Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Bakunin »

Jag försöker få fart på en Monark/Jawa, f.d. militär 350cc, för att undvika missförstånd kring modellbeteckningar.
Lysena fungerar som de ska med lägena på nyckeln, men hel-halvomkopplaren ger samma ljus i båda lägena. Tutan fungerar inte. Det finns ström vid brytarna, och även på spolarna. På alla poler, och även i själva tändhatten... Hur kommer det sig? Ger givetvis ingen gnista alls. Jag öppnade lådan till nyckel och omkopplare, där hade någon varit och pillat. Ena omkopplaren är borta och på den andra finns det ström på alla tre polerna så fort tändningen är på. Den har dessutom tre lägen, jag har förstått det som att det bara ska finnas två. Någon som förstår något? Fler bilder kommer om någon behöver det.
Bild på insidan av tändlåset:
Bild
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Andercz »

Käre Kamrat Michail Aleksandrovitj, roligt att du hittat hit.
Fotot visar inte mer än att du har ett litet råttbo att reda ut. Jag bifogar ett kopplingsschema med färger, som är lite lättare att följa än det i svart/vitt och tuna linjer som finns i handboken. I alla händelser rekommenderar jag att du laddar ner reservdelsbok och verkstadshandbok , finns under MEKTIPS/ HANDBÖCKER.

Om du inte har alla tre tändspolarna installerade, och tänker använda cykeln fältmässigt, brukar det vara ett smart drag att göra en "bypass-operation", d.v.s. koppla förbi vipporna. Se bifogat tips.
Vipporna är en vanlig felkälla, de är ofta oxiderade, och man kommer lätt åt dem av misstag. Kopplar man av misstag ur en cylinder kan det skapa en hel del problem...
Den du har kvar i din verkar dessutom ha blivit utbytt till en av fel typ, om det är en tre-läges brytare.

Däremot tycker jag man bör ha kvar brytarna i lådan, för utseendets skull.

Försök att reda ut alla kopplingsfel, som uppenbarligen finns.
Är batteriet rätt kopplat? Har du kvar det gamla systemet skall PLUS vara kopplad till RAMEN.

Är det original ljusbrytare, eller en annan typ?

Är laddlampan rätt koplad? Notera att den kopplas mellan 61. på generatorn och 54. på tändningslåset. Det är vanligt att folk tror att den skall jordas.. Då blir det spök...
MONARK-JAWA kopplingsschema 6Volt.JPG
Bryggning av vippor.JPG
Tag det lugnt och metodiskt, kabel för kabel. Kolla att det inte är kortslutning på någon, mät i båda ändarna.


Lycka till!

Vi hörs snart igen?
Fyll gärna i hemort i profilen, du har kanske en märkesbroder i grannbyn, och så är det alltid kul att veta vad folk heter, på riktigt, i alla fall förnamnet..? Eller heter du verkligen Michail Aleksandrovitj?

Andercz
(jovisst, jag heter egentligen Anders, men jag gillar CZ så väldigt mycket...)
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Bakunin »

Jo, Lucas är jag van vid, jag har kört triumph i många år så batteriet sitter rätt. Jag tänker inte sätta mig och försöka läsa kopplingsschemat, jag är helt värdelös på det. Har inget tålamod med el och är färgblind. Därför chansade jag på att fråga istället. Jag fattar inte hur det kan komma sig att det är ström på alla tre polerna i omkopplaren samt 6 volt i tändhattarna. Tänkte mest om nån hade en idé om det. Har man lite flyt kan det ju finnas nån som vet precis och säger 'Jaså, jaha, det. Gör så här." Laddlampa har jag nog ingen, hojen är modifierad. Jag vill bara ha igång den just nu. Var har laddlampan suttit? I lyset? Kanske ligger nån lös sladd kvar från den däri. Lyset är skitsamma, det kan jag fixa sen. Ang. bilden så tänkte jag att det kanske var en vanligt förekommande ändring med vipporna och att det kunde ha varit där felet var.

Och att jag inte fyllt i uppgifterna beror inte på att jag vill vara anonym, utan på att jag just reggat mig och inte riktigt hunnit ta tag i det. Det kommer. Och märkesbröder vet jag flera stycken här omkring.
/Jerker
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Andercz »

Nja, en kabelsallad är en kabelsallad, den får man bena ut kabel för kabel, det är svårt att på avstånd säga hur allt är kopplat för att få till de konstigheter du står inför. Det verkar som om någon har kopplat alla kablar där det fanns ett ledigt hål...

Det färglagda koppligsschemat är i alla händelser lättare att följa. Även om du inte kan se "rätt" färger bör det i alla fall gå att följa kablarna från en punkt till en annan. Det är det bästa tipset jag kan ge.

Ja, laddlampan satt i lyktan fram.

På din bild ser jag genast ett kopplingsfel, det är två kablar kopplade till mittkontakten på vippan, det skall bara vara en där. Men om man inte tar reda på vart kablarna tar vägen säger det ingenting om vad som kan vara felkopplat. Det verkar total rörigt, så jag misstänker det är lika påhittigt i andra ändan också, för att få ihop det..
Men tydligen blev det fel i alla fall..

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Bakunin »

Ok. Det är tyvärr inte ett alternativ för mig att fixa det själv med hjälp av kopplingsschemat. Jag får leta efter kunnigt folk här eller lämna den till en fordonselektriker. Eller finns det hela kabelstammar att köpa? Det vore genomförbart.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Andercz »

Jag skall höra runt lite, om möjligen någon kan ha ett vrak med intakt kabelstam. Det är nog din enda chans på det spåret.
Det finns väldigt lite "att köpa" för Monark-JAWA. De tillverkades bara i 1000 exemplar, så tillgången till reservdelar var från början ganska liten, och har inte blivit bättre med tiden. Kronan har själva "destruerat övertaligt krigsmateriel" i stor omfattning, det vill säga skickat mycket reservdelar och hela cyklar från mob-förråden till metallpressarna.
Det är alltså en ganska sällsynt maskin du har tagit hand om. 60 år gammal, tillverkad i få exemplar, men alla tror att det finns massor av dem..
Motordelar finns enkelt att hitta, men hjul och ramdelar är mycket besvärligare.

vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Bakunin »

Ok, tack för hjälpen. Jag visste att de var ovanliga, men inte att det var så få tillverkade. Jag köpte två samma vecka, en i fint originalskick och en ombyggd. Och en nyrenoverad motor och lite delar. Jag är storsamlare då...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Andercz »

Jerker, jag har hittat en NOS kabelstam! Jag kontaktar dig vid sidan av, per e-post.
Men i slutändan får du, eller någon du anlitar, följa kopplingsschemat för att ansluta alla kablar korrekt.

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Märkligt tändningsproblem Monark/Jawa

Inlägg av Bakunin »

Du har koll på läget, tack så mycket. Jag har skaffat ett komplett tändsystem (brytare), och pratat med en fordonselektriker. Är mest inne på att riva bort rubbet och låta honom bygga enklast möjliga, inga vippor, inget som inte är absolut nödvändigt. Observera att denna cykel redan är strippad på allt militärt och att jag inte tänker återställa den. Jag har en i originalskick och en custom, tänkte jag. Men samtidigt finns det ju en poäng att samla på sig original- och militärgrejerna som saknas, så det går att fixa den senare för den som vill.

/Jerker
Skriv svar