Generator laddning???

Ingen gnista? Inget Ljus?
Roadrunnervbg
Inlägg: 3
Blev medlem: tor dec 13, 2012 12:11 pm
Ort: Varberg

Generator laddning???

Inlägg av Roadrunnervbg »

Hej alla glada mekare!!!
Hur mäter man upp en generator? Felsökning
Har en Cz 250 -75.
Jag har köpt nytt batteri o kollat med 2 laddrelä o det verkar inte funka.
Startar den o och tar väck säkringen o då dör den.

Jag behöver hjälp med detta. (novis)
Tack på förhand Johan :D
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Generator laddning???

Inlägg av Andercz »

har du kollat kolen?
Lyser laddlampan när du trycker in nyckeln och slår på tändningen?
Slocknar laddlampan när motorn kommer upp i varv?

Normalt slocknar laddlampan så fort motorn har startat.

Generatorn laddar batteriet, batteriet ger spänning till tändningen. Laddar inte generatorn drar du ur batteriet ganska snabbt.

Jag har en komplett generator som suttit i just en CZ 471, den funkade när den togs ur. Intresserad?
Hör av dig direkt till mig i så fall.

Skall du plocka ur rotorn behöver du tillverka en avdragare, men för att kolla kolen behöver du inte ta bort något annat.

I militärens verkstadshandböcker beskrivs hur man testar de olika kompnenterna, ladda ner en från MEKTIPS, här på hemsidan.

Men kolla kolen först..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Re: Generator laddning???

Inlägg av Magnus »

Om den går och du plockar bort säkringen så skall väl motorn stanna(?) Såvitt jag vet så kan inte original generatorn driva tändningen utan att ha ett batteri. Original PAL systemet fungerar väl precis som på en bil (kopplar du bort batteriet så dör motorn).?
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Re: Generator laddning???

Inlägg av Magnus »

Här kommer en kort beskrivning hur du kan gå till väga för att kontrollera att laddningen fungerar...

Med motorn avstängd, plocka bort kåpan på laddrelät och koppla bort kabeln från "B" anslutningen. Anslut en voltmeter mellan "B" och ramen. Starta motorn och öka varvet gradvis tills du får ett stabilt värde på ca 7,7 volt.
Om värdet inte stämmer tex att relät bryter laddningen vid ett värde över eller under 7,7 volt så är det möjligt ändra reläts inställningar genom att försiktigt böja på den lilla fliken på kontaktblecket, precis där fjädern sitter (i höjd med reläts överkant).
Om du behöver öka volten så böjer du lite så fjäderspänningen ökar och tvärtom för att sänka.
Mvh
Magnus
Skriv svar