Monark JAWA Laddar ej?

Ingen gnista? Inget Ljus?
Vigo67
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 30, 2013 7:59 pm
Ort: Lindome

Monark JAWA Laddar ej?

Inlägg av Vigo67 »

Hej blev medlem för nån månad sen . Köpte en Monark jawa 356a 62 har de gamla tändspolarna till två nya från terrängaxel kablar o tändstift . Bytt båda packboxarna, en tändspole, rengjort förgasaren. Men när jag har kört en timme så blir den orkeslös. Ja tror inte att den laddar ,för laddningslampan lyser jämt så är det nån som några tips.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Monark JAWA Laddar ej?

Inlägg av Andercz »

Välkommen Vigo!
Jag antar att du har kikat runt här på sidan och sett tipsen om att byta packboxar. Utmärkt.
Ladda ner Verkstadshandboken här till vänster, under "Mektips/ Handböcker"
Jag utgår från att du har gnista på båda tändstiften, så länge det varar.

Att du kan starta och köra den i en timma innan den kroknar, med konstant lysande laddlampa, visar ju på att tändningen i princip fungerar som den skall, men att det samtidigt kan vara något fel med laddningen. Beroende på hur stort batteri du har, verkar det vara ungefär så långt man kommer utan laddning. Tändsystemet måste hela tiden ha 4 Ampere från batteriet för att kunna leverera gnista.
Generatorn laddar batteriet - batteriet ger ström till tändningen.

Först, har du kopplat batteriet rätt? Det skall sitta med PLUS till ramen. Generatorn har den polariteten, och om laddlampan aldrig slocknar, kan det vara en indikering på att batteri och generator har olika polaritet. Med fel kopplat batteri, blir laddningen inte bra eller uteblir helt.

För att försäkra dig om att batteri och generator har samma polaritet, kan du följa instruktionerna under "MEKTIPS/ Ändra polaritet". Du kan då bestämma om du skall behålla PLUS-jordningen, eller lägga om till MINUS-jord.
MONARK-JAWA kopplingsschema 6Volt.JPG
Är det ett nytt batteri?
Är laddlampan rätt kopplad? Den skall kopplas mellan generator och pol 54. på tändningslåset. Ligger den mellan generator och jord drar den ur batteriet, och lyser hela tiden...

Följ kablaget för att kolla om kabel från 51. på generatorn verkligen kommer fram till 30. på tändningslåset.
Fungerar tändningslåset korrekt?
Även laddreläet kan vara skadat, kolla om det är oxid på blecken, slipa försiktigt med en brytarfil eller fint slippapper.

Vi tar det härifrån, så hörs vi vidare om hur det går..?
Gott Nytt År!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Vigo67
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 30, 2013 7:59 pm
Ort: Lindome

Re: Monark JAWA Laddar ej?

Inlägg av Vigo67 »

Tack för tipsen skall kolla upp alla tips och återkommer. J
Vigo67
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 30, 2013 7:59 pm
Ort: Lindome

Re: Monark JAWA Laddar ej?

Inlägg av Vigo67 »

Hej igen. Nu har jag satt kablarna rätt . Har även slipat på relät, startat kört några km lampan slocknar ej . När jag håller inne relät när motorn är igång så fastnar inte relät . Batteriet är nytt .var köper man ett nytt relä ? Tack på förhand .
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Monark JAWA Laddar ej?

Inlägg av Andercz »

Jag har ett par NOS reläer på hyllan. Jag tar kontakt med dig direkt, utanför forumet.

Möjligheten finns ju även att reläet fungerar korrekt, och att det inte kommer någon laddning från generatorn.
Nu är just test av komponenter inte min starka sida, jag kan bara rekommendera att du läser i Verkstadshandboken. Alternativt tar du med dig generatorn till en bilelektrisk verkstad för koll.

Det kostar å andra sidan inte mycket att testa med ett nytt relä.
Hur ser kolen ut? När de blir mycket slitna avtar laddningen.

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Vigo67
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 30, 2013 7:59 pm
Ort: Lindome

Re: Monark JAWA Laddar ej?

Inlägg av Vigo67 »

Tack va bra skall kolla kolen .
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Monark JAWA Laddar ej?

Inlägg av Andercz »

Hur gick det? Hittade du felet?
Det var inte batteriet som var felkopplat?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar