Beskriv lite närmare hur det läcker.
Läcker det "uppåt" så att säga, så att det syns att bensin(?) läcker ur mittskarven?
Om något läcker genom mittskarven, inifrån och ut, så att det samlas någon slags vätska i "skålen" under förgasaren, betyder det att det måste vara helt fullt inne i växellådan och att luftningshålet, är igentäppt.
Kolla oljenivån i växellådan, och kontrollera på samma gång om oljan verkar ovanligt tunn och luktar bensin.
Gör som vanligt när du kollar/ fyller på oljan, lossa skruven på vänster motorkåpa, märkt >OLEJ<. Ha Cykeln stående upprätt på sina hjul. Om det strömmar ut olja genom hålet är det alldeles för mycket olja i växellådan.
För mycket olja ger övertryck i växellådan och kan tvinga ut den på olika ställen. Oftast är det i packboxen bakom utgående drevet på höger sida som det syns ett läckage.
Det är inte så att det är förgasaren som läcker?
Eller läcker det bensin vid förgasarens anslutning till CYLINDERN/blocket?
En läckande förgasare kan med tiden lösa upp den fogmassa som använts för att täta mellan motorblockets två halvor.
Har du tur kan du kanske dra åt de skruvar som håller ihop blockhalvorna, men det brukar oftast inte hjälpa mycket.
Att täta utifrån ger heller ingen verkan, då ytorna bör vara torra och rena om något tätningsmassa skall få fäste, och springan bör vara så vid att det går att trycka in lite massa..
Om det verkligen läcker "uppåt" i mittskarven, innebär det att oljan/ bensinen tvingas uppåt av någon anledning, övertryck ligger närmast till hands. Har det läckt in bensin i växellådan, finns egentligen ingen annan väg att gå än att dela på motorn. Dels för att täta den ordentligt, och dels för att få reda på hur det gått till och om det gjorts någon skada på delarna i växellådan.
Tag en noga titt efter vart ifrån det läcker och vad det är som läcker.
Hör av dig igen med mer detaljer om vad du hittar.
Du bör absolut inte köra omkring med en läckande motor!
Andercz