Anders,
vilken modell pratar vi om?
Det kan vara flera olika orsaker till att växlarna hoppar ur.
Till att börja med, se till att kopplingsautomaten är inställd enligt instruktionsboken. Det räcker alltså inte med att ta upp slacket i wiren, det gör man allra sist.
Finns felet kvar efter justering av kopplingen, kolla om växelpedalen är sladdrig och kanske har svårt att komma tillbaka till utgångsläget. Igen, vilken modell? Har din cykel kombinerad kick/växelpedal eller separata pedaler?
De två små spärrhakarna vid växelförarplattan kan vara slitna eller ha trötta fjädrar. Dessa kan bytas utan att riva hela motorn. Du bör däremot tillverka ett specialverktyg för att kunna ta ut spärrhakarna utan att de skjuter iväg in i växellådan. Vidare, på samma ställe, kan en fjäder som för tillbaka växelaxeln till utgångsläget vara slapp eller skadad.
Dessa två möjliga orsaker går att åtgärda från vänstersidan utan att dela på motorn. Du får ta bort kopplingskorg och kick och lite till...
Ett värre scenario är där växelförarna är slitna. Ofta har de gått varma av för låg oljenivå, eller så har de tidigare beskrivna tillstånden hållt på ett bra tag utan åtgärd och gjort saker värre längre in. Ett par kugghjul griper i varandra med hjälp av piggar och hål. Om piggarna eller hålen blir slitna hoppar de ur. Byta ut är det enda som hjälper.
Här hjälper inget annat än att riva hela motorn och byta ut de delar som är slitna: växelförare och den axel de löper på, möjligen ett par kugghjul som blivit slitna, kanske någon axel, man får kolla igenom allt noga och byta allt som är sämre än bra. Det är ju inget man vill hålla på med i onödan - att öppna motorn - så gör det grundligt när det ändå skall göras.
En komplett växellåda kostar omkring 1600 - 2000 kronor, beroende på vart du köper den och till vilken modell det är.
Byt alla lager och packningar så att klockan vrids tillbaka överallt.
Jag skrev en detaljerad instruktion av arbetet i ett nummer av JAWABLADET för ett tag sedan. Annars bör du skaffa dig en verkstadshandbok och en reservdelslista för just din modell.
Rudolf Saxegaard har de flesta böcker du kan behöva till rimliga pengar,
g-shums@online.no, eller kan du kolla med
http://www.jawa.nl . Rudolf har dessutom ett ansenlig reservdelslager till de flesta modeller, eller så får du handla på nätet.
Har du en gammal militärmaskin är det en helt annan växellåda i dem än i de civila, och då är det bara Rudolf som gäller.
Verkstadshanboken till de militära maskinerna kan väl i det väsentliga användas för de flesta motorer, de finns att ladda ner under "Mektips", men allra bäst är självklart en handbok för just den modell du skall sätta händerna i.
Här av dig igen!
Andercz