Hej Anders,
Ni har en JAWA typ 12, en 250cc. Den brukar kallas PERAK, vilket betyder ungefär "gunghäst", på grund av att den hade bakhjulsfjädring...
Om ni tittar på motornumret, som kan finnas på främre motorfästet, eller på bakre, så avslutas de med två siffror, dessa anger tillverkningsåret. Modellen tillverkades mellan 1947 och 1953.
På styrhuvudet, bakom lyktan, sitter en ID-platta, med upplysning om motornummer, ramnummer och tillverkningsår.
Skylten kan vara på engelska eller tyska, eller tjeckiska, och se ut lite olika..
- JAWA typskylt tjeckiska.JPG (23.38 KiB) Visad 22929 gånger
Ramnumret brukar vara instansat på höger sidas övre rör på bakramen.
Om man vill hitta gamla registreringspapper på hojen, kan det vara bra att ha i alla fall ramnumret, bäst är att ha vetskap om det gamla registreringsnumret. Har man det senaste, gamla registreringsnumret är det lättare att hitta i vilket län den var registrerad och i vilket länsarkiv den kan gå att hitta. Aha, nu ser jag att det sitter en gammal nummerskylt på cykeln,
W21039 , då har den rullat i Kopparbergs län, som numera heter Dalarnas län. Då bör det inte vara några problem att hitta identiteten i arkiven.
Cykeln verkar ha haft ett långt liv, någon har ersatt den ursprungliga enkelsadeln med en limpa från någon annan cykel, och båda stänkskärmarna har blivit utbytta mot ett par i aluminium (kanske från en NV eller MONARK?)
Annars ser den ut att vara ganska komplett. Förändringarna är egentligen inte till någon nackdel, utan är bara delar i dess historia.
Vill eller kan ni inte ha den kvar, lägg ut den i en annons här på sidan, under "SÄLJES", kanske även på
http://www.blocket.se.
Det är ingen dyrgrip, i nuvarande skick kanske man kan begära mellan 4000 - 7000 Kronor? 8000? Priset blir vad en köpare vill betala..
Finns vänster motorkåpa kvar?
Någon har ersatt den ursprungliga tändspolen med en från en bil, och placerat den under sadeln.. Kul!
Det är annars en trevlig liten maskin, det finns massor av nytillverkade reservdelar till den till rimliga priser. En sådan som ni har tycker jag man skall göra så lite som möjligt med, bara göra en teknisk renovering och låta den ha kvar sin historia och sin patina.
Lycka till.
Andercz