batteri

Ingen gnista? Inget Ljus?
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

batteri

Inlägg av ronnyandersson »

hej jag har problem med tändningen ,iblandt blir det gnista o iblandt inte ,men till saken hör att när jag mätte volten på batteriet så låg det på ca 3 volt ,är det för lågt voltantal , :roll:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: batteri

Inlägg av Andercz »

Från vår tidigare konversation utanför Forumet vet jag att du har en Monark-JAWA med originaltändningen i motorn, annars hade jag först fått fråga dig om det..

Hur som helst, det är 3 Volt självklart alldeles för lite. Är det ett 6 Volt-system så måste det till 6 Volt för att det skall fungera. Du måste dessutom ha ett batteri som håller minst 4 Ampere laddning för att det skall uppstå gnista..
Generatorn laddar batteriet, batteriet laddar tändspolarna, överskottet går tillbaka till batteriet.

Om laddningen är ostadig och batteriet dåligt laddat, blir det problem.
Är batteriet urgammalt, kanske det inte kan ta laddning, eller så är en cell dålig.
Hur är det med syranivån?
Kolla om kolen verkar slitna.
Lyser laddlampan?
Är Batteriet rätt kopplat, med PLUS TILL RAMEN?


Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: batteri

Inlägg av ronnyandersson »

ja hej, jo jag har tittat på batteriet o det verkar ok ,har köpt en sådan 6 volts underhållsladdare typ ,men jag har också kollat upp det med plusjord ,och jorden är minus på batteriet, så det verkar ju lite fel ska man testa o sätta plus som jord ,men jag läste att en kan polvända elsystemet ,hur vet jag så att ingen har gjort det :?: tur iaf att det inte är krig så en skulle iväg med jawan ,för det här kan ta tid o få igång :D
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: batteri

Inlägg av Andercz »

Det syns inte om systemet är polvänt, det enda man kan göra är att göra om manövern. Det är ju väldigt enkelt, gör bara precis som det står i artikeln.

För att motorn skall starta måste batteriet ha fulla 6 Volt och även ha minst 4 Ampere att ge ifrån sig. Det måste alltså vara i god kondition, annars händer ingenting.

Att motorn uppför sig som den gör kan mycket väl vara ett tecken på att generator och batteri har olika polaritet.
Har de olika polaritet brukar laddlampan aldrig slockna riktigt, även om man kanske får motorn att starta. Den går då väldigt orent, precis som din gör, och vill egentligen inte alls vara med och leka.

Vilken polaritet du än väljer att ha, bör du genomföra polvändningen, bara för att veta att allt är som det skall. Alltså, även om du går tillbaka till att ha PLUS-jord, bör du göra polvändartricket, och då vända det till PLUS-jord.

Ett batteri kan dö och sluta ta laddning nästan när som helst. Har det stått länge, ibland räcker det att det står över vintern, utan laddning, kan det räcka för att det är moget för att bytas ut. Att batterier håller ganska länge i bilar vi använder dagligen, beror just på att det får laddning varje dag.
Jag skulle skaffa ett nytt, billigt , batteri på Biltema. De har ett 6 Volt 6 AH för under 200 SEK. Det är väl ett 6 Volt-batteri som sitter i?
Jag har just skakat liv i en JAWA / CZ 470 från 1966. Ägarna hade i oförstånd satt i ett 12 Volt-batteri, men den enda skada som det orsakade var att steka tändspolen. Ny tändspole och den går som ett skott.. Ja, alla lamporna hade också gått sönder förstås..

Läs artikeln om Polvändning, i MEKTIPS, så hörs vi snart igen

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: batteri

Inlägg av ronnyandersson »

ja det va säker felvänt polaritet ,för med ett nytt batteri samt lite nya kablar till tändspolarna o nya tändkablar ,så starta den ,har kört ca 2 km me den ,men den hackar precis som om man stänger av tändningen ,samt inte alls varvvillig ,sedan problem 2 är att om jag öppnar luftsjället så stannar den omgående .går heller inte stätta tomgången :roll:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: batteri

Inlägg av Andercz »

Rengör förgasaren, tvätta ur alla munstycken och kanaler med ren bensin, inte oljeblandad. Blås ur med tryckluft, inte rensa med ståltrådar eller liknande. Sätt ihop igen, gärna med nya fiberpackningar.
Kolla vilket huvudmunstycke den har, det skall vara 130 eller 133.

