Byta motor

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
heno
Inlägg: 3
Blev medlem: sön sep 13, 2009 9:05 pm

Byta motor

Inlägg av heno »

Finns det någon som har erfarenhet av vad bilprovningen tycker om att man byter motor på en, i detta fall, Monark Jawa 1963 års mod. Är de kinkiga med motornnummer etc eller kan man kasta in annan (likadan) motor och bara köra på som vanligt?
/Henrik
heno
Inlägg: 3
Blev medlem: sön sep 13, 2009 9:05 pm

Re: Byta motor

Inlägg av heno »

Tänkte svara på mitt eget inlägg då jag nu vet svaret på frågan.

Enligt bilprovningens tekniska avdelning så kan man utan problem byta ut motorn utan att göra någon ny registreringsbesiktning. Detta förutsätter att det är en motor av samma modell. Om man vid besiktning skulle notera att motorns serienummer inte stämmer överens med de uppgifter som finns i registreringshandlingarna så ändrar man detta vid kontrollbesiktningen.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byta motor

Inlägg av Andercz »

Bara som ett kompliment, det är ju ganska många som har bytt motor i t.ex. sin militärjawa. Jag känner till ett par tre stycken Monark-JAWA, 350cc twin, som fått en encylindrig 579 (250cc, encylindrig) inopererad utan att vägverket har protesterat. Dock tror jag inte att man skall berätta allt för mycket för dem vid besiktningen. Det faktum att även singlarna har två avgsrör gör ju en sådan operation mycket enklare utan att det ser konstigt ut.

MVH
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar