växellåds olja m300

Reparationstips och allt om motorer...
Flex
Inlägg: 5
Blev medlem: sön sep 17, 2017 10:14 am
Ort: Söderhamn

växellåds olja m300

Inlägg av Flex »

hej ja har renoverat en monark Stanley å har nyligen fått den att gå,den funkade fint ända till ja skulle fylla i ny olja i motorn då börja den att slira på kopplingen min fråga är vilken olja ja ska ha till m300? tacksam för svar
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Andercz »

Ledsen att du fått vänta.. jag har varit borta från datorn ett par dagar...
Jag använder en bra MC-olja, motorolja 20W50, i alla mina CZ och JAWA, bland andra en MONARK m200, lillebror till din, med en CZ 125b,t motor i ramen.
Till exempel MOTUL 3000. Det spelar ingen roll att det står 4takt på flaskan, den skall ju vara i växellådan. Oljan skall vara avsedd för våtkoppling.
Använd inte en olja för bilar, de har andra tillsatser och är inte anpassade för våtkoppling.

Självklart kan du använda en växellådeolja, 80W90, 75W90 eller liknande. Helst en MC-olja som är anpassad för våtkoppling.
Andra använder ATF-olja i växellådan. Det funkar också bra, men jag har själv aldrig prövat.
Viskositet SAE VX - Motor.JPG
Det är också viktigt att du fyller tillräckligt mycket olja, inte för lite och inte heller för mycket. För mycket olja får kopplingen att slira. Det finns ett nivåhål i bakändan. När du fyller olja, låt cykeln stå på plan mark på sina hjul, och upprätt. Skruva ut nivåskruven, och när det börjar rinna ut ur nivåskruvens hål, är det fullt. Sätt tillbaka skruven, gärna med en fiberbricka som packning under skallen. Du får i ungefär 6 dl olja i växellådan.
CZ 150 C, Monark m300 Nivåskruv - Stoppskruv.JPG
Det finns en Zündappolja som innehåller grafit! Den funkar antagligen för Zündapp moppar, men det är som att hälla såpa i en CZ-motor. Jag talar av egen erfarenhet.
Jag har använt en olja av märket LUCAS, en 20W50 olja som var utmärkt. Så en gång när jag handlade olja stod det på flaskan att de hade ändrat och förbättrat oljans recept. Efter ett par mil började kopplingen slira...
Så den oljan går bort numera..

Gå till din närmaste MC- eller mopedfirma och se vad de har, det finns ett par Castrol som är bra, 20W50. Motorex har också en bra 20W50.
15W40, 15W50, 10W40, 10W50.. de har alla en tendens att slira, enligt min begränsade erfarenhet.. 20W50 har hittills, med undantag för den där förbättrade LUCAS-oljan, visat sig funka klockrent
Syntetolja eller mineral spelar ingen större roll.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Andercz »

Du kan hitta Användarhandbok och Reservdelsbok här http://wahlstedt.com/monark_manuals.htm

I användarhandboken hittar du följande:
Ola motor vxlåda.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Flex
Inlägg: 5
Blev medlem: sön sep 17, 2017 10:14 am
Ort: Söderhamn

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Flex »

Andercz skrev:Du kan hitta Användarhandbok och Reservdelsbok här http://wahlstedt.com/monark_manuals.htm

I användarhandboken hittar du följande:
Ola motor vxlåda.jpg
Andercz
tack för svar. den vill slira lite i kopplingen när man växlar till 2an å 3an,har du nå tips på detta, ska reg besikta den i oktober är de nå man ska tänka på ja vet inte hur en reg besiktning funkar de är ju en 1950. Måste ja göra en kontrollbesiktning på den efter reg besiktningen för att få den klar för trafik....jörgen
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Andercz »

Jag tror jag har gett ett par alternativ i mitt första svar; oljekvalitet, oljegrad, oljemängd. Är allt detta korrekt, kan du ju kolla att kopplingen är rätt inställd.
Slacks på justerskruven till kopllingswiren under motorn. Det skall vara ett litet glapp, 2 - 3 mm, vid kopplingshandtagett. . Om det inte blir bättre med detta kan du pröva att vrida kopplingsarmen under motorn ett hack. Armen som wire fäster i skall vara cirka 90 grader mot wire för att du skall få ut hela rörelsen när du drar in kopplingshandtaget.

Jag är inte hemma just nu och har inte tillgång till mitt bildarkiv. Jag har visat detta tidigare i nån annan tråd. Sök på m300.

Det finns även flera länkar om registrering i flera trådar.
Jag är hemma efter helgen. Kolla på Classic motors "expertforum", där har proceduren beskrivits flera gånger. Sök på registrera. .

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Flex
Inlägg: 5
Blev medlem: sön sep 17, 2017 10:14 am
Ort: Söderhamn

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Flex »

Andercz skrev:Jag tror jag har gett ett par alternativ i mitt frösta svar; oljekvalitet, oljegrad, oljemängd. Är allt detta korrekt, kan du ju kolla att kopplingen är rätt inställd.
Slacks på justerskruven till kopllingswiren under motorn. Det skall vara ett litet glapp, 2 - 3 mm, vid kopplingshandtagett. . Om det inte blir bättre med detta kan du pröva att vrida kopplingsarmen under motorn ett hack. Armen som wire fäster i skall vara cirka 90 grader mot wire för att du skall få ut hela rörelsen när du drar in kopplingshandtaget.

Jag är inte hemma just nu och har inte tillgång till mitt bildarkiv. Jag har visat detta tidigare i nån annan tråd. Sök på m300.

Det finns även flera länkar om registrering i flera trådar.
Jag är hemma efter helgen. Kolla på Classic motors "expertforum", där har proceduren beskrivits flera gånger. Sök på registrera. .

Andercz
Tackar för hjälpen. Man är lite nybörjare här på forumet,har nu kollat runt lite å fått lite svar som man funderat på å de va bra.Ja är lite dålig på de här me datorer men ja är en jävel å köra hoj ....jörgen
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Andercz »

Jörgen, när du säger att kopplingen slirar, menar du då att den inte driver eller att den inte riktigt släpper?
Jag förstod det som att kopplingen inte genast "griper i" , och att detta kom med att du fyllde på ny olja.

Vilken olja har du fyllt på med och hur mycket?

Fungerade kopplingen perfekt före oljebytet?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Flex
Inlägg: 5
Blev medlem: sön sep 17, 2017 10:14 am
Ort: Söderhamn

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Flex »

Hej å tack för svar. Kopplingen vill inte gripa i så där direct när man lägger i 2an den slirar så man får jollra lite me gasen så nyper den fast,nått man får leva med den har ju stått still i 60år.Men kul är de vi får se va dom säger på regbesiktningen,ska in i oktober...jörgen
Flex
Inlägg: 5
Blev medlem: sön sep 17, 2017 10:14 am
Ort: Söderhamn

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Flex »

Hur jollig är dom på besikningen på en så här gammal hoj, ja har ju en hastighetsmätare som hoppar å far etc...jörgen
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: växellåds olja m300

Inlägg av Andercz »

Smörj wiren så kanske den slutar hoppa.
Är de så noggranna de skall vara kan de klaga på en icke fungerande hastighetsmätare. Men det var inget lagtvång på hastighetsmätare på den tiden, så om du tar bort den vid besiktning kan inget hända. Sitter den monterad skall den fungera. Att den rycker och hoppar kanske kan godkännas, det kan vara upp till besiktningsförrättaren.

Vad har du hällt i för olja i växellådan, om vi skall gå tillbaka till den frågan..? Det är kanske där skon klämmer.. vad gäller kopplingen alltså..

Har kopplingen legat i olja i 60 år, har ofta oljan tjocknat och kopplingslamellerna kan vara helt impregnerade med stelnad olja. Rengöring, blötläggning i diesel, kan göra dem bättre. Är de utslitna bör de bytas. En ny kopplingsskiva, friktionsskiva, är cirka 3 mm tjock. Har jag för mig. är de under 2,5 mm eller närmare 2 mm är de bytfärdiga.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar