koppling rycker
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
- Ort: tösse
Re: koppling rycker
ja nästa helg ska jag byta olja till 20w40 .o testa ,men vad det gäller packbox o div tätningar så läcker de både här o där ,
Re: koppling rycker
20W50, 20W50, inget annat.
Jag väntar en rapport när du har gjort "blodtransfusionen".
Läcker det både "här" och "där", och man inte gör något åt det, får man i stället hålla noga koll på oljenivån, skruva ur nivåskruven före/ efter varje åktur... Alltid ha en liter olja med i packningen. Men man kommer inte undan i det långa loppet..
Andercz
Jag väntar en rapport när du har gjort "blodtransfusionen".
Läcker det både "här" och "där", och man inte gör något åt det, får man i stället hålla noga koll på oljenivån, skruva ur nivåskruven före/ efter varje åktur... Alltid ha en liter olja med i packningen. Men man kommer inte undan i det långa loppet..
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
- Ort: tösse
Re: koppling rycker
ja bytte olja till 75w90 olja ,men bekymret är kvar ,har nu skruvar av motorkåpan på vänster sida ,samt plocka isär lamellerna ,de var lite tunna på sina ställen ,en del av lamellen hade de gått några små bitar ut ,nu vet jag inte hur tjocka nya lameller är ,sedan tyckte jag att lamellcentrum var glapp ,ska det vara det radiellt ,
Re: koppling rycker
Tag kontakt med Rudolf Saxegaard, du fick hans adress i mitt första svar. Han har allt du behöver.
Kopplingskorgen sitter inte dödfast, ett litet glapp finns alltid. Hur mycket som är för mycket är svårt att säga utan att känna det med fingrarna.
Det sitter en distansbricka bakom kopplingskorgen, mot lagret. Denna har ibland varit ganska sliten. Skaffa en sådan också, när du ändå shoppar. Kanske även lagerbussningen i centrum av kopplingen.
Friktionslamellerna är 4 mm tjocka som nya. Stållamellerna cirka 2 mm. Hur ser kedjan ut? Slackar den så mycket att den tar i botten eller närapå, bör den bytas ut.
Lossa muttern i mitten med en mutterdragare, om du har en sådan. Lägg aldrig skruvmejslar mellan slitsarna som mothåll. Med mutterdragaren kan du hålla emot med handen i korgen..Drar du åt muttern med en mutterdragare, kan du hålla emot med handen då också. Håll fast kopplingscentrum med ena handen, inte särskilt hårt, den slits ur handen sitter den lagom fast. Glöm inte vika upp låsbrickan. Är den återanvänd många gånger kan det vara bra att skaffa en ny sådan också. Vik aldrig på samma ställe två gånger.
Vi hörs
Andercz
Kopplingskorgen sitter inte dödfast, ett litet glapp finns alltid. Hur mycket som är för mycket är svårt att säga utan att känna det med fingrarna.
Det sitter en distansbricka bakom kopplingskorgen, mot lagret. Denna har ibland varit ganska sliten. Skaffa en sådan också, när du ändå shoppar. Kanske även lagerbussningen i centrum av kopplingen.
Friktionslamellerna är 4 mm tjocka som nya. Stållamellerna cirka 2 mm. Hur ser kedjan ut? Slackar den så mycket att den tar i botten eller närapå, bör den bytas ut.
Lossa muttern i mitten med en mutterdragare, om du har en sådan. Lägg aldrig skruvmejslar mellan slitsarna som mothåll. Med mutterdragaren kan du hålla emot med handen i korgen..Drar du åt muttern med en mutterdragare, kan du hålla emot med handen då också. Håll fast kopplingscentrum med ena handen, inte särskilt hårt, den slits ur handen sitter den lagom fast. Glöm inte vika upp låsbrickan. Är den återanvänd många gånger kan det vara bra att skaffa en ny sådan också. Vik aldrig på samma ställe två gånger.
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
- Ort: tösse
Re: koppling rycker
ja ska skaffa delar av rudolf ,så ska de nog funka ,tack för hjälpen ,jag återkommer med hur det blir med nya delar
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
- Ort: tösse
Re: koppling rycker
ja även kedjan är dålig ,den har slitit i kåpans nederdel .måste man även byta dreven eller räcker det med en ny kedja tro.sedan de drevet på vevaxel går det med en 2 armad avdragare ,eller måste man tillverka en som sluter mer runt den kanten på drevet
Re: koppling rycker
Jag rekommenderar en sådan här avdragare i första hand, och placera dess käftar under "vulsten" på drevet.
I andra hand kan du använda en "balk-avdragare" Man kan spänna en rem runt armarna så de håller sig kvar.
Ha lite tålamod, spänn och vänta lite, spänn lite till, vänta. Använd inte värmepistol eller gaslåga. Något enstaka välriktat slag med en hammare på avdragarens bultskalle kan väl tillåtas, men ställ dig inte och knacka och banka, det kan skada vevaxeln.
Om kuggkransen på kopplingskorgen, där ju transmissionskedjan går, är sliten, får man byta hela kopplingskorgen.. Men det går många primärdrev på en kopplingskorg, det lilla drevet slits fortare, det snurrar ju många gånger fler varv.
Det kan faktiskt vara så att det är den slitna och utsträckta kedjan som är (den största) boven i dramat. Är den för lång bildas det "vågor " på kedjan och när man kör på högre växel är ju inte draget i kedjan så stort och konstant, som när man accelererar, utan hela cykeln rullar på av bara farten. Då kan kedjan slacka även i överkanten, och då blir det ett ryck när den sträcks då och då. Växellåda/ koppling och vevaxel blir alltså ihopkopplade med en kedja som tillåter allt för stort glapp.
Med nya kopplingsdelar kommer cykeln att bli som ny!
Vi hörs
Anders
Låt muttern sitta kvar med någon gänga, så kommer inte drevet flygande mot ditt ansikte när det väl lossnar med en smäll. I andra hand kan du använda en "balk-avdragare" Man kan spänna en rem runt armarna så de håller sig kvar.
Ha lite tålamod, spänn och vänta lite, spänn lite till, vänta. Använd inte värmepistol eller gaslåga. Något enstaka välriktat slag med en hammare på avdragarens bultskalle kan väl tillåtas, men ställ dig inte och knacka och banka, det kan skada vevaxeln.
Om kuggkransen på kopplingskorgen, där ju transmissionskedjan går, är sliten, får man byta hela kopplingskorgen.. Men det går många primärdrev på en kopplingskorg, det lilla drevet slits fortare, det snurrar ju många gånger fler varv.
Det kan faktiskt vara så att det är den slitna och utsträckta kedjan som är (den största) boven i dramat. Är den för lång bildas det "vågor " på kedjan och när man kör på högre växel är ju inte draget i kedjan så stort och konstant, som när man accelererar, utan hela cykeln rullar på av bara farten. Då kan kedjan slacka även i överkanten, och då blir det ett ryck när den sträcks då och då. Växellåda/ koppling och vevaxel blir alltså ihopkopplade med en kedja som tillåter allt för stort glapp.
Med nya kopplingsdelar kommer cykeln att bli som ny!
Vi hörs
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
- Ort: tösse
Re: koppling rycker
Jag låter de lilla drevet sitta kvar det så bra ut .Har nu beställt delar av rudolf ny kedja o lameller samt bussning ,ja de som du rekomendera i förra inlägget .Så det ska bli intressant o montera de nya delarna
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
- Ort: tösse
Re: koppling rycker
Nu har jag fått nya delar o montera dit ,fundera bara lite på fjädern till kickaxel ska den spännas på nått vis
Re: koppling rycker
Jorå, lite spänning skall det vara i livet..
När du träder på kickaxel utanpå växelaxeln, har du antagligen kicksegmentet, halvmånedrevet, något uppåt. Haka i kick-returfjäderns ända i slitsen i blocket och håll kvar den där, medan du vrider kickaxeln medurs, så att halvmånen hamnar neråt och kan tryckas inåt ytterligare så att den högra sidan av halvmånen hakar i/ under sitt parkeringsläge/ ändstopp i blocket. Nu skall den stanna kvar av sig själv, och du kan fortsätta med att montera kopplingen.
OK? Detta är enda sättet att spänna returfjädern. Känns den slapp är det nog läge för en ny.
Anders
När du träder på kickaxel utanpå växelaxeln, har du antagligen kicksegmentet, halvmånedrevet, något uppåt. Haka i kick-returfjäderns ända i slitsen i blocket och håll kvar den där, medan du vrider kickaxeln medurs, så att halvmånen hamnar neråt och kan tryckas inåt ytterligare så att den högra sidan av halvmånen hakar i/ under sitt parkeringsläge/ ändstopp i blocket. Nu skall den stanna kvar av sig själv, och du kan fortsätta med att montera kopplingen.
OK? Detta är enda sättet att spänna returfjädern. Känns den slapp är det nog läge för en ny.
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...