Hejsan!
Jag har nu satt in min nyrenoverade generator och kopplat allting som jag gjorde de sist
med den förra Generatorn för att få cykeln att fungera
men ingen Gnista förekommer mellan brytarna.(Avståndet ska vara tillräckligt)
Jag höll på att missa det speciella tändningslåset men tack vare ett tidigare inlägg så slapp man det
Men problemet kvarstår...
Laddningslampan lyser, ström har man från tändningslåset till kontakt plattan(Grön Sladd)
har försökt felsöka problemen på trasig tändspole eller de 2 motstånden som sitter på Generatorn.
Men lite osäker på hur man felsöker delarna som verktygshandboken anger.
Det konstiga tycker jag är att dom skulle gått sönder helt plötsligt
för ovarsam eller felkopplingar har jag inte gjort så de kunnat bränna
för att det funkade med gammla Generatorn dock så laddade den ej
Har till och med testat att sätta tebaks gammla generatorn igen men inget tecken på vart felet Ligger
Tänkte om det finns någon Klok person som kan ge något tips
Mvh Andreas
Ingen Blixt på Brytarna till Militär Jawa 350
Ingen Blixt på Brytarna till Militär Jawa 350
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Re: Ingen Blixt på Brytarna till Militär Jawa 350
Andreas,
Det är kondensatorer som sitter kopplade parallellt med brytaren. Dessa fungerar ungefär som snabbt uppladdningsbara/ urladdningsbara batterier - när brytaren är stängd, lagrar de energi som snabbt släpps ut till tändspolarna när brytaren öppnas.
På din bild ser man dåligt den smörjfilt som sitter intill brytaren. Den skall smörjas med ett par droppar olja, och har som uppgift att smörja brytarnocken. Om fliten är utsliten, så att plåtfjädern inuti kommer i kontakt med brytarnocken eller brytaren, blir det kortslutning där, och då tar all energi som skulle gå till kondensatorerna/ tändspolarna/ tändstiften denna genvägen i stället. Resultat: ingen gnista. Är filten igenomsliten, får man sätta dit en ny bit filt, eller skaffa en ny bottenplatta. Jag har filt du kan få... Det är lite pilligt, men inte svårt.
Om inte heller den gamla generatorn fungerar längre (det gjorde den förut?) måste det vara ett kopplingsfel som uppstått i processen.
Det är dessutom viktigt att när du tar ut en generator att du först lossar och tar bort kolhållarna + kolen, och likadant vid montering av generatorn sätter dit dem sist. Detta för att undvika att kolen bryts av när du drar ur/ skjuten in generatorn.
På Monark-JAWA sitter dessutom en box med två vippor, för att styra de tre tändspolarna ( en i reserv). Dessa ställer ofta till besvär. Om du inte tänker använda dig av denna finessen, rekommenderar jag att du kopplar förbi, bryggkopplar, vipporna, för att eliminera ett irriterande fel - att vipporna har av misstag kommit i fel läge. Eller att det är oxid i vipporna. Du säger att avståndet mellan brytarna är "tillräckligt", det måste vara exakt - inte för stort och inte för litet.. och det viktigaste är att brytarna öppnar sig på rätt tidspunkt samt står öppna tillräckligt länge.
Det finns en lättfattad instruktion här på sidan, under "Mektips". Läs annars i Verkstadshandboken.
Batteriet är väl kopplat med PLUS till RAMEN?
Vi hörs
Andercz
Det är kondensatorer som sitter kopplade parallellt med brytaren. Dessa fungerar ungefär som snabbt uppladdningsbara/ urladdningsbara batterier - när brytaren är stängd, lagrar de energi som snabbt släpps ut till tändspolarna när brytaren öppnas.
På din bild ser man dåligt den smörjfilt som sitter intill brytaren. Den skall smörjas med ett par droppar olja, och har som uppgift att smörja brytarnocken. Om fliten är utsliten, så att plåtfjädern inuti kommer i kontakt med brytarnocken eller brytaren, blir det kortslutning där, och då tar all energi som skulle gå till kondensatorerna/ tändspolarna/ tändstiften denna genvägen i stället. Resultat: ingen gnista. Är filten igenomsliten, får man sätta dit en ny bit filt, eller skaffa en ny bottenplatta. Jag har filt du kan få... Det är lite pilligt, men inte svårt.
Du nämner inte om den gamla generatorn fungerade eller inte, när du satte tillbaka den. Gjorde den det? Förutom att den inte laddar..?Elfman skrev:Har till och med testat att sätta tebaks gammla generatorn igen men inget tecken på vart felet Ligger
Om inte heller den gamla generatorn fungerar längre (det gjorde den förut?) måste det vara ett kopplingsfel som uppstått i processen.
Det är dessutom viktigt att när du tar ut en generator att du först lossar och tar bort kolhållarna + kolen, och likadant vid montering av generatorn sätter dit dem sist. Detta för att undvika att kolen bryts av när du drar ur/ skjuten in generatorn.
På Monark-JAWA sitter dessutom en box med två vippor, för att styra de tre tändspolarna ( en i reserv). Dessa ställer ofta till besvär. Om du inte tänker använda dig av denna finessen, rekommenderar jag att du kopplar förbi, bryggkopplar, vipporna, för att eliminera ett irriterande fel - att vipporna har av misstag kommit i fel läge. Eller att det är oxid i vipporna. Du säger att avståndet mellan brytarna är "tillräckligt", det måste vara exakt - inte för stort och inte för litet.. och det viktigaste är att brytarna öppnar sig på rätt tidspunkt samt står öppna tillräckligt länge.
Det finns en lättfattad instruktion här på sidan, under "Mektips". Läs annars i Verkstadshandboken.
Batteriet är väl kopplat med PLUS till RAMEN?
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Ingen Blixt på Brytarna till Militär Jawa 350
Jippie efter många timmars felsökande varje dag så hittade man felet!!!
Bristande elkunskaper men viljan e de nog inget fel på
Det var glapp/kabelbrott till den yttre kondesatorn på generatorn
Så tack vare din hänvisning på hur kondesatorerna fungerade så la jag ner mer energi på dom...
Så har dig att tacka så hemskt mycket Anders
Kolen till generatorn la jag märke till så dom lyckades jag bevara
Tack för erbjudandet men köpte en Brytarplatta av Stefan Mattson
samtidigt som den servade Generatorn
så filten ser ut att vara nypåsatt
Ett Stort Tack!!!
Bristande elkunskaper men viljan e de nog inget fel på
Det var glapp/kabelbrott till den yttre kondesatorn på generatorn
Så tack vare din hänvisning på hur kondesatorerna fungerade så la jag ner mer energi på dom...
Så har dig att tacka så hemskt mycket Anders
Kolen till generatorn la jag märke till så dom lyckades jag bevara
Tack för erbjudandet men köpte en Brytarplatta av Stefan Mattson
samtidigt som den servade Generatorn
så filten ser ut att vara nypåsatt
Ett Stort Tack!!!
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?