Enklaste tänkbara elsystem

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Enklaste tänkbara elsystem

Inlägg av Bakunin »

Hallå. Ut ur motorn på min f.d. militära Jawa 350 kommer tre sladdar, svart, grön och blå. Antar att den svarta är dödare. Jag har tusen fekopplade sladdar i nuvarande kabelhärva, men tänkte att jag skulle koppla förbi alltihop för att snabbt få reda på om motorn fungerar.
Har beställt två nya tändspolar som bör dyka upp i morron. Frågor:
1). Hur gör jag för att allra enklast få gnista på stiften? Grön eller blå till + på spolarna, jorda andra polen, på med tändhattarna, eller är det värre än så?
2). Vad är skillnaden på blå och grön? En till tändning, en till lysen/tuta?

Observera att jag inte vill ha ett elschema, det har jag redan.

/Jerker
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Enklaste tänkbara elsystem

Inlägg av Andercz »

Om du har ett kopplingsschema, så har du ju redan svaret på frågan, och behöver inte spekulera på vart de tre kablarna går..?
MONARK-JAWA kopplingsschema 6Volt - NEUTRAL.JPG
Från generatorn går tre kablar:
1.A SVART -> 1. på ena tändspolen, som bryggas vidare till den andra tändspolens 1.
51. GRÖN -> 30. på tändningslåset.
61. BLÅ -> till laddlampan och vidare till 54. på tändningslåset.

Du har en BATTERI-tändning installerad, som alltså kräver ett välladdat batteri inkopplat. Det måste hålla minst 4 Ampere för att kunna ge gnista. Generatorn laddar batteriet, som ger ström till tändningen. Därför kan du köra på en maskin som inte laddar så länge du har ett batteri som är laddat. Du kan däremot inte köra utan ett batteri.
Koppla PLUS till jord och MINUS till den andra 30.-anslutningen på tändningslåset.

Om du kopplar loss alla kablar från tändningslåset, kanske efter att ha märkt upp hur de var kopplade först, så kan du koppla tillfälliga kablar direkt till anslutningarna, och ha tändningslåset löst så länge. Se bara till att inga kablar kortsluts mot ramen.

*Drag en (SVART) kabel från 1A på generatorn direkt till 1. på båda tändspolarna. OBS! till 1A är även brytaren och de två kondensatorerna anslutna.

*Drag en (GRÖN) kabel från generatorns 51. direkt till tändningslåsets (ena) 30.

*Den (BLÅ) Kabeln från generatorns 61. kan du strunta i för tillfället, den driver bara laddlampan. Koppla för säkerhets skull ur den vid generatorn.

*Drag en (RÖD) kabel från Batteriets MINUS direkt till tändningslåsets andra 30.

* Drag en (SVART) Kabel från Batteriets PLUS till ramen.

*Drag en (LILA) kabel från tändningslåsets 15. till ena tändspolens 15. och vidare till andra tändspolens 15.
Tillfällig koppling  Tändningslås.JPG
När du trycker ner tändningsnyckeln i botten skall du kunna starta motorn.
När du drar ut nyckeln bryts strömmen till 15. och motorn stannar.

Vad hände med den där sprillans nya kabelhärvan jag hittade åt dig?

Låt oss få höra hur det går.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Enklaste tänkbara elsystem

Inlägg av Bakunin »

Ok, tack för bra svar. Jag kommer möjligen att köpa en ny kabelhärva, men det blir för att spara om någon kommande ägare vill originalrenovera. Jag köper på mig det militära som saknas vartefter (har skaffat reglage, krökar, skidor, pakethållare mm.), men har inga ambitioner att återställa den. Nu ska den igång, och den får förbli customiserad. Jag har ju en original militär 350 också. Med helt andra fel.
Helst hade jag velat ha ett elsystem à la moped, utan batteri, men det kanske är fel tänkt? Så fort spolarna dyker upp ska jag göra ett försök, trots min ovilja att förstå elsystem... Startar den lär även jag få ny gnista.

/Jerker
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Enklaste tänkbara elsystem

Inlägg av Andercz »

Vill du ha ett elsystem á la moped, magnettändning utan batteri, har du bara ett alternativ, och det innebär en liten investering. Du kan skaffa ett elektroniskt tändsystem, det kostar 1800 - 2700 SEK beroende på vart du handlar. Det tar 5 timmar, eller kanske en helg, att installera, kräver ingen åverkan eller ombyggnad av motorn och inga specialinstrument eller specialverktyg.

Du får 12 Volt/150 Watt till lyset och 40.000Volt på gnistan ( mot i bästa fall 14.000Volt med gamla apparaten). Med 12 Volt behöver du inte leta efter lampor på marknader eller krångliga web-sajter. Du behöver aldrig mer pilla med brytarinställning.
*Installera och glöm bort.
*Du kan köra utan batteri.
*Bättre lyse. 150 Watt! Det gamla sytemet ger 45 Watt..
*Lyset har egen elförsörjning och belastar inte tändningen.
*12Volt.
*Kitet innehåller allt du behöver, generator, kablage, regulator, tändspolar. Man kan i stora stycken återanvända originalkablarna, om de är i gott skick.
Man kan behöva komplettera kablaget om man behöver dra det längre eller på annat sätt anpassa kabeldragningen.

Jag rekommenderar detta startkt, har själv installerat det på alla mina JAWA och CZ, och på många andras också. Det tar bort den största akilleshälen med gamla motorcyklar - tändningen. Det är inte bara JAWA som har samma lösning, du hittar exakt samma saker på alla äldre tvåtaktare, Husqvarna, Sachs, DKW... Det finns moderniseringskit för alla slags maskiner att köpa.
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/lists/sweden.htm

http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/ ... 61main.htm

Du hittar samma prylar till bättre pris hos de flesta handlarna i Tjeckien och Slovakien. Fördelen med att handla från POWERDYNAMO är att man har bättre garantier och utmärkt service. Det är POWERDYNAMO som har tagit fram alla varianterna på elsystem, men de tillverkas av VAPE i Tjeckien.

Jag har installerat detta tändsystemet på flera MONARK 962, som din, och har ett par bra tips om hur man kan placera delarna på ett bra sätt.
Man kan tycka att det är en dyr pryl, och att "det inte får kosta något" till en sån gammal skruttmaskin, men vill man använda den utan oro eller besvär, är det värt varje öre. Min har gått över 5000 mil utan elproblem.

Om du läser i Användarhandboken, finns det ett sätt att, i nödsituation, koppla om så att man kan starta originalsystemet utan batteri. Men då måste man springa igång cykeln, eller alltid parkera i nedförsbacke, varvtalen du får med kicken räcker inte till för att starta. Så det kanske inte är ett alternativ i längden..

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Enklaste tänkbara elsystem

Inlägg av Bakunin »

Jo, det har jag på min militärhoj, det funkar bra. Tänkte mig lite mer lågbudgetstuk på den här, men får jag inte ordning på det så kanske det får bli så. Eftersom jag har kopplingsschemadyslexi var det perfekt att få de viktiga bitarna i punktform. Tyvärr ingen gnista med nya spolar heller. Har skaffat en tändplatta med nya brytare och kondensatorer. Ska testa med den någon dag då tid och lust finns så får vi se. Den borde ju funka då.
Skriv svar