Jawa/Cz 450 Startar ej + växelknas

Ingen gnista? Inget Ljus?
Roos
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 01, 2011 6:13 pm
Ort: Bollnäs.

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450 + växelknas

Inlägg av Roos »

Då var delarna fixade och monterade :) Ditt "specialverktyg" fungerade hur bra som helst!

Men som man brukar säga, "Varje mynt har oftast en baksida".
För nu fungerar växlarna, men inte som de "ska" göra:

* När man går ifrån friläge till första växeln som ligger uppåt, så hörs det ett högt metalliskt skorrande när man för växelspaken uppåt (innan växeln går i). När man därifrån går till växeln högst upp så hörs det ingenting, den går i fint.

*Ifrån friläge och Nedåt så hörs det bara ett metalliskt skorrande, växeln går alltså inte i.

Hur ligger egentligen växlarna? 1:an ner, 2&3:an upp? Eller hur ligger det till egentligen?

Har justerat kopplingen efter anvisning, och alla beställda delar är monterade som de ska. Så det borde ju bero på någon del som är sliten och borde bytas ut?

Mvh Olle Roos.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450 + växelknas

Inlägg av Andercz »

För det första, det går knappast att lägga i växlarna om inte motorn snurrar, så om du inte startar den bör du i alla fall vrida runt den medan du växlar. Tag ur tändstiftet och så kan du vrida medsols på mittbulten på generatorn, t.ex. med en 10 hylsnyckel. Du behöver ingen fart, bara delarna rör på sig. Har du fyllt olja i växellådan, en torr växellåda är en trög växellåda. Eller om du inte vill försegla vänsterkåpan medan du kollar, skvätt in lite olja i växellådan med en smörjkanna innan du lägger på vänsterkåpan igen.
Det kan underlätta med en assistent som vrider på motorn.

Växlarna ligger troligen såhär: 1:an uppåt, 2:an - 3:an - 4:an nedåt. Det är fyra växlar, och det finns ytterligare ett neutralläge mellan 3:an och 4:an.
Om du kan hitta fler växlar uppåt, innebär detta troligen att du faktiskt står på det andra neutralläget, det mellan 3:an och 4:an. Därför får du inte i fler än en växel nedåt.

Jag skall försöka hitta en användarhandbok, det står inget om hur växlarna ligger i någon verkstadshandbok eller reservdelsbok som jag har.

Jag vill inte låta negativ, men det är ju så att någon har plockat med din motor för länge sedan, och i den vevan har han förlagt ett par delar... Kanske har du nu hittat det problem som var orsaken till att denne någon hade delvis demonterat just växelmekanismen.

Har vi otur måste du dela på motorn för att komma vidare. Det kan vara en krokig pinne för växelförargafflarna, slitna växelförare eller ett skadat kugghjul.
Låt oss hoppas att det bara behövs lite rotation. :?

Vi hörs snart igen

Andercz
CZ 453, 450, 470 växellåda.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roos
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 01, 2011 6:13 pm
Ort: Bollnäs.

Re: Jawa/Cz 450 Startar ej + växelknas

Inlägg av Roos »

Hej igen! :)

Nu när snön, nästan, har försvunnit ifrån vägarna så testade jag att köra en bit, och växlarna verkar gå i som de ska :)

Men det finns en sak som jag måste fråga om: Förgasaren läcker stora mängder bensin.
Om man startar den/stänger av den/låter den gå ett tag så rinner det hela tiden ut en massa bensin ur förgasaren, och så ska det ju definitivt inte vara, eller?

Tror att det kan ha med flottören att göra? Det brukar ju vara den som spökar när liknande saker inträffar...
Eller finns det några andra saker det kan bero på?

För övrigt så undrar jag om du skulle kunna berätta hur förgasaren ska ställas in, finns det någon "grundinställning" som brukar fungera bra?

Tackar, än en gång, så mycket för all tidigare hjälp! :)

Mvh Olle Roos.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa/Cz 450 Startar ej + växelknas

Inlägg av Andercz »

Vad bra att växellådan funkar!
Det är bara flottören som kan ställa till med liknande hyss.
Det hjälper inte bara att ge förgasaren en lätt knackning?

* Det skall vara en liten tunn papperspackning under flottörlocket. (Saknas den har jag ett par hemma.)
* Flottören kan vara punkterad eller sprucken, så den är full med bensin och inte flyter upp och tätar i locket. Kolla om den är full eller har stora bucklor.
* Jag har varit med om att den lilla sprint som håller flödarknappen på plats, inne under locket, har blivit oformlig och ligger och hindrar flottören från att kunna flyta upp i topp. Kolla och vrid om det behövs.
* Det kan finnas avlagringar av oxid eller gammal olja i flottörhuset, som hindrar flottören från att flyta fritt. Rengör hela förgasaren noga, byt alla packningar. Det kan ju vara en fiberpackning i en skarv som läcker, och gör att flottören aldrig kan flyta upp tillräckligt för att täta. När allt är vått av bensin, är det svårt att avgöra om det läcker på flera ställen
* Flottörnålen och locket bildar ju en slags enkel ventil. Någon av dem kan ha blivit sliten och ventilen är otät. Slipa in nålen och lock mot varandra med den finaste ventilslippastan du kan hitta. Testa tätningen genom att blåsa igenom locket. Rengör noga efteråt.
* Det kan ju faktiskt sitta något skräp i hålet där flottörnålen skall täta, men det hittar du ju när du rengör hela förgasaren.. ;)

Det är en bra ide att alltid tömma förgasaren inför ett längre avbrott i användandet, vid vinteruppehållet till exempel.
Med motorn igång, stäng av bensinkranen och låt motorn suga i sig det bränsle som finns i flottörhuset. Så småningom dör motorn av bensinbrist.
Om oljeblandad bensin tillåts avdunsta i förgasaren, kan det bildas en film eller tjockflytande gägga av oljan, som kan täppa till kanaler och ställa till konstigheter.
Använder man cykeln väldigt sällan och alltid låter bensinen avdunsta, kan oljeavlagringarna bli som segt gammalt klister..

Om förgasarjustering, har inte jag skickat dig en verkstadshandbok? Nu har jag gjort det i alla fall, på sidan 12 hittar du vad du söker.
Inställning Förgasare CZ 450.JPG

Lycka till! :P
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roos
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 01, 2011 6:13 pm
Ort: Bollnäs.

Re: Jawa/Cz 450 Startar ej + växelknas

Inlägg av Roos »

Hallå! :)

Har hittat felet nu, det visade sig att plastflottören som var med när jag köpte förgasaren (ifrån Jawashop) inte fungerade som den skulle. Men nu har den bytts ut mot en annan och det verkar inte som att förgasaren läcker en massa bensin längre :)
Jag rengjorde hela förgasaren på samma gång, det hade redan blivit avlagringar pga att det fanns gammal smuts kvar i tanken (trots tidigare rengöring) som tagit sig ner till förgasaren, så nu har tanken gjorts ren igen och ett bränslefilter har monterats.


Tog en liten tur idag, gick riktigt bra men vid ~75 km/h så börjar den att "fyrtakta". Så troligtvis är munstycket för stort, vet du var man kan få tag på munstycken till förgasaren? :)

Mvh Olle Roos.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa/Cz 450 Startar ej + växelknas

Inlägg av Andercz »

Vad bra!
Det var det mest troliga felet. Men plastflottör? I orginal hade väl förgasaren en ihoplödd flottör i mässing? Plastflottören hade väl sugit åt sig som en svamp..

För munstyckstorlekar se ett tidigare inlägg i denna tråden. Dock med den brasklappen att du köpt en 2926-förgasare från Jawashop, i original satt det en 2924 på din cykel. Det kan betyda att munstyckena som anges i handboken inte stämmer, då ju 2926 är 2 mm vidare i halsen, och släpper igenom mer luft som drar med sig mer bränsle.
Prova med att flytta ner trottelnålen ett hack, eller två.

För munstycken, kolla med Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87

Kör så det ryyker! ( men måttligt..)
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar