Ingen tomgång på 554

Reparationstips och allt om motorer...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Ingen tomgång på 554

Inlägg av JawaMax »

Det har hänt någonting med min 350 militär under stilleståndet på ett år ungefär. Innan jag försökte starta den nyligen, rengjorde jag förgasaren. Motorn startade efter några kickar, men den ville inte gå på tomgång. Luftskruven var utskruvad 0,75 varv, som den varit tidigare och motorn fungerat bra med.
Jag gjorde förgasaren ren på nytt, men tomgången finns fortfarande inte där. Motorn startar och går bra annars, men måste hållas igång med gashandtaget. Vid start, måste jag gasa så fort den tänder, då den inte går på tomgång. Den tvekar dock lite vid gaspådrag, när jag släppt gasen vid bromsning tex. Gnistan är bra och stiften ser ut som dom alltid har gjort. Jag testade med att skruva ut luftskruven till ett helt varv, men det påverkade inte tomgången positivt. Nålen sitter i mellanläget, som den alltid har gjort. Tomgångsskruven är nu i maxläge, men det räcker inte för att hålla motorn igång. Jag tycker att luftslangen ansluter bra och filtret är NOS som gått endast 40 mil. Bensinen är ca ett år gammal, men i och med att motorn startar så lätt, lär inte soppan vara problemet. Packboxen bakom tändplattan tycks inte läcka.
Till synes tycks allting vara i sin ordning, men problemet kvarstår. Motorn har varit igång totalt ett par timmar nu i höst och jag har varvat ut den ordentligt på låg växel för att rensa vevhuset, men inte heller det hade någon verkan. Det är lika illa kall som varm. Jag har inte ultraljudstvätt, men tycker att först grovrengöring med avfettningsmedel och sedan med Bräcklin borde ha löst upp eventuell torkad olja, då jag upprepat proceduren med Bräcklin några gånger.Tips från någon?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av Andercz »

Modernt bränsle, speciellt oljeblandat, har ett bäst-före datum på cirka 3 månader.
Ett år gammal bensin kan ge konstiga problem.
Även efter ett normalt vinteruppehåll, 4 - 5 månader, brukar jag blanda ut den gamla bensinen 50 / 50 med nyblandat bränsle, är tanken full får jag alltså först tappa ur för att kunna blanda i det nya bränslet. Jag spar det bränsle jag har tappat ur och pytsar i det allt eftersom.. inget går till spillo.
Att den går bra på högre varv kan förklaras av det högre flödet. På tomgång är flödet genom förgasaren minimalt.
Kom ihåg att luftskruven ger MER luft om du skruvar ut den, vilket alltså ger magrare blandning = MER LUFT - mindre bensin.
Vill du ha fetare blandning skall du skruva in luftskruven.
Du rensade ur tomgångsmunstycket och blåste ur dess kanal, antar jag?

Hur hanterar du choke-flappen? Du har inte glömt den till?
Start av motor, MC 356A användarhandbok.jpg
Om du har original elsystem, med batteritändning, kan batteriet vara dåligt laddat eller ta laddning dåligt. Batteriet bör underhållsladdas under uppställningen, eller i alla fall laddas före uppstart igen. Batteriet måste kunna ge 4 Ampere konstant för att ge gnista.. Hur uppför sig laddlampan? Glöder den eller är den helt släckt när motorn snurrar? Är den släckt även vid låga varv?
Vidare kan kondensatorerna ha börjat avsomna... de kanske behöver högre varv för att hålla laddningen.. När du startar motorn, lätt som du säger, har de bra laddning, men låga varv kanske inte längre räcker för att ladda/ hålla laddningen i kondensatorerna.
Kondensatorer kan dö långsamt eller plötsligt.. oftast av oxidation invändigt. Många nytillverkade kondensatorer har ett mycket kortare liv än gamla tiders. Många är trasiga redan från fabriken( i Kina eller Indien).

Om du gör ett "cut-plug" - test, alltså kör motorn varm en bit och sedan låter den komma ner på tomgång , tills den dör. Då, genast, tar du ur tändstiften och kollar - är de våta har du troligen ett elproblem( dålig gnista), är de torra har du mer troligt ett bränsleproblem. Detta är en grov fingervisning, men kan vara till hjälp med att veta i vilken riktning man först skall söka sig.

MEN, först av allt, friska upp bränslet med med nytt fint nyblandat bränsle, så att du har minst hälften/ hälften nytt och gammalt i tanken. Omskakas före användandet... Tänk på att du har gammalt bränsle kvar i slangen och i förgasaren, effekten av uppfriskningen märks inte förrän "nytt" bränsle har nått förgasaren.


Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av JawaMax »

Tack för ditt svar Anders. Jag har Vape och gnistan ser ut att vara ok på båda stiften. Elektrodavståndet är 0,5. Har testat även 0,6, men inte 0,4. Det kan ju vara bränslet som är boven, fast den startar lätt och går bra, förutom på tomgång. Med gashandtaget kan jag hålla igång motorn på något högre jämnt varvtal, än jag hade på tomgången tidigare. Jag har dock tidigare år sluppit detta problem, trots årsgammal bensin, så vi får se i helgen, om ny soppa är lösningen. Det vore givetvis det enklaste. Annars vet jag katten, hur lösa problemet. Jag rapporterar sedan, hur det har gått.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av Andercz »

Mina MC står i kallgarage hela vintern, så jag har ibland, när jag inte glömt det, pytsat i en deciliter karburatorsprit, K-sprit, inför vintervilan.
Det är ju annars så att bensin drar till sig fukt/ vatten. K-spriten motverkar detta en smula.
Det finns även andra produkter man kan hälla i tanken, som skall ha konserverande, bevarande egenskaper.
Om din bensin står länge, om du bara kör en kort bit varje år, kan den dra år sig en hel del fukt. Detta ovanpå att viktiga beståndsdelar avdunstar, gör att bensinens egenskaper försämras betydligt över tid.

Alkylatbränsle, som man köper för dyra pengar till gräsklipparen, har bättre lagringsegenskaper. Den håller sig bättre. om man vet att moppen kommer att stå oanvänd och övergiven länge, kan det vara en god idé att inför den långa vilan byta bränsle i tanken. En tom tank rostar lätt...
Tänk i så fall på att det färdigblandade, oljeblandade, alkylatbränslet oftast håller 2 % olja, så för våra maskiner får man hälla på lite olja till, så att man i alla fall har 3%.

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av Kent »

Bara en liten kommentar om K-sprit. K-sprit förhindrar inte att bränslet drar åt sig fukt. Den fukt som i regel bildas i en tank genom kondens beror till största del av temperaturförändringar och den luftmängd som finns. Bästa sättet att undvika fukt i tanken är att alltid ha full tank. Om jag inte minns helt fel så är det så att alkohol blandar sig med vatten, vilket bensin inte gör, och på detta sätt löser isproppar och vattendroppar och får det utblandade vattnet att passera fordonets bränslesystem utan att orsaka några "vattenproblem".
Sprit blandar sig med bensin så den utblandade spriten blandar sig sedan också med bränslet vilket gör att fuktproblemen går ut genom avgasröret.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av Andercz »

Helt rätt, Kent, jag tänkte att de flesta visste det eller att man kanske inte riktigt bryr sig om hur K-spriten fungerar i bensinen rent tekniskt.. bara den fungerar.

Det gick skrönor på Intranätet när det bestämdes att det skulle blandas några % sprit i all bensin. Det skulle plötsligt skvalpa vatten i botten på alla tankar och det skulle börja rosta utav bara He#&½te. Ingen tänkte på att de brukade hälla K-sprit i tanken varje vinter utan att allt gick åt skogen, det gick faktiskt bättre eller så var det ingen skillnad.. Som du påpekar gör spriten att vattnet INTE fälls ut utan hålls finfördelat "inne i" bensinen och passerar ut i finfördelad form och förbräns..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av JawaMax »

Jag hade tänkt på det mesta för att bli av med problemet med tomgången. Jag hade dock inte blåst rent tomgångskanalen med tryckluft, då jag inte har någon kompressor hemma. Jag hade endast sköljt med fettupplösande medel (Bräcklin). Jag tog av förgasaren och plockade isär den samt la den i bensinbad. Kånkade med alltsammans till en närliggande bilverkstad och fick låna en tryckluftsblåsare där. Monterade sedan ihop alltsammans och testade först utan att ha fyllt på med färsk bensin.
Motorn gick aningen bättre ner mot tomgångsvarvstalet, men tomgångsskruven räckte fortfarande inte till att hålla motorn igång. Jag tappade av ett par liter från tanken och hällde i tre liter ny bensin. Uppskattningsvis blev det 50/50 gammal/ny bensin. Det blev faktiskt bättre efter det.

Motorn går nu på tomgång, fast tomgångsskruven är skruvad rätt långt in. Jag kan tänka mig att bensinen fortfarande saknar sitt bästa krut. Det har ju alltid blivit kvar soppa i tanken på höstarna, så det kan ju finnas även äldre än förra årets bensin kvar i tanken. Jag skall ta en tur med hojen för att göra slut på bensinen.
Stiften var svartaktiga efter att motorn hade varit igång ca 15 minuter. Jag körde runt lite på gatorna hemmavid och drog på med fullgas på låga växlar några gånger.
Förmodligen är det fortfarande olja kvar i vevhuset. Motorn hade gått fett, då stiften var lite blöta. Luftskruven var utskruvad knappt ett varv.
Förmodligen borde jag skaffa ett nytt luftfilter. Det jag har, köpte jag som "NOS" i samband med renoveringen för ett antal år och 40 mil sedan. Jag kan tänka mig att ett pappersfilter som utsatts omväxlande för fuktighet/torka kan ha täppts till genom åren, även om det inte finns smuts i det.
Finns det nytillverkade filter som passar 554:an och som har tillräckligt flöde för en "Sixdays- maskin"?

/Martti
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av Andercz »

Grattis!
Det var inget större fel på någon del, bara lite intorkat bränsle i tomgångskanalen.

Om du sätter på ett modernt luftfilter, typ K&N-filter, har det antagligen mycket mindre motstånd än det originala. Det tillåter alltså ett större luftflöde. Det innebär att du får justera in förgasaren så att allt lirar.. kanske höja nålen, annars blir det lätt för mager blandning ...

Jag kan skicka dig ett nytt NOS luftfilter.
I handboken menar de att man skall byta luftfilter efter 10 000 Km, alltså 1000 mil.. men jag vet att mitt filter har suttit där i flera tusen mil. Det är inte det minsta smutsigt. Men så har jag inte heller kört så mycket på dammiga grusvägar..
40 mil på asfalterade vägar bör det i alla fall hålla för.
Jag tycker det bör tåla att överleva garagevistelsen med växlande temperaturer. Är inte filtret skadat bör man kunna rengöra det..och blåsa ur det, inifrån, med tryckluft.
.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av JawaMax »

Tack Anders! Du ledde mig rätt till boven som var bensinen! Jag behåller luftfiltret tills vidare. Med helt ny bensin, torde maskinen fungera som förut. Lite lärdom fick man av det här.
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Re: Ingen tomgång på 554

Inlägg av KevPartridge »

Jag har lite tomgångsproblem på min Monark Jawa med 554 motor också just nu.

När jag är ute och kör i snön så dör motorn på tomgång om jag står still, men bara om jag har växel i, dock även om jag drar koppling.

Eftersom problemet inte uppstår i neutralen så utgår jag ifrån att det är kopplingen eller transmissionsoljan (kör just nu med vanlig 4-takts motorolja) som är problemet. Jag vill därför passa på att fråga vad ni andra använder för transmissionsolja?

Ska se om kopplingen behöver justeras också, senare idag.

Mvh!
Skriv svar