Inkörning Mc 257A

Reparationstips och allt om motorer...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Hej!

Har återmonterat min 579-motor efter omfattande renovering och ska nu påbörja inkörningen av de nya kolvringarna mot cylindern. Motorn startar enkelt och går bra på tomgång men "säckar ihop" dör direkt vid minsta gaspådrag.

Är det rimligt att ställa in förgasaren på en något fetare blandning under inkörningsperioden? Har inte haft några bekymmer med förgasarinställningen tidigare men jag kan tänka mig att det behövs nu när en del variablar i motorn är ändrade.

Mvh.
Tobias
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Förtydligar också med att jag avser göra inkörningen enligt instruktionsboken samt att jag kör med 5% oljeblandad bensin under denna period 😊
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av Andercz »

Då utgår jag från att du har ett 138 munstycke för inkörningen, och ändrar till ett 135 senare;
Förgasarnålen i 3e spåret uppifrån under inkörning, 2a spåret uppifrån efter inkörning.

Tändstift, kan rekommendera NGK BP7HS, eller BP8HS.

Kolla tändningsinställningen, förtändning 1,5 - 2 mm FÖD

Har du ett annat än original luftfilter, får du justera in luftmängden vid tomgångssinställningen, Det kan skilja en hel del ifrån det som står i handboken. Ett luftfilter som släpper igenom mycket luft vill också ha mer bränsle, kanske rent av ett större munstycke?

Om den kroknar när du gasar på, är det förmodligen för mycket eller för lite luft, alternativt för mycket eller för lite bränsle. När det uppstår, stanna och döda motorn genast, utan att rulla på tomgång. Tag ut tändstiftet genast och kolla hur det ser ut. Vått eller torrt?`
29 shades of brown spark plugs.jpg
Färgen på tändstift.JPG
Kanske något som kan hjälpa?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Tack för svar!
Hade inte tänkt på att ändra munstycket, jag får försöka få tag på ett 138 munstycke innan jag fortsätter!

Mvh.
Tobias
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Läser dock under punkten "Inkörning" i Mc 257A Beskrivning del 1 att munstycke 135 skall användas vid inkörning. Hittar inte heller något munstycke 138 i R-kat eller i beskrivning del 2. Förtydliga gärna! 😊

Mvh.
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av Andercz »

I handbokens sida 6, DATA, specificeras förgasarens huvudmunstycke som 135 (138). Det tolkar jag som inkörningsmunstycke inom parantes.
Men i ärlighetens namn har jag själv inte heller så ofta råkat på ett sådant, bara ett par eller någon gång.. Men de flesta förgasarna kommer ju också från redan inkörda motorer.
Jag hittar inget om att munstycke 135 används vid inkörningen. Och heller inget om 138.. Jag hittar väldigt lite om inkörningen..

Gör så gott du kan.
Det finns de som hävdar att man skall chocka motorn, att man skall köra in den snabbt, men strukturerat. Detta berättade jag om i en artikel för ett par år sedan i Jawabladet. Men jag har inte haft tillfälle att pröva själv..
Alternativ inkörningsmetod.jpg
Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Okej då förstår jag! Kommer försöka köra in motorn med 135-munstycket så får vi se hur det går - tack för hjälpen!

Mvh.
Tobias
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Okej har laborerat med förgasarinställningen nu.

Började med att byta till nya tändstift NGKBP7HS, kollade sedan stiftet efter att den gick "tungt". Stiftet var ordentligt svart och blött. Prövade att ställa in en magrare blandning och stundtals lät det som att den var "på gång" när jag började gasa.

Prövade magrare och fetare blandningar men samma resultat. Den går okej på tomgång men så fort man rör gasen så sackar den ihop och går tungt tills den slutligen dör. Plockade isär förgasaren och blåste rent ordentligt (fastän jag rengjort den nyligen) bara för att vara extra säker men samma resultat.

Någon som har någon aning?

Mvh.
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av Andercz »

Om du prövar "magrare och fetare inställningar" genom att skruva luftskruven in och ut, är du väl medveten om att den justering enbart gäller för tomgången?
Mellanregistret styrs av trottelläget, och topparv styrs av huvudmunstycket.
Det spelar alltså väldigt lite roll för annat än tomgången hur luftskruven sitter. Vilken storlek på tomgång munstycket har du?
Mellanregistret kan man påverka genom att höja eller sänka trottelnålen. . I vilket hack sitter nålen?
Skaffa en ny nål.
Toppvarvet styrs av huvudmunstycket. Har du 132 eller 130 munstycke?
Trotteln skall sitta ganska tight i sitt lopp, är den glapp fiser det förbi gaser och luft helt okontrollerat och det blir svårt att få till någon vettig inställning.

Hälften av alla förgasarproblem är egentligen elproblem.
Om tändstiftet är vått kan det komma sig av att gnistan är för svag. Byt kondensator. Byt tändspole.
Det är förvånande vad stor skillnad det kan göra att byta tändhatten och tändkabeln. Byt till en tändhatt utan dämpning, utan resistor, max 1 Ohm.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Tack för svar!

Ska kontrollera munstycken vid tillfälle, har aldrig haft några problem med förgasaren innan så börjar också misstänka svag gnista, har 12V vape monterat så finns inte överdrivet många delar som kan fela. Tips på något bra verktyg för att kolla ÖD för kolven utan att ta bort toppen?

Mvh.
Tobias
Skriv svar