Jawa militär 62

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Andan
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 27, 2011 8:34 am

Jawa militär 62

Inlägg av Andan »

Hej!
Jag har äran att ha fått en militär jawa 62 :D. O nu har renoveringen startat med stora steg. Den har stått i en bod i mellan 10-15 år o ingen har rört den.
Min fråga är här!
Kommer man bli hudfläng av alla er här om jag nu inte behåller den gröna färgen?
Allt har riktats och grundats enligt alla konstens regler, men nu känns det fel att lacka den militärgrön.
Åsikter mottages...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa militär 62

Inlägg av Andercz »

Grattis, får jag väl börja med.
Jag har en likadan cykel, den är riktigt kul att köra.
Sen kanske jag inte skall yttra mig om hur du bör måla den, men jag tycker i alla fall att den bör vara grön.
Min Stora Monark är lackad Candy Red, av någon tidigare ägare på 80-talet. Ramen är svart. På något sätt gillar jag det, men det som verkligen drar ner intrycket är att man inte har gått hela vägen. Det kostade väl för mycket..
Det jag menar är att det alltid ser billigt och fel ut när man målar delar som egentligen borde vara kromade, om det skall vara en "civil" maskin. Styre, strålkastarsarg, muttern på styrstången, plus en massa andra detaljer borde vara kromade. Målar man dem med silverfärg, blir resultatet alltid en besvikelse, det blir en dålig kompromiss. Samma sak med fälgarna, med silverfärg ser de alltid lite billiga ut..
Jag har ända sedan jag skaffade min Monark-JAWA drömt om att ha pengar till att göra den helt fin, med kromning.
Det finns otaliga exempel på seriösa omlackeringar av tidigare militärfordon, men de allra flesta ser lite konstiga ut, hemmagjorda, just för att man inte går hela vägen.

Den första bilden är min Stora Monark..
Monark_JAWA_1962.jpeg
9126655893.jpg
Ett undantag är väl Leif Lovéns fina modifiering, med en ny 638 motor och lite lätt ändrat stuk. Fin!
1275322257_resized.jpg
Just nu hittar jag inte fler exempel, men om du inte vill måla den grön, måste du göra ett riktigt bra och genomtänkt lackjobb, annars tror jag du blir besviken.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Andan
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 27, 2011 8:34 am

Re: Jawa militär 62

Inlägg av Andan »

Tackar:-)

Tackar för tipsen!
Jag har ju förmånen att jobba på en bra arbetsplats där jag har tillgång till allt (tyvärr ej kromning) så renoveringen kommer att bli ordentlig. Allt e redan nerplockat förutom motorn i dagsläget. Behöver komma över en bra sprängskiss + packningsats innan jag vågar mig på den delen.

Såhär såg min ut när vi hämtade den!
Bilagor
Jawa 1.JPG
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa militär 62

Inlägg av Andercz »

OK, jag förstår att du vill stänka lite färg på din cykel.
Din cykel är inte från 1962, den är tidigare, 1960 levererades 2500 av dem till Svenska Försvaret, men står det i registreringspappren att den är 1962 kan det få stå kvar, det blir bara onödigt besvär för en oviktig saks skull. De skrev in vad den förste civile ägaren uppgav, och då kan det ju bli fel.. Det är en JAWA 554-05 ISDT, av försvaret benämnd som MC 355.
Jag trodde det var en Monark-JAWA, MC 356A, eftersom dessa tillverkades 1962-63.

Du hittar verkstadhandbok och reservdelsbok här på sidan, under "MEKTIPS"/ Handböcker. Välj dem för MC255 och MC 355.
Men funkar motorn kanske du skall vänta med att riva isär den? Man bör ju inte laga något som inte är trasigt.. Däremot bör du byta packboxen bakom generatorn. Du behöver tillverka en avdragare för generatorn. Pilla inte ut packboxen med skruvmejslar och andra verktyg, du kommer att bryta av det tunna spåret som håller fjäderringen.

