Jawa 210 fråga Ang motor

Reparationstips och allt om motorer...
Jawa210
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jul 01, 2018 10:11 pm

Jawa 210 fråga Ang motor

Inlägg av Jawa210 »

Hej har en jawa 210 där jag hör lite mycket skramel, kommer ifrån bakre slugkopplingen något som vet hur man kan få bort det?

Samt ett kling ljud ifrån cylinder.


Tack sålänge.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 210 fråga Ang motor

Inlägg av Andercz »

Hej, ledsen du har väntat på svar ganska länge, jag har varit bortrest..
Du kan ladda ner alla handböcker du behöver här, på engelska..
http://www.jawamoped.com/html/manuals.html

Om det skramlar i kopplingen bör man öppna upp och se efter om delar är slitna och behöver bytas ut. Det går inte att säga utan att ha sett efter vad som är felet, och "hur man får bort" oljudet..

Detsamma gäller skramlet från cylindern.
Det kan komma från slitna kolvringar, sliten kolvbult/ Kolvbultbussning. Även här måste man öppna, ta av topp och cylinder för att kunna komma fram till vart ljudet kommer ifrån.
Med cylindern av, tag tag om kolven när den är som högst, och lyft/ sänk den försiktigt och lyssna, och känn efter om det känns/ hörs ett litet klick.
Om det hörs ett klickande ljud eller känns att de rör sig, håll om vevstaken så att den inte kan röra sig upp/ ner, om det går, medan du lyfter. Om ljudet tystnar kan det komma från vevstakens storända, och då behöver motorn delas och vevaxeln renoveras.
Är ljudet kvar är det mer troligt att det är kolvbult/ bussning som är slitna. Detta är vanligare.

Observera att vevstaken ofta kan vicka i sidled, och detta är oftast inget fel. Det är upp - och - ner du skall testa efter glapp/ klick.

Till sist kan det vara kolvringarna som är slitna.
Byte av kolvringar..JPG
Tag försiktigt ut en kolvring och placera den 25 - 20 mm ner i cylindern. I alla fall lägre än där kolven vänder och kanske har skapat en s.k. vändkant.
Mät med ett bladmått hur stort glappet är mellan ringens ändar. Den ny kolvring i en ny cylinder har 0,2 - 0,3 mm glapp. Är glappet över 0,7 - 0,8 mm måste den bytas. Det kan även vara så att ringarnas spår har blivit skadade eller ringarna har slitits på annat sätt.

Det kan även vara så att kolvringarna stöter mot "Vändkanten".
När man byter kolvringar bör man alltid hona cylindern och då slipar man även bort vändkanten. Man kan gärna lämna detta arbetet till en verkstad som vet hur man gör och har rätt verktyg för det.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar