Byta polaritet på elsystem

Ingen gnista? Inget Ljus?
502-Mek
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jul 01, 2013 6:23 pm
Ort: Stockholm

Byta polaritet på elsystem

Inlägg av 502-Mek »

Jag läste mektips ang byta polaritet på elsystemet men undrar om inte tändspolen borde ha omkastade lågspänningskablar vid polbyte av batteriet. Det anses ju vara viktigt enligt MGAguru.com att den varmare mittelektroden på stiftet ska ha negativ polaritet i förhållande till stiftets gängade kropp. Dvs strömmen ska flyta ut från stiftets centrala pol till tändkabeln.

:idea: Tore
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byta polaritet på elsystem

Inlägg av Andercz »

Där gav du oss/ mig en riktig sugkaramell..

Först vill jag korrigera ett skrivfel, eller översättningsfel.
Du skriver:

Dvs strömmen ska flyta ut från stiftets centrala pol till tändkabeln.

Jag tror det är denna meningen du har översatt? So the spark plug prefers to see a voltage potential that is negative on the center electrode and positive on the end electrode for the very first hop of the spark.
Korrekt översatt menar författaren att Tändstiftet trivs bäst när en negativ potential flyter från spolen - genom centrumelektroden i tändstiftet - för att möta en Positiv potential i sidoelektroden/ Jord.

Jag måste studera lite mer, innan jag uttalar mig, men om det har betydelse i ett LUCAS-system på en MGA, med PLUS-jord i original, bör det antagligen ha samma verkan i ett PAL batteri-tändsystem i en JAWA/CZ.
Elektriciteten uppför sig på samma sätt var den än appliceras.

Om jag tolkar ditt användarnamn rätt, har du en CZ 502 i garaget? Om den har Dynastart, är jag tveksam till om det går att kasta om polariteten och ändå ha startfunktionen kvar..

Jag återkommer

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
502-Mek
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jul 01, 2013 6:23 pm
Ort: Stockholm

Re: Byta polaritet på elsystem

Inlägg av 502-Mek »

Andercz,

Verkar som det finns en elektrokemisk eller fysikalisk fördel att strömmen går en viss väg genom stiftet på grund av temperaturen. Kanske också något tillverkaren av stiftet förutsätter så att elektronerna vandrar åt rätt håll och inte utarmar någon modern ytbeläggning i stiftet.

Ang plus eller minus till ramen och dynastarten tror jag det går bra så länge det är järnpoler som magnetiseras av kopparlindningar och inga permanentmagneter.

Lite remanerande magnetism i järnpolerna kanske måste tvingas byta riktning med en kortvarig ström så att det lagrade magnetfältet inte är starkare och motriktat den lilla magnetiseringsström som erhålls via laddningslampan genom generatorn om polerna byts.

Har dock ingen dynastart på denna modell.


Ser fram emot dina forskningsresultat ang stiftets polaritet.



//Tore
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byta polaritet på elsystem

Inlägg av Andercz »

Jag måste erkänna att fordons-el inte är mitt starkaste ämne.
Jag har kontaktat vänner som är bättre på detta, och väntar på svar.
Under tiden funderar jag på hur det är i system som har Negativ jord från början..?
Det är här det snubblar lite för mig. Motorblocket och ramen är ju då Negativa. Matar man tändstiftet med negativ pol, blir det då någon gnista alls? Det blir ju då negativt i båda ändar..?

Nåväl det löser sig. Jag återkommer

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
toj
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 27, 2011 1:17 pm
Ort: LAXÅ

Re: Byta polaritet på elsystem

Inlägg av toj »

Det här blev intressant, jag blev väldigt konfunderad då jag aldrig har tänkt på det fysikaliska när det gäller polaritet på stiftet.
Skall se om jag kan hjälpa till "eller stjälpa".

Vi börjar med stiftet, elektronerna flyttar sig ifrån negativ pol till positiv i en elektrisk krets.
På så vis kan gnistan karske få hjälp utav olika material på mittelektroden och sidoelektroden, framför allt så har det nog mest betydelse för materialvandring och utarmning.
En gnista lämnar alltid en elektrod lättast från ett skarpt hörn eller en spets.
Alltså, när mittelektroden får runda hörn så skall stiftet anses förbrukat.

En tändspoles sekundärlindning skall lämna högspänning, i vårat fall - antagligen cirka 10000volt
Om vi polvänder tändspolen eller inte får inge större betydelse, 10006Volt eller 99994volt.
Alla tändspolar för negativ jord som jag har träffat på tidigare har sekundärlindning "jordad" på klämma 1 och detta för att utnyttja kondensatorn på bästa vis.
Om man skall med säkerhet få ut en negativ spänning till stiftet så skall sekundärlindingen vara vänsterlindad eller högerlindad i förhållande till primärlindningen och det är ingenting vi kan påverka då detta är bestämt i tillverkningen av spolen.

Jag har både Jawa bakelitspolar liggande och Bosch, detta måste jag gå vidare med och mäta upp om det är någon skillnad på dessa och får åter komma med resultatet.

Hoppas att inte detta blev för mycket eller förvirrande.........

MVH//Tomas
Användarvisningsbild
toj
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 27, 2011 1:17 pm
Ort: LAXÅ

Re: Byta polaritet på elsystem

Inlägg av toj »

Då har det blivit gjort.
Fixade en liten testbänk för tändspolar och drog igång det gamla oscilloskopet.

Kopplade upp tändspolarna som det skulle vara negativ jord.
Började med två backelit Jawa tändspolar (med olika Art.Nr), dessa gav en positiv spänningspuls, så dessa är tillverkade för positiv jord.

Tog sedan de två aluminiumkapslade Bosch (En med bosch-märke, den andra bara märkt 6V). Dessa gav ut en negativ spänningspuls, så de skall användas ihop med negativ jord.

Det jag skrev om att Sekundärlindningen har sin kopplingspunkt (Jord) ihop med anslutning 1. , var lite förenklat, det kommer att göra en större skillnad än +6v eller -6v. Tändspolen är ju egentligen en sparkopplad transformator.
Man lägger då till induktionsspänningen från den primära lindningen med hjälp utav kondensatorn (500-1000v) till den sekundära lindningens spänning.
man bör inte polvända en tändspole (Skifta pol 1 - 15), då man antagligen kommer att missa en hel del av utspänningen. 1000v klarar av cirka 1mm gnista i fria luften, En gnista har det svårare slå över under tryck (kompression) så man skall nog se till att tändspolen kan gör sitt jobb så bra som möjligt.

Byter man polariteten på hojen och man lägger stor vikt på att man skall ha en negativ gnista på stiftet skall man se till att man har rätt tändspolar.

MVH//Tomas
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byta polaritet på elsystem

Inlägg av Andercz »

toj skrev: 1000v klarar av cirka 1mm gnista i fria luften, En gnista har det svårare slå över under tryck (kompression) så man skall nog se till att tändspolen kan gör sitt jobb så bra som möjligt.

Byter man polariteten på hojen och man lägger stor vikt på att man skall ha en negativ gnista på stiftet skall man se till att man har rätt tändspolar.

MVH//Tomas
Tack Tomas för att du har tid, ork och kunskaper för att lite förklara detta mysterium.

Dina resultat sammanfaller med det jag har fått reda på hos andra el-kunniga.

Våra gamla PAL batteritändningssystem ger i tändspolen cirka 14000Volt ut till tändstiftet, om allt är friskt. Jag utgår från att det är ungefär detsamma i t.ex. ett Bosch-system. Gnistan bör alltså kunna hoppa drygt 10 mm i fria luften, men som du riktigt påpekar, det blir svårare för gnistan att bildas i det höga tryck som råder i förbränningsrummet.
( Som jämförelse ger VAPE-systemet 30 000 Volt )

Mina sagesmän har påpekat att eftersom PAL aldrig har markerat sina tändspolar med " Bara för PLUS-jord" eller "Bara för MINUS-jord" utan de anses bakåtkompatibla, kan man använda vilken nytillverkad (PAL) tändspole som helst och installera den i vilken (JAWA) motorcykel som helst, plus- eller minusjordad, och den kommer att ge tillräcklig gnista, förutsatt att alla andra komponenter är OK.
Skulle energiförlusten vara 30% vid "fel polaritet på tändspolen", som hävdas i den engelska artikeln, skulle det vara ytterst märkbart, så den uppgiften kanske man skall ta med en nypa salt..?
Kanske det gäller LUCAS-spolar? Njaä. det vore heller kanske inte särskilt troligt..? LUCAS brukade ju kallas "Prince of darkness" eller "Mörkrets furste"..

Kontentan bör vara, att det inte är nödvändigt att polvända tändspolarna, och att kasta om terminalerna 1. och 15. ger inte riktigt den effekten, när man polvänder elsystemet på en JAWA.
Vill man ha tändspolar som funkar optimalt, bör man skaffa spolar som är gjorda för negativ jord.
Men skillnaden är antagligen inte ens märkbar i praktiken.
De jag vet som har gjort operationen, polvändning, har inte rapporterat några problem med gnistbildningen eller livslängden på tändspolar eller tändstift.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar