Bensin E10

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
1234567
Inlägg: 1
Blev medlem: ons feb 02, 2011 6:14 pm

Bensin E10

Inlägg av 1234567 »

Enligt finska Jawasakkis hemsida kan man inte köra tvåtaktare på den nya bensinen med 10% alkohol. Detta för att den inte är blandbar med tvåtaktsolja!! Har Andercz hört nåt om detta?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bensin E10

Inlägg av Andercz »

Det har faktiskt gjorts experiment här i Sverige med E85, alltså 85% etanol + 15% bensin, som sälj här. Med rätt inblandning och rätt olja gick det alldeles utmärkt att användas till 2-taktsbränsle. Jag skall leta rätt på uppgifterna på vilka oljor som lyckades blandas bäst med alkoholbränslet.

Med bara 10% etanol i E10, bör problemet vara mindre, men antagligen är oljevalet viktigt även här för att lyckas riktigt bra.
E10 kan inte vara något större problem, i Sverige har bensin på vintern en inblandning av minst 5% etanol, och många blandar i ytterligare någon procent s.k. karburatorsprit, detta för att motverka kondens och vattenbildning i tanken.
Jag antar att Finland har samma vinterbensin, vi har ju samma bistra klimat?
Är det någon som är tokig nog att köra JAWA på vintern, och det vet jag att det finns ett växande antal som gör - vi har ju filmbevis här i galleriet! - så har de redan använt motsvarande E5 - E6 i tanken, och blandat i vanlig 2-taktolja, utan några besvär.. Med syntetolja blir det antagligen ännu mindre "besvär".

Jag återkommer

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bensin E10

Inlägg av Andercz »

OK, här kommer det - det går alldeles utmärkt att köra 2-takt på E85! Och då borde det gå lika bra eller bättre med E10.
Dock, man får justera om förgasaren, öka munstycket 30 - 50% ( OBS detta gäller E85) och förmodligen ställa upp förgasarnålen något hack för att få motorn att gå normalt på mellanregistret.. När det gäller E10 blir förändringen mycket mindre.
Etanol innehåller 30% mindre energi än bensin, alltså får man öka storleken på förgasarens munstycke i motsvarande grad som man förlorar effekt i bränslet.
Mineralolja blandar sig dåligt med etanol, men klassiska Castrol R40, rejsingolja gjord på vegetabilisk olja, blandar sig alldeles utmärkt, och behöver inte överdoseras. För mycket olja ger faktiskt en magrare blandning... det gäller även när man blandar vanlig bensin med olja.

Den som vill läsa mer, kan läsa hela artikeln i Classic Motor, Nr 10 2007. Där körde de en gammal moped på E85 och även en 128cc JB. Moppen hade ställbart munstycke och detta fick öppnas ett kvarts varv, sedan gick motorn som vanligt, med 4% inblandning av Castrol R40.
JB´n har en förgasare med fasta munstycken, 90 i originalbestyckning med bensin i tanken. Med ett 150-munstycke och nålen höjd två hack var den som vanligt, även den med 4% inblandning av R40.
Man får prova sig fram till vilken munstyckstorlek som ger bäst prestanda.
En extra bonus med R40 är att det luktar som om man vore på Hedemora TT...för länge sedan..

Att köra på etanol är ju inget nytt på räserbanorna, redan T-forden gick på banorna med etanol i tanken.
castrol_r40.jpg
Om det finns intresse kan jag skriva av hela artikeln och lägga in den på t.ex. Mektips.

Kör så det ryyker, även med etanol i tanken!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bensin E10

Inlägg av Andercz »

Hm, nu har jag gjort det jag borde gjort från början, jag har läst artikeln på Jawasakkis hemsida.
Med Googles hjälp har jag överstt texten, om någon vill göra en bättre översättning, är jag tacksam för hjälp. Det finns ett par ställen jag inte riktigt har kläm på vad som menas, och inte google heller, uppenbarligen. http://jawasakki.fi/

"95E10 bensin är inte lämplig för 2-takts motorer! Senast uppdaterad 2011/02/07 11:02
Information. Författare Jawaman

Alkoholbränsle Innehåller biverkningar:

95E10 Det nya bränslet innehåller 10 % etanol.
Etanol har olika egenskaper som påverkar dess lämplighet som användbart bränsle i 2-takts motorer, som i denna översyn.

