Batteri

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Lars W
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 15, 2016 11:05 am
Ort: TVÅÅKER

Batteri

Inlägg av Lars W »

Hejsan!
Jag undrar om man behöver batteri för att starta en Jawa CZ 150cc (1953)?
Och i så fall var man kan hitta ett 6volts 11AH batteri för rimlig peng?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Batteri

Inlägg av Andercz »

Hej, och grattis till en trevlig maskin!
Om det är en JAWA 352 du har, med en CZ 150C motor i ramen, så har den magnettändning, som en moped, batteriet behövs inte för att starta motorn. Man kan koppla in ett batteri, men det är då bara till för att driva parkeringsljus och tuta, kanske även bromsljus, när motorn är avstängd. Annars har batteriet ingen funktion, framför allt har det ingenting med tändningen att göra.
Brnula_Jawa-CZ150r_v_1955.jpg
Det kan ju även vara en CZ 150C du har, en bild vore kul att se. En sådan har jag själv på operationsbordet.. Vad gäller batteriet på en CZ 150C, har det samma funktion där, som strömkälla till parkeringsljus och tuta, när motorn är avstängd.
3995552007.jpg
Jawa 352 är ganska ovanlig i Sverige, lite vanligare i Norge. Samma motor satt ju i den betydligt populärare MONARK m300. Det är en riktigt bra motor.
CZ 125-150C, kopplingsschema.jpg
Har du handböcker? Reservdelsbok? Jag kan skicka...
Bild 113.jpg
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Lars W
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 15, 2016 11:05 am
Ort: TVÅÅKER

Re: Batteri

Inlägg av Lars W »

Ok. Tack då vet jag. Det är en CZ 150cc 1953 jag har. Den har stått still sen 70-talet (startar inte). Ska byta tändspolen och kondensatorn och se om den startar?
Jag behöver inget i dagsläget. Hör av mig annars.
Bild kommer framöver.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Batteri

Inlägg av Andercz »

Utmärkt!
När du ändå har tagit bort tändningsplattan, för att byta kondensator och kanske tändspole, passa då på att även byta packboxen på vevaxeln bakom tändningen.
Den smörjs enbart av oljan i bensinen, och de brukar torka och läcka när de står osmorda i långa tider. De blir hårda som bakelit.
Det läcker in luft och kanske läcker det ut bränsle, men de är konstruerade att täta bättre mot trycksidan. När det läcker in luft i bränslegasen, blir det svårt för gnistan att antända, och du får svårt att starta. Dessa symptom misstas ofta för elproblem eller förgasarproblem, och åtskilliga tändningsdelar och förgasare har kasserats i onödan.

Det är extra enkelt på din CZ att byta packboxen, då den sitter i en löstagbar kopp.
Glöm inte att smörja in packboxens läppar med fett innan du monterar den på axeln. En packbox får aldrig fungera torrt.
Packboxar CZ 125, 150  20x35x10.JPG
Eftersom du redan har tagit bort svänghjulet, så hoppas jag att du har använt en riktig avdragare, en som skruvas in i gänga i mitten av svänghjulet. Använder du någon annan typ av avdragare kommer du att förstöra svänghjulet. De är svåra att hitta.. Avdragaren är ingen special för enbart på antika CZ utan används fortfarande på många mindre Japanska MC och mopeder. De brukar finnas på hyllan i de flesta moped- och mc-affärer. Lelles säljer på postorder.
ROTORUTRDRAGARE MONARK m200, m300,CZ 125b, CZ 150C.JPG
Slutligen, tänk på att inte skruva ut fel skruv när du skall kolla oljenivån. Stoppskruven för kicken skall sitta kvar, den är dessutom vänstergängad, och brukar vara svårt misshandlad, den sitter ju stenhårt fast..! Men låt den sitta om du inte skall renovera och dela på motorn.
CZ 150 C, Monark m300 Nivåskruv - Stoppskruv.JPG
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar