Min nyborrade MC356 startar inte

Ingen gnista? Inget Ljus?
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

har nu plockat ihop min mc ,nyborrad nya packningar ,men den startar inte inte en en anntydan till att tända ,innan jag plocka isär den så starta den iaf ,men ju mer man lagar ju sämre startar den :?:funderar på om det har med kolvarna att göra som stig skaffa när han borra om cylindern ,kan de vara nått med de som spökar ,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC 356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Ronny, jag hoppas du ursäktar att jag börjar på ny tråd, den gamla blev så oändligt lång och vindlande..

Berätta mer om vad som finns och vad som inte finns.

*Är tändningen rätt inställd? Följ instruktionerna på "MEKTIPS".

*Får du gnista på stiften?

*Är vipporna på lådan med tändningslåset i rätt läge? Om du inte tänker använda en tredje reservspole, rekommenderar jag att du kopplar förbi vipporna, det är lätt hänt att man kommer åt dem av misstag. De är en onödig felkälla. Men behåll dem i lådan, för utseendets skull.

*Använder du nya tändstift? Kosta på ett par nya, så har du undanröjt en möjlig orsak. T.ex. NGK BP7HS

*Är batteriet nyladdat? Det måste hålla minst 4 Ampere för att gnista skall bildas.

*Är batterriet kopplat med PLUS till ramen? 6 Volt skall batteriet ha.

*Är säkringen hel?

*Kabelbrott? Följ elsystemet, Följ batterispänningen.

*Funkar tändningslåset?

* Lyser laddlampan?

Om allt ovan är kollat och funnet att allt är OK, så får vi fortsätta därifrån.

Angående dina kolvar, som ju saknar det där urtaget i botten, kan det ha betydelse för genomströmningen i motorn. Det är en del av trimningen som gjordes på fabriken. Det kan kanske löna sig att slipa upp dem på de nya kolvarna. Men riv nu inte motorn med en gång, jag skall kolla lite om det verkligen kan ha en så stor effekt.
Har du bra kompression?
Kollade du kolvringarnas ändglapp? På nya ringar, i ett nyborrat lopp, skall det vara ett glapp mellan ändarna på 0,2mm.
Topplocket skall dras med 3 - 3,2 Kgm moment ( 20 - 23 Lbf ).

Du har att göra en stund med att leta elfel.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

ja bra med en ny tråd ,jo jag har kollat det du skriver som förslag ,vipporna har jag kopplat förbi ,läste de att man skulle göra så,tändstiften har jag inte bytt men ska skaffa nya till veckan ,de som sitter i är märkt med en 6 och inte en 7 som du rekomenderar men den borde väl starta ändå,den starta ju fint innan jag borra den ,det är ju lite märkligt ,men jag läste att det är inte säkert att det blir nån gnista när tändstiftet sitter i cylindern och utsätts för komp ,funderar på om mitt tändsystem är kasst ,och en kanske skulle köpa ett vapesystem,som sagt tur att det inte är krig o en skulle iväg :D
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Jovisst, ett VAPE-system löser antagligen dina problem, men vore det inte intressant att veta vad som är orsak till att man (vill?) byta elsystemet? Det kostar ju en liten slant.

Själv försöker jag ialla fall få reda felet, innan jag bestämmer mig för att ta till åtgärder.

Jag vet flera som har köpt nya förgasare och delar till tändsystemet, när orsaken till startsvårigheterna bara var en otät packbox. Nu har du ju redan bytt packboxen bakom generatorn, så den kan vi bocka av.

Men har du gnista med stiften utanför cylindrarna, eller finns det ingen gnista alls?
Skall vi komma vidare behöver jag veta vad du har gjort och inte gjort, och vad som kommit fram i "görandet".
Tändningsinställningen på en 350cc militärmotor är ju väldigt enkel, då det bara finns en brytare, så det går inte att ta fel.

Blås ur förgasaren en gång till...

Byt ut kondensatorerna.

Är smörjfilten till brytarnocken hel? En genomskavd filt kan orsaka kortslutning = ingen gnista.
En alltför frikostigt smord filt kan smörja ner brytarna = ingen gnista.
En filt smord med fett kan orsaka kortis, då fett leder ström bättre än olja...
Har du ström från batteriet - över tändningslåset - fram till tändspolarna? Är kablarna från brytaren till tändspolarna OK?

Har den fungerat nyligen, bör det gå att hitta den felande länken genom att metodiskt gå igenom alla delar, och följa strömmen..

En nyrenoverad motor, som din, kan ibland behöva springstartas första gången. Det är en massa extra olja i cylindrarna från monteringen som kan behövas blåsas ut. Har du en bra nedförsbacke i närheten? Men först bör man ju veta att gnistan finns överhuvud taget.


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

jo vore väldigt spännande o veta felet på den ,ja vi har bogserat den efter bilen ca 500 m då tände den till några gånger men inte mer ,ja tändningen kolla jag gapet på brytaren 0.4mm förtändningen 3mm har dock inget riktigt instrument så där gick jag lite på känn ,ja kolla upp batteri det va på 5,4 volt .jag prova o hälla lite bensin direkt i cylindern men de hjälpte inte ,ja lite svårt var man ska börja ,har även kolla en extre gång så jag montera kolvarna rätt ,men de va ok men var får jag tag på kondensator ,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

5,4 Volt på batteriet verkar ju lite i underkant. Som sagt, det måste vara ett fulladdat batteri, rätt kopplat, med PLUS till ramen..
Jag frågar igen - lyser laddlampan?

Får den bensin?

Ger den gnista?

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

ja laddningslampan lyser, bensin får den för tändstiften är blöta,gnista är det ,tänkte kolla i morgon så att gnistan kan "hoppa " läste att den bör hoppa ca 10 mm
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

kolla idag spänningen på battriet,det låg på 6 volt visseligen har jag kopplat på en sådan underhållsladdare,men när jag mätte spänningen på tändspolarna så var det 3,4volt ,men nu kommer det konstiga jag plocka bort ena stiftet för att kolla gnistan ,men den fanns inte ,men då starta motorn så jag stängde av den och skruva in stiftet igen då starta den inte ,plocka ur stiftet igen o den starta :?: är det så att det är för dålig med spänning .är det undehållsladdaren som visar 6 volt fast det bara är 3,4 volt i batterit
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Aha, nu har du hittat något som kan vara roten till det onda.

Om du mäter spänningen med batteriladdaren inkopplad är det naturligtvis den totala spänningen du ser. Tar du bort batteriladdaren kan du mäta vad batteriet kan åstadkomma. Att bara mäta ett batteri mellan polerna , och få 6 Volt, ger ändå inget klart svar, du bör mäta det under arbete, till exempel med ljuset påslaget.
Mitt eget batteri dog plötsligt på årsmötet. Det visar 12 Volt ( jag har VAPE) om man mäter det mellan polerna, men så fort man tänder en lampa tar all laddning slut på ett ögonblick. Det tar inte emot laddning längre.

Om din motor tänder på en cylinder, när den andra tändspolen är urkopplad, kan det innebära att du har kortslutning i en tändspole. Kortslutningar slukar en massa ström, det är detta säkringen skall lösa ut av...

Eller startar motorn på vilken sida som helst, bara den andra är urkopplad? Det är tändstiftet som jordar tändkretsen. Egentligen skall det behövas 6Volt/4 ampere för att tända ett tändstift, så om det går att få fart på ett (i taget?) verkar det som om batteriet i alla fall har klarat sig, och att du har ett fel i en tändspole eller i kablaget till den.

Jag har ett par fina nästan oanvända tändspolar, och nya kondensatorer. Brytare finns på Tradera. Kontakta mig direkt per mail om du är intresserad.

När du kopplade förbi vipporna, kolla om alla kablar är rätt kopplade och att ingen ligger i kläm, det kan också orsaka kortslutningen.
MONARK-JAWA kopplingsschema 6Volt.JPG
Bryggning av vippor.JPG
Den grå kabeln för den tredje tändspolen kan ligga kvar i härvan, men isolera den i andra ändan så att den av misstag inte kan skapa oreda, om du skulle komma åt en vippa... Eller koppla ur den i båda ändarna, och isolera, det är säkrare.

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

hej
ja jag ska prova och göra samma visa med det andra stiftet ,och se om den startar,ja den starta när jag skulle kolla gnistan på stiftet så det låg emot cylindern
Skriv svar