Luftspjället är bara till för att choka INNAN du startar.
I handboken står hur man skall starta cykeln, med kall motor:
* Med tändningen avstängd, öppna kranen och flöda förgasaren, tills det rinner över ur hålet i flottörhuslocket.
* Med tändningen avstängd, choken till (=luftspjället stängt, vredet pekar uppåt ), kicka ett par tre gånger, gärna med "full gas"
* Du märker om din maskin vill ha ännu en omgång flödning och kickar.. Det gör oftast min..
* Med tändningen TILL, Öppna luftspjället, och kicka . Motorn skall starta på en av de tre - fem första kickarna.

Om du kan starta med luftspjället stängt innebär det att förgasaren är för snålt ställd, den suger ju bara i sig nästan ren bensin, och väldigt lite luft när spjället är stängt. När du sedan öppnar spjället, blir blandningen för tunn och motorn kan inte tända.

Med rengjord förgasare, och slackad gaswire, sätt trottelnålen i mittläget, skruva in luftskruven i botten, och skruva ut den igen 3/4 varv. För magrare blandning skruvas skruven utåt, för fetare blandning inåt.

Motorns tomgångsvarv justeras med den uppåtriktade stoppskruven på sidan av förgasaren, när allt stämmer, tar du upp slacket i wiren med justerskruven på toppen av förgasaren.
Stålla förgasare..JPG
Om inte detta hjälper, är du antagligen utsatt för en klassiker hos många gamla motorcyklar, en urtorkad och läckande packbox på vevaxeln, bakom generatorn. Men den historian tar vi nästa gång. Just nu har du en förgasare att tvätta...

Lycka till

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: batteri

Inlägg av ronnyandersson »

ja nu startad den fint , :D ja förgasaren ska jag rengöra noggrant ,ja nya packningar skulle jag behöva för de ha tätat med silicon ,men var får man tag på packningarna :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: batteri

Inlägg av Andercz »

Packboxarna på en JAWA är alltid vanliga standardvaror, som du kan köpa hos din lokala maskinvarubutik, Momentum eller liknande. Den som sitter bakom generatorn är en 25 x 62 x 8, den som sitter vid utgående drevet är en 30 x 52 x 8. Dessa två kan du byta utan att gräva dig in i motorn.

Du har ju vana vid att serva lastbilar, så du vet ju hur man drar ut packboxar. Jag vill ändå varna för att bryta med skruvmejslar eller liknande, kanten runt packboxens säte är bräcklig på grund av spåret för fjäderringen. Studera Resevdelsboken, och verkstadshandboken.

Du måste tillverka en avdragare för generatorn, av en M8 bult.
ROTORAVDRAGARE_+_detalj SE.JPG
Verkstadsboken visar hur man tar ut generatorn.

Med generatorn borta, tag bort fjäderringen, med ett verktyg gjort för uppgiften, en spårringstång.
Med ringen borta borra två små hål i den gamla packboxen, t.ex. "klockan 3" och klockan 9, för att prata militärspråk, 2 -3mm, och skruva i ett par träskruvar, försiktigt, kullagret ligger precis bakom. Med en hovtång drar du ut packboxen, du kan använda ändan på vevaxeln som mothåll.
Torka genast bort eventuellt skräp från borrningen, så att det inte förstör kullagret...

Smörj in läpparna på den nya packboxen med fett, och smörj yttersidorna med lite diskmedel så glider den i lättare, knacka in den jämnt, sätt tillbaka låsringen, generatorn , Klart!

OBS, tag ur kolen från generatorn INNAN du tar av den från axeln, och sätt tillbaka dem sist av allt, annars bryter du av dem.

OK?
Lätt som en plätt.

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: batteri

Inlägg av ronnyandersson »

ja en enklare avdragare ska jag nog få till ,jag har en metallsvarv ,så då löser en de mesta,det får bli ett projekt till helgen ,jag har slut på semestern i morgon så då åker jag på jobb i gen , :D
Skriv svar