Min nyborrade MC356 startar inte

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Ronny,
som med mycket annat, finns det mycket visdom att hämta i verkstadshandboken. Där finns kopplingsscheman till exempel. Det är ovanligt tydligt beskrivet hur just laddningsreläet är inkopplat.
Jag skal se om jag kan hitta en motor med gamla systemet monterat, så kanske jag kan ta ett par foton..
INKOPPLING AV REGULATOR-RELÄ.JPG
Hoppas detta är till någon hjälp.
Nu vill vi snart höra ett välkänt brakande och knattrande från ditt garage.. ;)

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

hej ja tack , :D
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

nån som har erfarenheter från jawashop.com tänkte beställa ett vape system där ifrån .är dock lite osäker om jag har valt rätt , code nr är 10437 nån som vet om det passar till en jawa 350
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Jawashop.com är helt OK att göra affärer med.
http://www.jawashop.com/Detail/10437 är helt rätt, jag rekommenderar varmt att du satsar på ett 12Volt-system. Då slipper du leta efter lampor på marknader och auktionser, utan kan köpa dem över disk. Du får mer Watt till lyset, du kan koppla på extraljus om du vill..
Glöm inte att skaffa en avdragare till VAPE-rotorn, den ingår inte i kitet. Lelles i Uppsala har dem, och antagligen även andra mc- och moppehandlare.
Kom ihåg att VAPE har Negativ jord, alltså MINUS till RAMEN.

Det gick alltså inget vidare med den nya regulatorn?
Om vi inte vet vart felet sitter när du kastar ut det gamla systemet, kan det ju vara så att felet fortfarande finns kvar även med det nya tändsystemet. Kola i alla fall igenom kablarna när du kopplar in det nya VAPE, så att du inte börjar med att förstöra de nya komponenterna. Detta har hänt förr...

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

ja ska kolla upp elsystemet ,
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

nu har jag beställt ett 12volts vape system från jawashop,com ,hittar dock ingen uppgift om hur många ampertimmar batteriet ska vara på :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Som det står i instruktionerna jag skickade dig, så behöver du inget batteri alls till en VAPE, det fungerar utan batteri. Därför är det inte specificerat hur många Ah det "skall vara" på batteriet.

Vill man ändå ha ett batteri på cykeln, kan man använda ett relä för att ha som "dödarknapp", du har en fungerande laddlampa och man kan använda parkeringsljuset, bromsljuset och tutan även när motorn inte går. Det är de enda tillfällena du behöver ett batteri till. Det kan ju även vara bra att kunna tända halvljuset en stund när man reser tältet mitt i natten...
Så skaffa ett batteri med mått som får plats på batterihyllan, och skaffa ett med så många Amperetimmar som du har råd med, men det behövs inte så många. Biltema har ett 12Volt-batteri i rätt mått på, tror jag, 6 eller 7 Ah, det räcker och blir över...

Utan batteri kan du inte använda relä-metoden för att stänga av tändningen, utan måste ordna en mekanisk dödarknapp.
Alternativt kan man montera en mikrobrytare på undersidan av tändningslåset, även detta beskrivet i instruktionerna.

Eftersom jag inte har några mörkläggningslampor på min Monark-JAWA, har jag använt brytaren till dessa som dödarknapp, detta trots att jag har ett batteri.. Jag hade lite problem med ett relä, så jag ordnade en avstängning som inte var beroende av ett batteri.
Jag drar den blå kabeln från tändspolen till brytaren och vidare till jord. När brytaren är sluten stängs motorn av, när den är öppen kan man starta motorn.
kablage IV framlampa.JPG

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

hur lång tid brukar det ta när man beställer från jawashop.com.Jag beställde ett vape system för knappt 3 veckor sedan ,har inte fått det än :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av Andercz »

Har du betalt? De skickar inte förrän betalningen kommit fram.
En vecka - 10 dagar är annars normalt. Kontakta dem och fråga. Man brukar få ett meddelande med paketets ID-nummer så att man kan söka det på postens sökfunktion.
Tjeckiska posten är en konstig instutition, de kan förlänga väntetiden väsentligt.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Min nyborrade MC356 startar inte

Inlägg av ronnyandersson »

strul med betalningen, jag beställde ett vape system av jawashop och fick en order på det ,sedan betalningen rekomendera de paypal så jag ordna ett konto där och betala in pengarna men där är det stopp ,finns det ett bättre sätt o betala räkningen på kan man inte bara gå in på en bank och betala räkningen :?:
Skriv svar