Hej!
Jag har ett par frågor/funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.
Jag har en gammal militär Monark/Jawa från '63 som är lättstartad och den har gått bra tills jag bytte luftfilter. Förr har det suttit en "skumgummihuva" som bara trätts på luftslangen men jag köpte ett original av Rudolf för några veckor sedan. Nu går den ojämnt när man gasar och den kommer inte upp i varv. Är luftfiltret för tätt? Det är ju original (NOS).
Ska man spänna fast filtret i i bygeln (12) som håller gummiröret eller ska det sitta instucket med stödrör så man lätt kan ta av utan verktyg? Körde ca 10 mil med det nya filtret på ( instucket) utan problem men då såg jag att filtret hoppat av och låg löst under sadeln och efter det spände jag fast filtret i bygeln. Jag kollade också spjället och märkte att spaken (choken) inte gick att ställa i lodrät läge utan var fast i vågrät läge dvs fullt öppen. Jag försökte smörja upp den men den går bara till 45grader sedan tar det i och man behöver en tång för att stänga den helt. Den har alltid varit öppen och jag har aldrig behövt choka. (om jag nu fattar rätt och choka=stängt spjäll=spaken lodrät).
Jag har ingen anslutningsring (4) samt klammer (6) på gummiröret utan den sitter direkt på spjällgummit (3).
Kan nämna att jag bytt tändstift, rengjort förgasaren och kollat bensinflödet.
Nästa undran är om man ska ha bägge bensinkranarna på när man kör eller man har en öppen tills den "dör" och sedan öppnar man den andra? När jag köpte mc.n så sa förra ägaren att bägge ska vara öppna och så har det varit sedan dess, tills jag märkte att ovanstående (fråga ett) problem löste sig för en liten stund när jag stängde ena kranen under färd. Men det var bara kortvarigt.
Sittandes på mc.n så är bensinkranarna öppna i vänsterläge, stängda i mitt OCH högerläge. Är det normalt?
(Jag har tittat lite på lösningen du hade med att kapa ett av nivårören för att ha ena tanken som reserv.)
Hoppas på det bästa från ett i övrigt mycket bra forum.
Mvh Tony
Luftfilter
Re: Luftfilter
Kan inte bifoga bilden då den är för stor...
Sida 1b-05 i reservdelskatalogen.
Sida 1b-05 i reservdelskatalogen.
Re: Luftfilter
Såhär ser det ut när alla delar är med. Längst upp under sadeln sticker det upp en hylsa, som är nerstycken i gummiröret, och hålls på plats av bygeln som håller gummiröret mot ramen.
På denna rörstump pressar man fast luftfiltret. Det sitter tillräckligt tight, har aldrig lossat för mig. Det sitter förmodligen inte originalkranar på din tank, har du båda öppna samtidigt blir du kanske plötsligt överraskad när tanken är tom.
Har man inte ett nivårör i den ena kranen, och då har den andra som reservtank, blir man lurad om man tror att en kan funka som reserv bara genom att stänga den. Du får möjligen ett par deciliter extra om du inte har ett nivårör på ena kranen. Om du måste ha båda kranarna öppna samtidigt kan detta vara ett tecken på att de ger dåligt flöde, de är fulla av skräp eller så är de underdimensionerade och ger för dåligt med soppa. En kran skall kunna ge minst 2 dl på en minut. Är de halvdåliga båda två, kanske de tillsammans ger detta.
Lossa slangen vid förgasaren och öppna en kran i taget. Låt det rinna ut i ett lämpligt kärl och mät efter en minut. Upprepa för den andra kranen. Minst 2 dl i minuten.
När du har satt på ett tätare luftfilter kan man få ställa in förgasaren igen. följ handbokens instruktioner.
Kolla även att inte någon tidigare Mekkare har bytt huvudmunstycket. Det skall vara 133.
Chokeflärpen är bra att ha tycker jag. Den kostar under hundralappen hos de flesta tjeckiska reservdelshandlarna, jag har nog ett par på hyllan.
Hör av dig per e-post .
Är den gamla hård och stel, bör den bytas ut.
Lycka till
Anders
På denna rörstump pressar man fast luftfiltret. Det sitter tillräckligt tight, har aldrig lossat för mig. Det sitter förmodligen inte originalkranar på din tank, har du båda öppna samtidigt blir du kanske plötsligt överraskad när tanken är tom.
Har man inte ett nivårör i den ena kranen, och då har den andra som reservtank, blir man lurad om man tror att en kan funka som reserv bara genom att stänga den. Du får möjligen ett par deciliter extra om du inte har ett nivårör på ena kranen. Om du måste ha båda kranarna öppna samtidigt kan detta vara ett tecken på att de ger dåligt flöde, de är fulla av skräp eller så är de underdimensionerade och ger för dåligt med soppa. En kran skall kunna ge minst 2 dl på en minut. Är de halvdåliga båda två, kanske de tillsammans ger detta.
Lossa slangen vid förgasaren och öppna en kran i taget. Låt det rinna ut i ett lämpligt kärl och mät efter en minut. Upprepa för den andra kranen. Minst 2 dl i minuten.
När du har satt på ett tätare luftfilter kan man få ställa in förgasaren igen. följ handbokens instruktioner.
Kolla även att inte någon tidigare Mekkare har bytt huvudmunstycket. Det skall vara 133.
Chokeflärpen är bra att ha tycker jag. Den kostar under hundralappen hos de flesta tjeckiska reservdelshandlarna, jag har nog ett par på hyllan.
Hör av dig per e-post .
Är den gamla hård och stel, bör den bytas ut.
Lycka till
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Luftfilter
Hej igen!
Jag tog en tur och märkte att när choke-flärpen ändrade läge under körning till 45 grader så började den hacka. Märkte även när jag stannade att den varvade upp rejält vid tomgång ungefär som om man drog i gasen. Körde endast ca 2km.
Jag köper gärna spjällreglage och hela spjällgummit och även anslutningsringen om du har.
Jag återkommer i Pm.
Mvh Tony
Jag tog en tur och märkte att när choke-flärpen ändrade läge under körning till 45 grader så började den hacka. Märkte även när jag stannade att den varvade upp rejält vid tomgång ungefär som om man drog i gasen. Körde endast ca 2km.
Jag köper gärna spjällreglage och hela spjällgummit och även anslutningsringen om du har.
Jag återkommer i Pm.
Mvh Tony
Re: Luftfilter
Kranflödet var lite drygt 1 dl per kran, ca 2,5 med bägge öppnade/min.
Re: Luftfilter
Aha, där har du anledningen till att du måste köra med båda kranarna. Jag tror du har mopedkranar med alldeles för liten kapacitet. Eller så är båda två igentäppta med skräp.
Byt till riktiga kranar, så kan du ordna med reservtank och få riktigt flöde.
Jag har hittat dem hos någon firma i Norrland, men kommer inte ihåg vilken.. Roffes/ Raceway har dem inte inne just nu.
Anslutningen för filtret får du tillverka själv, efter måtten jag gav tidigare. eller fråga om Rudolf har dem.
Andercz
Byt till riktiga kranar, så kan du ordna med reservtank och få riktigt flöde.
Jag har hittat dem hos någon firma i Norrland, men kommer inte ihåg vilken.. Roffes/ Raceway har dem inte inne just nu.
Anslutningen för filtret får du tillverka själv, efter måtten jag gav tidigare. eller fråga om Rudolf har dem.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Luftfilter
Hej Anders!
Såg du mailet jag svarade på (22 juli) ang gummispjäll?
Mvh Tony
Såg du mailet jag svarade på (22 juli) ang gummispjäll?
Mvh Tony
Re: Luftfilter
Sorry, har varit bortrest och allmänt väck och splittrad..
Nu är jag på banan igen.
Jag hör av mig..
Anders
Nu är jag på banan igen.
Jag hör av mig..
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Luftfilter
Tack för gummispjället.
Har du lust att kolla måtten på hylsan (4 på bilden) som sitter i gummiröret?
När du har tid, ingen panik...Tänkte tillverka ett eget.
Har du lust att kolla måtten på hylsan (4 på bilden) som sitter i gummiröret?
När du har tid, ingen panik...Tänkte tillverka ett eget.