Till vilken grad har du renoverat motorn? Har den varit helt isär? Hur var den att växla innan du tog isär den?
Med växelmekanismen, menar du växelkulissen eller
växelförarplatta, som den benämns i reservdelsboken? Den går inte att skruva loss utan att dela motorn..
Menar du att du dragit ut växelaxeln med sina spärrtappar, som griper in i växelförarplattan?
Det är viktigt att ställa
axialglappet på VÄXELAXELN, alltså hur mycket man kan dra/ skjuta den in och ut. Detta gör man på högra ändan av axeln, genom att placera lämplig
shimsbricka (41) mellan kammen och motorgodset, så att man får 0,1 - 0,3 mm glapp. Detta gör man lämpligen utan att ha monterat spärrtapparna och deras fjädrar i växelaxeln, för man kommer att få plocka ut axeln flera gånger. Dessutom bör man byta
RÄFFELPINNEn till en ny, den gamla kan man använda till att fästa kammen tillfälligt lite löst, så att det går att knacka ut den flera gången under injusteringen av glappet. Det skall vara en räffelpinne RPA 4 x 25, inget annat, notera att den knackas ut underifrån och knackas i uppifrån, den är svagt konisk.
En annan möjlig orsak är slitna spärrhakar eller slappa fjädrar.
Även
returfjädrarna till växelaxeln, (27 , 28) är saker jag brukar byta vid en renovering. Ett problem är att det tydligen finns olika långa fjädrar, så om man har otur, kan man få en för lång fjäder. Den blir alltså längre när den trycks ihop och kan då hindra att växelaxeln kan rotera tillräckligt för att kunna föra växelförarplattan hela vägen.. Detta är antagligen inte ditt problem, och köper du fjädrar från Rudolf Saxegaard får du alltid rätt längd.
Nya fjädrar är annars en bra ide, gärna tillsammans med sina kåpor. Dessa är möjliga att byta utan att dela på motorn, men det är pilligt, och du måste plocka ur växelaxeln...
Om du hade isär motorn, kollade du noga på
växelförargafflarna? ( 25 på bilden) Vid minsta tecken på slitage skall dessa bytas. De skall vara plana.
Detsamma gäller den lilla tunna axeln som gafflarna löper på, kolla att den är helt rak, utan hack . Byt ut om den är skadad eller skev. Kam kollas genom att rulla den på en plan yta. Dessa delar kan inte bytas utan att dela på motorn.
Ett moment jag lägger ner mycket tid på, är att ställa
axialglappet på biaxeln, den axel som har skruven för hastighetsmätaren. Detta måste också göras innan man lägger ihop motorn..
Detta glapp skall vara 0,1 - 0,3 mm, och justeras med lämpligt antal shims under ettans kugghjul, alltså på vänstra sidan av axeln. Det blir en hel del plocka i och plocka ur, dela på motorn och sätta ihop den igen, dela ... innan man blir nöjd. Detta bör man alltså göra INNAN man monterar vevaxeln. Momentet står beskrivet i verkstadshandboken.
En mätklocka är bästa verktyget, men man klarar sig med ett skjutmått. Använder man en papperspackning i skarven mellan blockhalvorna, skall man räkna med dess tjocklek vid injusteringen av axialglappet.
Rätt axialglapp gör att kugghjulen möter varandra exakt rätt.
Med biaxeln injusterad, brukar jag kolla att ettans kugghjul på huvudaxeln ligger i nivå med biaxelns kugghjul, och shimsar även där om det behövs.
Vid renoveringen av växellådan kollar man alla kugghjul noga, letar efter elitage eller skador. Allt som inte är helt OK skall bytas.
Innan man lägger ihop motorn kontrollerar man att växlingarna funkar.
Det går lättast att växla när motorn roterar.
Om du roterar motorn kanske ditt problem försvinner, det kan vara besvärligt att få i växlarna i en stillastående motor.
Kan man inte starta motorn, kan man rotera den med bakhjulet, efter man tagit bort tändstiftet. Eller med en nyckel på bultskallen som håller brytarnocken.
En torr växellåda, utan olja, är även en trög växellåda. Var alltid generös med olja när du monterar växellådan..
En inte helt ovanlig orsak till fastnande växlar är att
växelaxeln är skev. Kolla utmed axeln om den viker sig lite på mitten, vid hållaren för spärrhakarna..? Eller rulla den på en plan yta och se om andra ändan slår .. Byt växelaxeln i så fall...
OK, nu har du kanske ett par trådar att följa?
Hör av dig hur det går..
Andercz