Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Ingen gnista? Inget Ljus?
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av ronnyandersson »

håller på med montering av vapesystem ,funderar lite på den röda kabel från regulatorn .om jag fatta det hela rätt så ska den skarvas ihop med kabel som satt på nr 51 i det gamla systemet ,sedan ska den vita kabel från regulatorn kopplas till jord ,har jag rätt i mitt antagande?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Montering av VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Nej nej nej! Titta igen på kopplingsschemat, det går inte att missförstå, tycker jag...?
MONARK-JAWA + VAPE kopplingsschema MK2.JPG
Ja ja ja, den vita från regulatorn skall vara till jord/ ram. Det finns en utmärkt jordpunkt för batteri och regulator under sadeln.
Kablage V.JPG
Jag tycker vi startar en ny tråd.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av ronnyandersson »

ja men den röda ska ju på nr 30 i tändningslåset då jag inte ska ha nått batteri
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Det är bättre om du använder den kabel, som ju är röd allaredan, som förut kom från batteriet till 30. på tändningslåset. Kabeln från 51. på gamla regulatorn ligger på 30. på andra sidan av tändningslåset.
Jämför med det gamla kopplingsschemat. Jag visar det igen här nedan.
MONARK-JAWA kopplingsschema 6Volt.JPG
Hur och vart placerar du dödarknappen?
Tänk på att VAPE har MINUS till RAMEN!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av ronnyandersson »

ja då ska jag få ihop det ,ja dödarknappen får jag montera på sidokåpan tänkte jag ,en vanlig tryckknapp med returfjäder ,,då tar jag den blå kabel från tändspolen ,men sedan fundera jag på den grön/rödakabel från regulatorn som skall gå till laddningslampan ,den behövs väl inte om man kör utan batteri
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Tag och läs instruktionerna igen. Där står att du inte kan använda laddlampan, om du inte har ett batteri. Har du inget batteri kan man ju inte mäta skillnaden mellan batteriets spänning och generatorn...

Glöm ändå inte att koppla in en säkring. Vill man kan man dela upp elsystemet på fler säkringar..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av ronnyandersson »

nu går monark jawa som den skall , :D så nu blir det en premiärtur på grusvägarna utanför åmål. tack anders för din medverkan
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

fireworks.jpg
JUBEL OCH RAKETER!!
Grattis Ronny!
Vilken tur att novembervädret är ganska milt, så du kan testa maskinen genast.

Det betalar sig att vara envis.
Hoppas vi ses på nästa träff?
:mrgreen:

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av ronnyandersson »

tack .nu har jag kört ett par mil på grusvägen ,de va riktigt kul,men några saker återstår iaf ,gashantaget gick för trögt så det blir att skaffa en ny gaswire,samt montera på backspegel ,så anders har du gaswire som passar så kan du kanske skicka en till mig
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Utmärkt, har den funkat ett par mil skall den nog hålla framöver också. Var noga med att kolla oljenivån i växellådan. Kolla nivån med cykeln stående på sina hjul, inte när den lutar sig på sitt stöd.

Dessvärre har jag inga gaswirar på lager. Jag brukar handla sånt hos min närmaste MC-handlare. Det finns universalwirar som passar. Man kan få kapa av eller fixa lite med ytterhöljet, men skaffar du en i ungefär rätt längd brukar det ordna sig.
Vill du ha originaldelar får du kontakta Rudolf Saxegaard i Norge. Hans adress och telefonnummer finns i nästan varje tråd under "Reservdelar". Antagligen kan även Höjlunds Auto i Danmark hjälpa dig också, med originaldel, eller en wire till en motsvarande civil maskin. Det viktiga är ju egentligen längden. Adress hittar du under "Länkar".

Ut och skräm älgarna nu!

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar