Inga växlar 350-638 Spekulera

Reparationstips och allt om motorer...
Jimmy G
Inlägg: 2
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Jimmy G »

Var ute på en tur med jawan när det utan förvarning kändes som kedjan rök av. Slutade driva och gick inte att få i några växlar.
Kedjan sitter kvar och kikar man in i motorn genom gluggen bak kopplingen ser man en axel som snurrar i takt med bakhjulet.
Nu kommer jag förmodligen inte ha tid att plocka ur motorn förrän vintern då det står en hoper projekt framför i kön.
Men spekulera kan man ju göra innan. Någon som känner igen fenomenet och vet vad det vanligaste felet brukar vara?

/Jimmy (gammal medlem med nytt konto)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1026
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Andercz »

Nu vet jag inte riktig vad du menar med "kikar man in i motorn genom gluggen bak kopplingen".. har du tagit bort vänster motorkåpa och tittar förbi kickmekaninsmen och växelkulissen?
Men motorn fungerar, den tänder och snurrar? Då kan vi utesluta att felet finns i motordelen, d.v.s.cylindrar och kolvar..? Det skulle annars kunna vara en packbox eller packning som gått, plötsligt, eller kolvringar..

Om det hände plötsligt och kändes som all kraft försvann, men ingen kedja har gått av, och motorn går, kan en eller flera tappar mellan två kugghjul gått av. När du tömde ut oljan, för att lyfta bort vänste motorkåpa, såg du då några metallflissor i oljan? Det bör ha varit en del metallskräp där, om min analys är korrekt.
JAWA 638, 632,SKADAD VÄXELLÅDA.jpg
De inringade kugghjulen griper i varandra med fyra tappar som tar tag i fyra hål. Där är det , inte vanligt, men det förekommer att en tand/tapp blir skadad, och bryts en av, kan fler följa, eller så kilar sig flisor fast och låser..

Det kan förstås vara andra orsaker, som att en kugg lossnat någon annan stans och en flisa kilat fast sig mellan ett par kugghjul.. Eller så kan en eller båda växelförargafflarna slitits ut.. Du ser först efter motorn har delats.

Så beklagligt, just i säsongens allra första början..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy G
Inlägg: 2
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Jimmy G »

Jorå den går att kicka igång som vanligt men växlarna går inte att få i.
Inga missljud eller annat märkbart som hände när det la av. Kändes som kedjan hoppat av eller en växel hoppat ur.
Jag tog loss högerkåpan för att kolla om drevet satt kvar som det skulle och det gjorde det.
Sedan plockade jag av vänsterkåpan och kikade in bak kopplingen och inga synliga fel så långt.
Inga flisor i oljan vad jag märkte. Renoverade motorn för några år sedan så växelförare mm är utbytt. Minns inte om jag bytte ut växelpaketet eller inte. Ska bli intressant och se vad felet är när tid finnes.

Tack för svaret Andercz.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1026
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inga växlar 350-638 Spekulera

Inlägg av Andercz »

När jag renoverar en motor, brukar jag alltid se till attsätta dit en magnetisk oljeplugg. Det ger en omedelbar information, vid oljebyte inför varje säsong, om hur slitaget i motorn fortgår. Det är alltid lite metallspån på den, det är normalt , men om man ser stora skärvor eller ovanligt mycket , kan det indikera att något har hänt som behöver en närmare titt..

Öven om man inte hittar något som oroar, samlar magneten upp det mesta av metallspånet, som annars skulle flyta fritt och fastna i lager och andra skrymslen.
Magnetisk oljeplugg.jpg
Det är svårt att hitta M8 Magnetisk bult, så oftast blir det att jag borrar ur den originalplug som kommer med motorn, och stoppar i en 4 x 7 mm cylindrisk Neodym-magnet. En liten droppe Araldit ser till att den inte sliter sig. Men den håller sig kvar i bulten med magnetismen också..

Låt os få veta vad du hittar..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar