Hej alla Jawaner!
Nu har min Jawa vaknat efter varit i dvala i 18 år. Efter montering av tändspole (köpt hos Bikeparts) och justering av brytarspetsarna startade den med ett rytande. Gick rent och fint utan missljud, däremot läckte förgasaren bensin, så det blir till att demontera densamma för att se om det är nålventilen eller flottören. Men snart är den körklar och dags för besiktning.
Jag saknar dokumentation om cykeln, så är det någon som har instruktionsbok och verkstadshanbok att sälja är jag intresserad.
Hälsningar
Anton
1965 Jawa 175 470 sport
Re: 1965 Jawa 175 470 sport
Grattis!
Om ingen erbjuder dig handböcker, finns de antagligen i Rudolf Saxegaards lager, jag tror han tar 50NKR per del.
g-shums@online.no
Alternativt finns de hos http://www.jawa.nl
Flottörens nålventil kan slipas in med hjälp av det finste ventilslipmedlet. Brukar hjälpa. Det är enda sättet att göra det på, du kan aldrig matcha ihop ytorna om du bara filar på nålspetsen.
Lycka till!
Andercz
Om ingen erbjuder dig handböcker, finns de antagligen i Rudolf Saxegaards lager, jag tror han tar 50NKR per del.
g-shums@online.no
Alternativt finns de hos http://www.jawa.nl
Flottörens nålventil kan slipas in med hjälp av det finste ventilslipmedlet. Brukar hjälpa. Det är enda sättet att göra det på, du kan aldrig matcha ihop ytorna om du bara filar på nålspetsen.
Lycka till!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 1965 Jawa 175 470 sport
Tack för tipset! Min broder som har erfarenhet av militära Jawor via FMCK säger att det är ett vanligt fel att de flödar över, på kursen blev de tillsagda att stänga bensinkranen omedelbart efter avstängning av motorn.
Jag skall försöka med carborundum eller något liknande.
Anton
Jag skall försöka med carborundum eller något liknande.
Anton
Re: 1965 Jawa 175 470 sport
Jag har för vana att stänga av bensinkranen innan jag stänger av motorn.
Kolla också att det finns en tunn papperspackning under locket till flottörhuset.
Vet jag att cykeln kommer att stå oanvänd en längre tid, t.ex sent på hösten inför vinteruppehållet, låter jag motorn tömma förgasaren. Jag låter alltså motorn gå med bensinkranen stängd tills den storknar och dör. På så sätt förhindrar man att det bildar avlagringar av olja, sedan bensinen har avdunstat. Får oljan torka in kan den plugga igen kanaler i förgasaren och ställa till en massa förtret.
Andercz
Kolla också att det finns en tunn papperspackning under locket till flottörhuset.
Vet jag att cykeln kommer att stå oanvänd en längre tid, t.ex sent på hösten inför vinteruppehållet, låter jag motorn tömma förgasaren. Jag låter alltså motorn gå med bensinkranen stängd tills den storknar och dör. På så sätt förhindrar man att det bildar avlagringar av olja, sedan bensinen har avdunstat. Får oljan torka in kan den plugga igen kanaler i förgasaren och ställa till en massa förtret.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...