*Borra två små hål i packboxen, 2 - 3 mm borr, var försiktig när du går igenom, lagret ligger precis bakom.
*Skruva i ett par träskruvar i hålen, de skall vara ungefär lika långa som den del av axeln som sticker ut utanför packboxen. Skruva bara in spetsen så att du inte förstör något på baksidan.
*Med en hovtång kan du nu gripa om skruvarnas skallar och använda ändan på axeln som mothåll. Drag omväxlande på båda skruvarna, och packboxen kommer lätt upp ur sitt säte.
*Rensa genast bort eventuellt borrspån som kan ha hamnat på lagret!


Packboxen och alla lager och packboxar i hela motorn, är standard metriska lager och packboxar som du kan köpa över disk hos närmaste maskinvaruaffär. Just denna packboxen har måtten 25x62x8mm.
Glöm inte att fetta in läpparna på packboxen innan du monterar den!

Du kan i samma veva även byta motsvarande packbox på utgående drevet, 30x52x8mm.
ROTORAVDRAGARE_+_detalj SE.JPG
Vi hörs

Lycka till

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Andan
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 27, 2011 8:34 am

Re: Jawa militär 62

Inlägg av Andan »

Okej!

Jag kollade på skylten på ramen o utgick att det var en 62.
Har inga papper alls på den. Den har troligtvis aldrig varit civil.
Så även där kommer jag ha ett arbete framför mig..:-).. Hur man skall få in den i registret.

Dom som hade den innan mig har ju inte rört den på 10-15 år. Så jag vet inte ifall jag vågar försöka starta motorn utan att "renovera" den. Risken är att jag gör mera skada om jag försöker kicka igång den.

Motorn står nu på en bänk. Resten av hojen håller nu på att blästras/riktas o skall grundlackas. Sadeln håller på att få nytt liv i denna sekund :-)..

Tack för alla tips. Dom uppskattas :-)...
Jawa nr.JPG
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa militär 62

Inlägg av Andercz »

Se där, man lär sig något nytt varje dag..
Du har alldeles uppenbart en av de allra sist levererade MC 355. De började levereras 1960, sedan måste det ha pågått leveranser hela tiden, det var ju i alla fal en hel del maskiner, totalt 2500 av modell MC 355/ 554-05. Plus två reservmotorer till varje, och ett berg av reservdelar.. Hittils har jag fått veta att alla försvarets maskiner registrerades efter det första leveransåret, oavsett om de, som din, tillverkades lite senare. Men JAWA-fabriken har ju hållt räkningen och stämplat in tillverkningsåret på ID-plåten.

Har du det militära reg-numret kvar på nummerplåten? Även utan det kan du kontakta mifor vid Bodens garnison, 0921348000 fråga efter Janette Svanberg. Hon handhar arkiven för försvarets fordon. Du har ju ramnumret att utgå från. Om inte det Militära reg-beviset säger annat, kanske det är bäst att i fortsättningen uppge till alla myndigheter att det är en JAWA 554-05 från 1962. MC 355 är bara en benämning inom Svenska Försvaret, det är ingen modellbeteckning för JAWA.
Ramnummer MC 255 mfl.jpg
Ramnummer MC 255 mfl.jpg (16.83 KiB) Visad 11745 gånger
Jag måste erkänna att jag inte är helt insatt i de nya reglerna för registrering, jag tror det har blivit både dyrare och krångligare, men kolla hos Transportstyrelsen. Kanske bäst att ringa och prata med dem, jag tycker det är svårt att få en klar bild bara av att läsa på deras hemsida.

Reservdelar till din motor hittar du hos Rudolf Saxegaard i Norge. Han har köpt upp större delen av försvarets och FMCK´s reservdelslager, det som inte redan hade gått till destruktion som "Övertaligt krigsmateriel".
Rudolfs adress hittar du i nästan varenda inslag under "Reservdelar". Vissa delar kan du köpa något billigare från de Tjeckiska handlarna på nätet, men det är bara ett fåtal delar som är de samma som till de civila maskinerna JAWA 354, trots att de på utsidan kan tyckas vara identiska.

Ladda ner verkstadshandboken och studera den innan du gräver dig in i motorn. Detsamma gäller reservdelsboken. Du behöver tillverka ett par specialverktyg för att underlätta och göra renoveringen säkrare. Hör av dig när det börjar bli dags.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar