZ 485 hos de flesta handlarna, den gick bara på export och är ovanlig i hemlandet. Du får titta på CZ 455, 475 och liknande. Motorn är en återlansering av CZ 455, med ett par små skillnader, topplocket har tändstiftet på sniskan t.ex... och 485 har nållager till kolvbulten, passa på att du inte tappar dem om du skall ta av kolven!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
LennartE
Inlägg: 4
Blev medlem: tis okt 22, 2019 5:47 pm
Ort: Norrtälje

Re: Problem fotpinnar cz 485

Inlägg av LennartE »

Tack igen Andercz! Handboken mottagen. Fästet går att flytta in men det hjälper inte. Bakre fästet styr var ljuddämparen hamnar. Kan vara lite stukad så att det går att få in några millimeter men sedan tar den i ramen. Det kan i och för sig räcka med några mm. Ska prova det. Jag vill ha fotpinnen mot den grovmönstrade bussningen så inte ljuddämparfästet mellan.

Svansen på kicken är längre än på din bild. Däremot är båda kickarna lika och bör höra till hojjen, den ena i alla fall. Jag klurar vidare på detta.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem fotpinnar cz 485

Inlägg av Andercz »

Alla JAWA och CZ hade "samma" kickaxel, eller i varje fall kan alla , eller de flesta, kickar passa på de flesta kickaxlar, det är samma dimension och samma splines. Så även om den går att få dit, innebär det inte nödvändigtvis att den hör dit..
Det faktum att du har två, lite olika, indikerar ju att man har letat efter en kick och tagit vad man hittat, " den passar ju på axeln så det måste vara rätt kick.."

Med en blandning av delar från olika modeller blir det ofta nödvändigt att anpassa och modifiera något för att få allt att samarbeta.
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar