Min nyborrade MC356 startar inte

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Ronny,
jag vågar nästan sätta en femma på att det till slut visar sig vara batteriet som är bytfärdigt..
På andra plats kommer dåligt laddande generator/ Laddrelä.
Detta kan ju i sin tur slita ut batteriet..

Om du får igång den på båda burkarna, och tar bort säkringen medan den går, stoppar motorn då, laddar generatorn mindre än den skall.

Man bör inte köra motorn på bara en cylinder, men om man absolut måste ta sig till bebodda trakter t.ex. och inte har något annat alternativ, plocka då ur tändstiftet ur den döda cylindern, annars skadar du vevaxeln. Detta är alltså en metod som bör användas endast i allra sista hand.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

ja låter ju fint att det verka som om vi har ev hittat felet på jawan ,ska kolla upp det till helgen,jag jobbar som resande så jag kommer hem på torsdag kväll ,men på fredagen ska det bli undersökning :D
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

ja nu går jawan , :D men jag kan starta den när batteriladdaren står på och laddar batteriet,men kör jag en stund ca 15 min o stänger av den då vill den inte starta igen utan då får batteriladdaren fram i gen ,och har den stått på och laddat i ström då startar den i gen ,så det måster ju ta mycket ström nån stans fast jag inte använder ljuset ,obs batteriet köpte jag nytt för ca 3månader sedan ,kan de vara så att tändspolarna är kassa
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

När den går, slocknar laddlampan, eller glöder den lite?
För mig låter det mer som att den laddar dåligt eller inte alls.
Har du testat det som jag tipsade om nyss? Med motorn igång, tag bort säkringen. Stannar motorn laddar den inte. Du skall självfallet inte ha batteriladdaren ansluten vid testet.
Batteriladdaren ger inte i sig själv tillräckligt med ström för att starta motorn, det behövs minst 4 Ampere för att skapa gnista. Eller kanske ger din laddare precis så mycket? Men batteriladdaren ersätter generatorns uppgift att återladda batteriet

I alla händelser, motorn drar ur batteriet när det inte laddas upp kontinuerligt.

Såhär är det, - generatorn laddar batteriet och batteriet ger spänning till tändspolarna, därför behövs ett fulladdat batteri för att kunna starta en stillastående motor.. Får inte batteriet ständig laddning blir det urladdat ganska snart, ju högre Amperetimmar, Ah, det har, desto längre kan det hålla liv i motorn. I original hade batteriet 14 Ah, men det tillverkas inga sådana numer, utan vi får klara oss på vad vi kan hitta, ofta blir det Biltemas med 6 Ah.
Det finns batterier med 11 Ah, men i slutändan är det viktigaste att få fart på laddningen, eller hur?


Har du kollat kolen på generatorn? Lyser laddlampan när motorn är igång och du drar upp varven lite?
Jag har sprillans nya laddrelän, du kan få låna ett och kolla om det blir någon skillnad, hjälper det kan du köpa det, annars får jag tillbaka det. OK?

Även om batteriet är ganska nytt, skulle jag inte tveka en minut och köpa ett nytt. Då vet du att det i alla fall inte är batteriet, den enklaste delen att byta.
Har batteriet tillräckligt med syra?

Är det fel på tändspolarna fungerar de oftast inte alls.

Just det du beskriver, att bara en tändspole fungerar (åt gången) är ett vanligt tecken på ett dåligt batteri. Märkligt nog spelar det ofta ingen roll om man byter plats på delarna, felet finns kvar på samma ställe ändå.

I ditt ställe skulle jag byta batteri, kondensatorer, kol, laddrelä, i den ordningen. Inte allt på en gång, då har du ingen chans att avgöra vad som var boven.
Har du inte bytt tändkablar och tändhattar, är det också att rekommendera, men de har nog ingen utslagsgivande effekt på om motorn startar eller inte..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

ja jag får köpa ett nytt batteri ,ska kolla på laddningen.men laddningslampan slocknar så fort den startar,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Vi pratar lite förbi varandra, känns det som..Jag ställer frågor jag aldrig får svar på... Om vi inte hela tiden skall behöva ha en haltande konversation, ett steg fram och ett tillbaka, är det viktigt att jag får klara besked..
Det är viktigt att vara metodisk och beta av alla kontroller, så man vet vad som gjorts och vad resultatet blev.

För tredje gången, har du gjort "rycka-bort-säkringen-medan-motorn-går-tricket" ännu?
Vad blev resultatet?
Stannar motorn? = Dålig laddning.
Fortsätter den puttra på? = Laddningen OK.

Har du kollat kolen? OK?

Även om den laddar OK, skulle jag fortsätta med att skaffa ett nytt, fräscht batteri, bara för att veta att det är ett nytt fint batteri.



Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

testa det med att plocka ur säkringen när motorn var i gång ,den gick i ca 30 sek sedan stanna den ,jag gjorde även ett försök med en multimeter för att se om den ladda ,mätte på nr 61 plinten där kabel till laddningslampan sitter ,men alla siffror hoppa fram o tillbaka på multimetern ,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

OK, ett steg framåt.
Nu vet vi äntligen att laddningen inte är den bästa.
Laddas inte batteriet kontinuerligt, dras det ur ganska snabbt, precis som på din cykel. Utsätts batteriet för ständiga djupa urladdningar, som ditt har gjort, slits det ut fort och tar laddning sämre och sämre.
Det är förmodligen inget fel på dina tändspolar.

*Har du kollat kolen på generatorn ännu?
Är de korta eller borta, byt ut dem.
Fungerar laddningen bättre med nya kol? Bra, då har du hittat felet.

Är det samma visa ändå? Kolla med en ny regulator. ( Jag kan skicka dig en för att testa med.) Det finns även nya fina digitala laddrelän för ett par hundra.
Det finns en kille i Skåne som renoverar generatorer och säljer dem för ett riktigt bra pris.



Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

kolena ser fina ut ,de är ca 20 mm långa ,och monterade enlig handboken.ja skulle vara kul o testa en annan regulator ,jag skicka ett mail till dig anders om du kunde skicka en regulator till mig
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

hej jag har bytt regulator på min jawa men slarva med att märka upp var kablarna skulle sitta,så jag blev lite osäker var den klena elkabel från regulatorn skulle sitta ,den grova skulle ju sitta på 61 men den klena ?
Skriv svar