Bjuder på ett kort och en presentation

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
AlexG
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 24, 2012 5:39 pm
Ort: Växjö

Bjuder på ett kort och en presentation

Inlägg av AlexG »

Hej
Passar på att presentera mig.
Heter Alex och håller mest på med gamla vw, nån fulrod och massor med mopeder har det blivit.
Spenderar mycket tid i garaget har nog insjuktnat svårt med att meka med gamla bilar.
Har aldrig ägt en gammal MC förr så detta är helt nytt för mig.

Jawa 350 från 1952 är ett fynd som stått bakom ett garage i massor med år, finns inga papper eller skyltar till den, endast id brickan. Otroligt glad för hojen och det är ren kärlek till denna vackra patinerade maskin.
Motorn går runt men halvtrögt och det saknas växelspak samt förgasare. Tänkte försöka hitta en fungerande motor och renovera den jag har vid ett senare tillfälle.
Grymt sugen på att ta en tur med jawan, :)
Bilagor
jawa 350 1952.JPG
Jawa 350 perak 1952
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bjuder på ett kort och en presentation

Inlägg av Andercz »

Välkommen Alex.
Lillkillen verkar sugen ..?

Om motorn går runt, men lite trögt, kan det räcka med en honing och nya kolvringar. Har du tittat i cylindrarna?
Cykeln har helt tydligt stått utsatt för väder och vind, men behåll så mycket som möjligt av patinan, alla renoverade gamla mc måste inte se ut som om de kom av bandet i går..

Hur verkar oljan i växellådan vara? Har den stått länge kan oljan bli som tjock honung, och även detta hindrar motorn från att rotera fritt. Ofta är kopplingens lameller ihopklibbade av oljan, och helt impregnerade av stel olja. Ofta är det bara att byta ut dem, men rengör dem noga, så duger de säkert till ett startförsök.

Byt packboxen bakom generatorn på höger ända av vevaxeln, och packboxen bakom utgående drevet.

Sedan skulle jag göra ett startförsök..

Du behöver tillverka en speciell avdragare för generatorn, jag tror det finns både bild och beskrivning i ett gammalt inlägg här någonstans.

För att meka med din gamla Perak, behöver du väldigt få specialverktyg, om du inte skall dela på motorn.

Jag skickar lite filer till dig direkt, det blir annars lätt en hel roman att skriva här.

Läs igenom gamla inlägg här på Forum, många av frågorna du kommer att ställa dig har redan behandlats ur någon vinkel.


Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
AlexG
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 24, 2012 5:39 pm
Ort: Växjö

Re: Bjuder på ett kort och en presentation

Inlägg av AlexG »

Tack för svar och filer =)
Så mycket av patinan ska få vara kvar som det går.
Har knappt titta på motorn tror säkert den går att rädda.
Har tyvärr inte suttit nån förgasare på den och det har säkert runnit in vatten
Snart fått tag på en 350 motor förhoppningsvis.... har en på g =)
Mitt letade efter motor resulterade i att jag ska hämta 2st nerplockade perak 250 1953år imorgon. Inte den blekaste hur dom är i skick vet bara att han körde dom för 10år sen.
Känner killen som säljer jaworna och vi bor när varandra. hade inte den blekaste om att han sitter på 2 jawor kul.
Lägger upp kort på nya jaworna imorgon
Jawa 350 perak 1952
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bjuder på ett kort och en presentation

Inlägg av Andercz »

OK, som Citronist känner jag till frasen "För många Citroën är aldrig nog", det kanske går att säga så om JAWA också.

Perak 250cc är, förutom motorn så klart, i princip samma motorcykel. Ramen är densamma, men fotpinnarna t.ex. är längre på en 350cc, för 350cc-motorn är lite bredare. Avgaskrökarna är lite annorlunda, men ljuddämparna är samma.

Växellådan delar många kompnenter också. Om du studerar reservdelsboken, ser du vad som skiljer dem åt.

Du har skaffat dig ett bra reservdelsförråd, helt enkelt.

Det finns nytillverkade riktigt bra kopior av förgasaren att köpa. Faktiskt är det mycket god tillgång på nytillverkade reservdelar till din Perak.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
AlexG
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 24, 2012 5:39 pm
Ort: Växjö

Re: Bjuder på ett kort och en presentation

Inlägg av AlexG »

Blev nått vajsning med överföringen av telkorten på fynden. Fixar mer bilder sen.
Med tanke på hur hysteriskt billigt min kompis sålde sina jawa prylar hade jag inga som helst förväntningar. Den ena motorcykeln är seriöst lackad och helt komplett bara inte ihopsatt. den ska jag försöka ta en tur med nu i sommar köpa ett 6v batteri och en kjedja. Bromsarna funkar kanon och däcken är helt ok.Den kompletta bågen ska han ha kört med för ensådär 10 år sen. Den andra 250 är i molekyler och jag tror inte den är helt komplett blir en reserdelsmaskin till 350 bra skärmar och framgaffel samt en komplett 250 motor. Fick med mängder med delar kommer ta tid att gå igenom allt. Känns helt kalas, skitkul helt enkelt =)
Bilagor
jawa250svart.JPG
Jawa 350 perak 1952
Skriv svar