- Alkohol är ett kraftfullt lösningsmedel
- Alkohol och bensin blandas ihop
- Alkohol har vattenbindande egenskaper
- Alkohol har oktanförhöjande funktion

(Nu blir det lite svårt, för Google och mig, att följa med;)
Upplösning funktionen är också på det faktum att alkohol innehåller en stor bränsle lämplig för användning i tvåtaktsmotorer. Sådant bränsle under en tvåtaktsmotor vevhus motorn avstängd, tvättar anliggningsytorna för oljefilmen bort och tvättas rena lagerytor börjar rosta.

Alkohol och bensin blandas inte perfekt med varandra utan bildar en ljus fas av förbandet(?). Detta band är upplöst, kommer blandningen öka om av någon anledning, vatten 0,5% eller mer. Alkohol kommer att starkt binda vatten till sig själv."


I mitt tidigare svar, eller fundering, berörde jag inte alls dessa aspekter, så som alkoholens förmåga att binda vatten och därmed kanske orsaka rost.
Utan att ha forskat vidare på detta, misstänker jag att det finns andra tillsatser som skall förhindra att fordon rostar upp inifrån. E85 innehåller ju 85% alkohol, och borde annars ta död på alla bilar som drivs med detta bränsle... E10 har så liten inblandning, lite mer än vanlig vinterbensin, att jag har svårt att tänka mig några allvarligare följder.
Det mesta av vattnet följer med in i förbränningsrummet och förångas, och försvinner ut tillsammans med avgaserna.

Jag skall forska vidare, och återkommer med hela artikeln från Classic Motor, som jag nämnde tidigare.
Jag måste ta reda på mer om det där med oktanhöjningen.
I diskussioner som förts på andra forum, angående om äldre fordon kan köras på E85 utan att byggas om, har det påtalats att E85 kan vara elakt åt gamla gummipackningar, packboxar, ventiltätningar och liknande. Detta är nog helt riktigt, packboxar bör vara av modernt material för att riktigt tåla alkoholen, men igen - E10 bör vara aningen "snällare", kanske..

Det är snart vår!

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bensin E10

Inlägg av Andercz »

Nu har jag pratat med lite fler folk, som vet mer, och inte bara tror sig veta.
Alkohol i bensinen är ju inget nytt, under 30- och 40-talen fanns BENTYL, motsvarande E75, och även LÄTTBENTYL, motsvarande E25. Det senare förorsakade inga nämnvärda omställningar, kanske lite tidigare tändningsinställning bara.
Men det rapporterades inga mängder av havererade motorer, på grund av urtvättade oljefilmer och annat.
Det som satte stopp för lättbentylen var tre saker; införandet av energiskatt som gjorde bensinen relativt billigare, nedläggandet av sulfitspritframställningen vid massafabrikerna och ett motstånd från nykteristlobbyns sida mot att det överhuvudtaget hanterades etanol.

Vidare, om spritens förmåga att binda vatten. Just denna förmåga använder vi vintertid, när vi pytsar i K-sprit i tanken. Alkoholen binder vatten, som kondenserar ur luften i tanken, och förhindrar att vattnet bildar droppar. Spriten emulgerar vattnet, och förhindrar ett det bildas droppar som kan frysa och orsaka isproppar och andra värre skador på motor och ledningar. Vattnet finns alltså aldrig i "vattenform" i motorn, utan atomerna fäster vid alkoholatomerna. När bränslet, innehållande alkohol och med alkohol bundet vatten, når förbränningsrummet, följer vattnet med i explosionerna, förångas och smiter ut med avgaserna.
Endast om man långtidsförvarar ett fordon, med bränsle i tanken innehållande hög koncentration av alkohol, kan, om alkoholen avdunstar, vattnet kanske ställa till någon skada.
En 2-taktare går som allra bäst just efter ett regn eller om kvällskvisten, när luften är sval och full av fukt, så den lilla exta mängden vatten som alkoholen binder ur luften i tanken gör nog ingen dålig påverkan på prestandan.
Jag har för mig det fanns en trimförgasare som pytsade in vatten i förgasaren så att det blandade sig med luft/gasblandningen..? Detta kyler ner gasblandningen och mättar den med kraft..
Kontentan är att det inte tillförs något vatten som samlas i motorn, om man har alkohol i bränslet. Ingen förhöjd risk för rost föreligger.

Man skall dock se till att man blandar i en 2-taktsolja som är anpassad till bensinen, och lätt löser sig i den. Vid tvekan bör man kontakta tillverkaren. En koncentration på 10% alkohol bör dock inte ställa till några större problem.

Gamla packboxar kan torka ut snabbare med mer alkohol i bränslet, men de skall ju ändå någon gång bytas ut, och då mot moderna packboxar i moderna material, som bättre tål alkoholen..

Jag hoppas detta kan fortsätta diskuteras, men då sakligt...

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar