Jeg har ikke kommet så mye lenger med Jawa'n (det har i mellomtiden kommet 2 andre motorsykler i garasjen som også har hatt behov for litt omsorg) Men noe har jeg sjekket:
- gnisten på pluggene virker sterk nok, slår over 4-5 mm
- jeg har satt inn nye BP7HS
- ladelampen slukker under kjøring, ladespenningen var også ok.
- tok av generatoren en gang til for å sjekke packboxen. Det var fremdeles rester etter fett på leppene, så jeg smurte den nok godt inn når jeg monterte den
Magefølelsen min sier meg at veivhuskompresjonen er problemet. Det virker som det ikke er tilstrekkelig vakum til at den suger inn gjennom venturien og ned i veivhuset..... Så tenkte jeg på en ting:
Det sitter "en liten kloss" midt mellom sylindrene, mellom de to motorhalvdelene. Det er et par huller i den, som jeg antar gir smøring til de to lageren midt på veivakselen. Denne slapp jeg bare på plass uten noen form for tetningmasse - kan det være problemet?
Nå trenger jeg et godt råd....
Re: Nå trenger jeg et godt råd....
- Bilagor
-
- veivhuset.jpg (23.71 KiB) Visad 29602 gånger
Re: Nå trenger jeg et godt råd....
Jo den pluggen skall också tätas, men inte undersidan. På undersidan har den "rillor" som en labyrint-tätning, och dessa bör inte täppas till. Jag antar att de som sitter i en 638 är likadana som i de tidigare motorerna, som en 360, 365 m.fl. Undersidan skall ligga tätt mot Lagerboxen, den stora runda saken som innesluter mittlagret på vevaxeln. Sitter pinnen i lagerboxen den som skall hålla denfrån att rotera? Nr 3 på bilden nedan.
Vet inte om detta är till någon hjälp..
Andercz
Vet inte om detta är till någon hjälp..
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Nå trenger jeg et godt råd....
Får jeg den ut uten å dele motoren? Husker ikke om jeg satte den på plass før eller etter at jeg satte sammen de 2 motorhalvdelene.....
Når det gjelder "styrepinnen" så tror jeg nok det ble riktig. Den skal jo inn i ett spor i blokka, og bommer man får man vel ikke de to halvdelene til å slutte tett?
Når det gjelder "styrepinnen" så tror jeg nok det ble riktig. Den skal jo inn i ett spor i blokka, og bommer man får man vel ikke de to halvdelene til å slutte tett?
Re: Nå trenger jeg et godt råd....
Dessvärre måste du dela på blocket för att ta bort eller montera pluggen. Jag har aldrig övervägt att den skulle gå att montera i efterhand, den skall ju ha tätningsmassa på sig och hålet för den blir väldigt tight när blocken sitter samman...
Det är inte något med förgasaren i alla fall?
Jag vet hur trist det är att dela på motorn när man nyss har fått den klar..
Andercz
Det är inte något med förgasaren i alla fall?
Jag vet hur trist det är att dela på motorn när man nyss har fått den klar..
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Nå trenger jeg et godt råd....
Jeg har jo en forgasser på den andre 638'n og den går bra.... Jeg får sette over den i et siste forsøk....
Re: Nå trenger jeg et godt råd....
Bare for å avslutte denne tråden.....
Sist høst "bet jeg i det sure eplet" og tok motoren ut og ned på arbeidsbenken i kjelleren. Alt fra hverandre. Og så sammen igjen, forhåpentligvis etter alle kunstens regler. Denne gangen var jeg særlig nøye med tettingen mellom de to veivhus-delene, inklusive den lille biten/pluggen. Og voila, etter 3 tråkk på kicken fyra vidunderet opp og gikk fint på tomgang, slik Jawa'er skal.
PS: Fint at forumet er opp igjen
Sist høst "bet jeg i det sure eplet" og tok motoren ut og ned på arbeidsbenken i kjelleren. Alt fra hverandre. Og så sammen igjen, forhåpentligvis etter alle kunstens regler. Denne gangen var jeg særlig nøye med tettingen mellom de to veivhus-delene, inklusive den lille biten/pluggen. Og voila, etter 3 tråkk på kicken fyra vidunderet opp og gikk fint på tomgang, slik Jawa'er skal.
PS: Fint at forumet er opp igjen
Re: Nå trenger jeg et godt råd....
Grattis!
Det är alltid gott att höra "hur det gick till slut".
Andercz
Det är alltid gott att höra "hur det gick till slut".
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...