356:an går som smort... nästan

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

356:an går som smort... nästan

Inlägg av mbroden83 »

Nu är renoveringen så gott som klar! Efter att jag justerat nålen i förgasaren fick jag äntligen känna hur motorn ska gå och den går riktigt fint! Det enda jag funderar på är att det känns som den vänstra cylindern har inte riktigt samma tryck i avgaserna ur ljuddämparen. Känns ungefär som att det kommer två puffar ur den högra på en puff i den vänstra, men kanske bara beror på dämparna, har ej rengjort dessa... Har bytt kondensatorer och har nytt batteri.
I den andra motorn jag har så har de två kolvarna som hängde med olika form i nederkant, ska det vara så? Kan det påverka mitt upplevda fenomen? Jag har ej kollat kolvarna på motorn som går.. Det finns även ett litet hål i neråt i vänstra cylindern som inte finns i högra...
Likaså har vänstra ljuddämparen ett hål undertill i framkant. Såg att det fanns på min andra vänstra ljuddämpare också så antar att det ska vara så...

En sista fundering är det här med oljeinblandning i bensinen, har fått uppfattningen om att det är en bussning vid kolvbulten och därför måste vara minst 3% olja!?

Skickar med en bild på skönheten med...
Bilagor
356aliten.JPG
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av yamazuki »

Jag har exakt samma puffande på min 638:a. Två puff på höger och en på vänster. Nu är motorn nerplockad och ska få nytt alles så får se hur den låter sen.

Jäkligt läcker bild :D
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av mbroden83 »

Tack!
Intressant, får se vad proffsen säger...
Lycka till med renoveringen!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av Andercz »

mbroden83 skrev:Nu är renoveringen så gott som klar! Det enda jag funderar på är att det känns som den vänstra cylindern har inte riktigt samma tryck i avgaserna ur ljuddämparen. Känns ungefär som att det kommer två puffar ur den högra på en puff i den vänstra, men kanske bara beror på dämparna, har ej rengjort dessa... Har bytt kondensatorer och har nytt batteri.
I den andra motorn jag har så har de två kolvarna som hängde med olika form i nederkant, ska det vara så? Kan det påverka mitt upplevda fenomen? Jag har ej kollat kolvarna på motorn som går.. Det finns även ett litet hål i neråt i vänstra cylindern som inte finns i högra...
Kolvarna skall vara av samma typ och storlek, samma borrning i båda två cylindrarna.
Orignalkolvarna i en JAWA 554 är högkompressionskolvar. De kan ha en högre höjd ovanför kolvbulten än en konventionell JAWA-kolv. Originalkolvarna har ett urtag i botten under kolvbulten, som reglerar när överströmningskanalerna öppnas och stängs, d.v.s. hur mycket bränsle som pumpas upp från vevhuset, och när det pumpas upp.. En kolv med urtag håller öppet längre och stänger senare..
Ser kolvarna ut olika här kommer de att få olika mycket bränsle och bränslet levereras även på olika tid. Det kan förmodligen göra att de olika cylindrarna inte jobbar i synk. Har de olika höjd kan även det spela in.
En bild på dina kolvar skulle reda ut vad som är vad.
Jag förstår om du inte har någon lust att lyfta på cylindrarna i den motorn du nyss har fått att fungera...

Dock, när en 554, med 360-graders vevaxel - alltså där båda kolvarna går upp och ner samtidigt OCH tänder samtidigt - kan man höra i syne när den står på tomgång, det kan låta som om båda cylindrarna inte tänder samtidigt, vilket ju är en omöjlighet eftersom de båda tänds av samma brytare.. Det är ett akustiskt fenomen.

"Ett hål i vänster cylinder, som inte finns i höger", får du beskriva lite närmare. Vart sitter hålet? På insidan, på utsidan? I vardera överströmningskanal, alltså i motorblocket - inte cylindern, finns i böjen en smörjkanal ner till vevaxelns kullager. I den vänstra motorhalvan sitter även en likadan smörjkanal till det kullager som sitter i mitten av vevaxeln. Kan det vara dessa smörjkanaler du menar? De leder ner bränsleblandning till kullagren, alltså är det viktigt att de hålls öppna, då lagren på vevaxeln enbart smörjs av oljeinnehållet i bränslet.
(Inom parentes har jag faktiskt öppnat en PERAK-motor, där man glömt(!!) att borra en smörjkanal till mittenlagret. Den vevaxeln mådde inte så bra..)

Hålen i ljuddämparna är till för att dränera lite av den sörja som bildas av kondenserade avgaser. Dessa skulle annars ligga kvar och torka till sotkakor, något som händer så småningom i alla fall, men i mindre grad om det kan sippra ut en del vid lägsta punkten.

Angående oljehalt i bränslet, med syntetisk olja kan du gå ner till 2,5% , med mineralolja är nog 3 % en bra nivå. Även mineraloljor har blivit betydligt bättre än de som fanns på 60-talet, då det rekommenderades en 4%-ig iblandning av olja.



Kör så det ryyyker!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av Andercz »

Ett litet tips,
jag har själv nyss upptäckt att motorn mår så mycket bättre av att ha kallare tändstift. Med NGK B 8 HS, eller BP 8 HS, har den förändrats till sin karaktär. Den har bättre tomgång och är lättstartad även som varm. Att dra iväg efter att ha tankat kunde tidigare vara lite hasardartat, ofta fick man passa på att ta en fika så att motorn kunde svalna lite..

Inget sånt mer, med kallare stift!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av Andercz »

En annan, vanlig orsak till att den högra cylindern inte hänger med, kan vara att packboxen på vevaxeltappen, bakom generatorn, har torkat. Denna smörjs enbart av oljan i bränslet, och när en motor står stilla länge, torkar den ut. Den börjar läcka och suger in luft, vilket tunnar ut bränsleblandningen. Det kan gå så långt att man får start problem, speciellt om det är på en encylindrig motor.
Många förgasare och eldelar har bytts och kastats bort i onödan, när felet var en enkel och billig packbox. Måtten är 25x62x8.

Du kan det bästa sättet att dra ut en packbox?
Du får aldrig bända mot kanterna med skruvmejslar eller liknande, de är bräckliga.

* Lyft bort låsringen med en låsringstång. Tålamod, det brukar vara besvärligt, hakarna på ringarna är ganska grunda..
* Borra två hål, 3 mm i packboxen. ELLER använd hellre en pryl eller syl. Försiktigt det är ett kullager bakom!
* Skruva i ett par långa träskruvar i hålen, försiktigt igen, tänk på kullagret.
Det är bra om skruvarna är lika långa som vevaxeln sticker ut, ungefär..
* Med en hovtång greppar du över skruvarnas skallar, och kan använda ändan på vevaxeln som mothåll.
Drag växelvis i skruvarna, packboxen kommer oftast mycket villigt ut.
* rensa ut allt eventuellt borrskräp ur lagret, gärna med en magnet.

Montering av den nya Packboxen:
* Inspektera att låsringens spår är oskadat, rengör och fixa lite om det behövs.
* Fetta in tätnings-läpparna på packboxen, den får inte gå torr när det börjar snurra.
* Se till att packboxen knackas in rakt och helt i botten. Använd en stor hylsa som drivdorn, en rörstump med nästan samma ytterdiameter eller en urborrad träkloss.. Man kan smörja sidorna med ett par droppar såpa eller diskmedel, men inga mängder, så glider den in bättre. Den halkar inte ur, den hålls ju på plats med låsringen.
* sätt tillbaka låsringen, och montera tillbaka generatorn.

OBS! Det är absolut nödvändigt att fetta in packboxens läppar före montering. Roterar axel i en torr packbox är den förstörd mycket snart..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av mbroden83 »

Stort tack för all info! Jag ska ordna några bilder, hålet neråt är nog som du säger för smörjning...
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av mbroden83 »

Har inte skrivit här på ett tag nu men nu går hojen iaf kanonbra!

Upptäckte att det var glapp i ena tändkabeln och dessutom ärgat och fuktigt i densamma...

Har egentligen inte gjort mer än att ordna det och nu går den som sagt finfint... ur hålet på ljuddämparen kommer en hel del "smörja", de skulle nog må bra av att sotas...

Mange
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av Andercz »

Grattis!
Man skall inte alltid tro att det allra värsta har hänt.. ofta är det ett enkelt fel, som en glappande kabel..

Kör så det ryyyker!!

Andecz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

Re: 356:an går som smort... nästan

Inlägg av mbroden83 »

Hojen går kanon! har kört en hel del med skidor och njuter av varje sekund, tänk att försvarsmakten klassat den som "skrotad" en gång i tiden...

När det gäller den andra motorn så har jag nu en bild på de olika kolvarna som följde med, det som uppenbarligen skiljer är höjden och hur de ser ut i underkant...
Bilagor
skidkörning.jpg
jawakolvar.jpg
Skriv svar