Byte cylinder CZ 175 typ 470

Reparationstips och allt om motorer...
Mathias_CZ
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 03, 2020 12:09 pm
Ort: Stockholm

Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Mathias_CZ »

Hej!

Jag har en CZ 175 typ 470, som är i fint skick. Jag skulle gärna vilja få den att gå lite snabbare, och har fått reda på att det är samma grundmodell som CZ 250 typ 475. Den enda skillnaden är slagvolymen. Med andra ord borde man kunna byta till en 250 kubiks cylinder och få ut lite högre effekt. Jag har hittat en begagnad 250 kubiks cylinder på en polsk hemsida, som verkar vara till samma modell. Nu vill jag bara kolla med er som kan om det är något särskilt man bör tänka på vid byte av cylinder? Jag hade en Puch Dakota som tonåring och har mekat en del med den i min ungdom. Som jag minns det, borde det vara förhållandevis enkelt att byta.

Mvh,

Mathias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Andercz »

Det korta svaret är att du inte kan byta cylinder bara rakt av.
Det skulle i så fall innebära att en 175cc cylinder hade 6 mm för tjocka väggar från fabriken..
En 175 cc 470 har 58 mm diameter på cylinder/ kolv, en 250 cc 475 har 66 mm diameter cylinder/ kolv. Hålet för cylindern i motorblocket är alltså mindre i en 175cc jämfört med en 250. Du måste fräsa ur det mindre blocket för att få plats med den större cylindern, och dragbultarna för den mindre passar inte för den större, likaså får man fräsa ur i blocket för att få tillbaka storleken på överströmningskanalerna, då det större hålet har ätit upp en del av kanalerna.
Vidare har motorn på 175cc en kortare slaglängd, 65 mm, och alltså en kortare vevstake, medan en 250cc har 72 mm slag och en 7 mm längre vevstake, du behöver alltså även bygga om vevaxeln, om du borrat upp motorblocket för att ta emot en större cylinder, om du vill ha ut hela volymen 250cc. Med en 66 mm kolv och cylinder men med 7 mm kortare slag, får du visserligen en viss ökning i cylindervolym, faktiskt hela 222 cc... Aha, detta kan ju vara en möjlig kompromiss?
https://www.kalkyleramera.se/geometri/v ... der/result
Några skillnader CZ 473-470-475.jpg
Ditt bästa alternativ är att skaffa en komplett 250cc motor. Det är sant att konstruktionen är i princip den samma på hela serien 125 - 175 - 250cc, men blocken är olika, cylindrarna är olika, vevaxlarna är olika, växellådorna är i stort sett likadana.. med ett par undantag. En 250cc motor passar i ramen rakt av, men du får göra ett par små anpassningar på ramen.

På denna siten kan du kolla igenom alla modeller, scrolla ner till din 470 och sedan vidare till 475.
http://www.cezetmania.info/modely/index.html
Allt är på Tjeckiska, men siffror är ju lättare att förstå, om man vet att VRTANI = Borrning/ cylinderdiameter, och ZDVIH = Slag.

Jag kan skicka dig verkstadshandbok och reservdelsbok, om du är intresserad.
Besiktningen är inget problem, du får byta motor, du måste ju inte uppge att den nya motorn är lite starkare. Och det är ju ramen som har identiteten. Har du den besiktad "för evigt" lär ingen få veta att du har en större och starkare motor.

Lycka till!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Andercz »

Ett möjligt alternativ till att byta cylinder eller motor, är att byta förgasare.
Din CZ 470 har från fabriken en JIKOV 2924, alltså med en borrning på 24 mm.
Om du tar bort förgasaren och mäter insugets diameter i motorblocket, är den då större än 24 mm, t.ex. 26 mm, kan du enkelt byta upp dig till en något större förgasare. Är insuget 24 mm är det ingen idé att hänga på en större förgasare utan att slipa upp insuget, de extra gasmängderna skulle "studsa" på kanten och göra inställning och performance svårt att få till..
Du får också fila upp eller skaffa en ny plasttätning mellan förgasare och blocket, annars stryper den till 24 mm i alla fall..

Men om insuget visar sig ha lite större diameter, kan du montera t.ex en sådan här , en kopia av en Jikov 2926, https://www.4jawa.com/product/675/carbu ... ca-jawa-cz . Eller så hittar du en 26 mm MIKUNI, gjord för tvåtakt. www.braigasen.se kan hjälpa dig med att hitta en som pasar, eller sök på google..

För att få till rätt blandning får du gå upp i storlek på huvudmunstycket. På original 2924 sitter ett 90 munstycke, du bör ha ett 95 eller 100 för att motorn inte skall gå magert och bli alldeles för het. Man får prova sig fram..
Väljer du en MIKUNI har de andra beteckningar för sina munstycken, Braigasen kan hjälpa med tips och delar.

Utan att bearbeta motorn mer, är det inge idé att gå upp i väldigt mycket större förgasare, de två millimetrarna, från 24 till 26 mm, ger bara det en ökning av 17%, i sammanhanget en ganska stor ökning av användbart bränsle.


Lycka till!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Mathias_CZ
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 03, 2020 12:09 pm
Ort: Stockholm

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Mathias_CZ »

Hej Andercz,
Tack för ett utmärkt och informativt svar! Det har besparat mig minst ett felköp och en hel del onödigt arbete. Jag skrev lite slarvigt, hade kollat upp en begagnad 250 cc cylinder inklusive motorblock. Men av ditt svar förstår jag att dragbultarna på min CZ ändå inte skulle passa till det större motorblocket. Väldigt tacksam för att få reda på det, var nära att beställa den.. Som jag tolkar det har jag två alternativ: i) borra ut det befintliga motorblocket, sätta in en större kolv och eventuellt byta vevaxel eller ii) köpa en ny motor. Har kollat på begagnade motorer på tjeckiska hemsidor, de verkar ganska dyra. Man verkar få lägga runt 7-8000 kr för en hel motor i bra skick. Då blir det nog billigare och enklare att sälja min hoj och köpa en CZ 250 istället.

När det gäller alternativ 1, verkar Jawamarkt erbjuda borrning av motorblock med ny kolv i retur (se länk nedan):

http://www.jawamarkt.cz/en/search/cylin ... r-reboring

Priset är ganska överkomligt, knappt 60 eur. Borde man inte kunna be dem borra ut motorblocket för att passa till en 66 mm kolv, inklusive fräsning av överströmningskanaler? Enda problemet då är vevaxeln. Hur svårt bedömer du det är att bygga om den? Gissningsvis skulle ökningen till 222 cc i slagvolym (dvs utan ombyggning av vevaxel) ändå öka effekten och topphastigheten hyfsat väl, kanske upp till 12 hk och 110 km/h? Det räcker bra för mig.
Stort tack!
Mathias
Mathias_CZ
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 03, 2020 12:09 pm
Ort: Stockholm

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Mathias_CZ »

Hej igen,

Återigen, stort tack för all information. Jag såg på hemsidan under länkar att ni varnade för att Jawamarkt har långa leveranstider och att de inte svarar i telefon. Känner du till någon i Stockholmstrakten som kan hjälpa till med att borra upp motorblocket?

Jag kollade också på en del andra hemsidor, och det verkar som om man kan byta ut kolven i en 175 cc-motor mot en som åtminstone går upp till 60 mm i diameter, se bl.a. här:

https://www.motoren.sk/pistons-set-6000 ... -175-e1444

Gissningsvis måste man borra upp motorblocket likafullt, men det kanske inte rör sig om en lika radikal åtgärd som upp till 66 mm. Enligt sidan du länkade till verkar det iaf dra upp slagvolymen till 184 (från 172). Det gör såklart inte lika stor skillnad som upp till 222, men kanske gör att den klarar en marschfart på 100 utan alltför stora protester? Ska kolla diametern på insuget till motorblocket också. Om det passar för en 26 mm förgasare borde man kunna få upp effekten ytterligare en aning. Låter som en rimlig kompromiss.

Mvh

Mathias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Andercz »

Jag tror vi pratar lite förbi varandra, när du säger: "Som jag tolkar det har jag två alternativ: i) borra ut det befintliga motorblocket, sätta in en större kolv och eventuellt byta vevaxel eller ii) köpa en ny motor."
Motorblocket är den nedre delen av motorn, i aluminium, som innehåller vevaxel och växellåda.
I Motorblocket placerar man Cylindern, där kolven går upp och ned.
Det är cylindern jag har pratat om hittills, att den är för liten för att borras ut till 66 mm.

Här vill jag skjuta in en liten brasklapp, eftersom jag inte har en CZ 175cc Cylinder till hands att mäta på. Men det ringen en liten liten klocka i bakhuvudet... Jag tror jag har hört om någon som gjort något liknande.. Jag är inte riktigt säker. måste leta lite till...
Har du haft av din cylinder? Om den är lös på bordet, kan du enkelt konstatera om det finns material att borra upp den. Du kan mäta tjockleken på godset i nederkanten, den rörlika del som sticker ner i motorn. Finns det material nog att borra bort 3,5 mm utan att väggarna i cylindern blir för tunna, så har du alltså din väg utstakad - då går det att göra en 222cc hybrid. Då behöver du inte bygga om vevaxeln, utan kan montera in en 250cc kolv . Men detta går bara OM det finns tillräckligt med gods i Cylindern. Det är där jag är osäker..
Om du har lyckats borra upp cylindern, måste du också anpassa topplocket.. det går ju att svarva ut.

Vill du montera en 250cc cylinder på ett 175cc motorblock, måste du utvidga hålet i motorblocket så att en större 250cc cylinder passar där.
Om vi säger att du har borrat upp motorblocket och att du har skaffat en 250cc cylinder, så blir det i alla fall inget lyckat äktenskap, då 250cc cylindern är högre, och en 250cc kolv på den gamla 175cc vevaxeln inte skulle komma hela vägen upp till toppen. Du skulle få väldigt låg kompression.. Du behöver en längre vevstake eller en vy komplett vevaxel.. Att bygga om en vevaxel. här i Sverige, kostar omkring 2 - 3000 Kr.

Angående Jawamarkt, det är en mycket riskabel samarbetspartner.. det kan gå månader innan man får svar, även efter man betalt för sina varor. Det kan även gå alldeles normalt smidigt.. Lite hazard..
Sedan, enligt länken du skickade, erbjuder de bara omborrning av cylindern, mot att du skickar dem din gamla i utbyte. Det ingår inget annat arbete på motorblocket i det priset. Så skickar du dem din gamla cylinder får du en nyborrad tillbaka. Inget annat.
Vill du borra om cylindern, kostar den operationen ungefär samma pris här hemma i Sverige, och du slipper betala postkostnader för transport fram och tillbaka till Tjeckien.

Prata med Rudolf Saxegaard i Norge. Han kan ha en 250cc motor, kanske kan du byta in din 175cc.. Rudolf har ett av Europas största lager av JAWA och CZ delar, och kan allt om dem, innan och utan...

Eller så skaffar du en lite större förgasare .. det är billigast, enklast och förstör inte den motor du redan har. Rudolf kan ha en passande förgasare också.

Rudolfs adress: g-shums@online.no, och telefon: +47 93 01 10 87

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Mathias_CZ
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 03, 2020 12:09 pm
Ort: Stockholm

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Mathias_CZ »

Hej igen och tack för nytt svar!

Jag blev lite osäker på vad du syftade på när du talade om att borra upp motorblocket, ursäkta förvirringen. Ska kolla om det finns tillräckligt med gods i cylinder för att borra ut till 66 mm. Vad tror du om att byta kolven från 58 mm till 60 mm? Skulle det gå t.o.m utan att borra ut cylindern? Och kan du tipsa om någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa till med att borra ut cylindern?

Mvh

Mathias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Andercz »

Vill du ha en 60 mm kolv i cylindern får du borra upp den till det. Glappet mellan kolv och cylinder är mindre än en tiondels mm, så en 60 mm kolv får inte plats i den som den är, inte ens en 58,25mm får plats..
Om vi utgår från att du har en 58 mm original standard-kolv i motorn (= 171,74 cc), att den alltså aldrig blivit omborrad tidigare, skulle den två mm större kolven på 60 mm ge dig en cylindervolym på 183,78 cc. Vad det ger i hästkrafter kan jag inte riktigt sia om. Det kan ju inte vara till skada, men du kanske inte skall ha för stora förväntningar. Tillsammans med en större, eller i alla fall bättre förgasare kan det nog bli mer än märkbart.
Kanske även slipa ner toppen någon mm..?
Men börja inte att fila på kolven och i insug mm, det ger sällan annat än problem.

https://www.motoren.sk/pistons-set-5950 ... -175-e3977 ( 59,50mm ger dig 180,73 cc) Fråga om de har 60mm också)
https://www.jawashop.com/piston-set-58- ... -175_z309/

Passa på när du tar ut den gamla kolven och kolvbulten, det ligger 28 lagernålar, lösa nålar, som lagring, och om en enda av dem trillar ner i motorn har du stora problem. Täpp till hela hålet under kolven med en trasa innan du ger dig på kolvbulten. Skaffa ett modern kapslat nållager så slipper du tillverka ett specialverktyg för återmonteringen.
https://www.motoren.sk/needle-roler-bea ... -350-e2687 (Fråga om Jawashop kan skaffa dig ett kapslat nållager..)
CZ 453,450, 470, mfl Kolvbult - trasa - nållager.jpg
Det verkar finnas både 16mm och 18mm kolvbultar, se till att få en kolv som passar i din motor, med rätt kolvbult.

Lämna inte in cylindern till borrning förrän du har kolven, firman som borrar vill gärna ha den att utgå ifrån, så att det blir rätt tolerans. 60 mm är sista överdimensionen. Det förvånar mig lite, då det normalt är fyra överdimensioner med 0,25mm ökning för varje storlek. Dessa motorerna har ju hela 2 mm att växa på. Det tyder på att det kanske finns lite mer gods i cylindern än vanligt..

En firma jag vet är bra på borrning mm är http://vrm.se/ i Uppsala. Det finns säkert fler. Jag bor själv utanför Arlanda, så Uppsala ligger närmare än Stockholm.. Men Uppsala är ju inte så långt borta från storstan ändå.
https://www.google.com/search?client=av ... -AQ4dUDCAs


Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Andercz »

Jag har skickat dig ett par handböcker, på engelska. En reservdelsbok och en verkstadshandbok.
Du får två mail från www.filecentral.se om att du har ett par filer att hämta. Följ instruktionerna, du behöver inte bli medlem eller registrera dig, bara ladda ner. Du har fyra dagar på dig att ladda ner dem, sedan raderas länken.

Hittar du inte mailen i din IN-korg, kan du kolla i skräpkorgen, ibland blir de tolkade som spam..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Mathias_CZ
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 03, 2020 12:09 pm
Ort: Stockholm

Re: Byte cylinder CZ 175 typ 470

Inlägg av Mathias_CZ »

Toppen, tack för grymt bra svar!
Skriv svar