Välkommen Vigo!
Jag antar att du har kikat runt här på sidan och sett tipsen om att byta packboxar. Utmärkt.
Ladda ner Verkstadshandboken här till vänster, under
"Mektips/ Handböcker"
Jag utgår från att du har gnista på båda tändstiften, så länge det varar.
Att du kan starta och köra den i en timma innan den kroknar,
med konstant lysande laddlampa, visar ju på att tändningen i princip fungerar som den skall, men att det samtidigt kan vara något fel med laddningen. Beroende på hur stort batteri du har, verkar det vara ungefär så långt man kommer utan laddning. Tändsystemet måste hela tiden ha 4 Ampere från batteriet för att kunna leverera gnista.
Generatorn laddar batteriet - batteriet ger ström till tändningen.
Först, har du kopplat batteriet rätt? Det skall sitta med PLUS till ramen. Generatorn har den polariteten, och om laddlampan aldrig slocknar, kan det vara en indikering på att batteri och generator har olika polaritet. Med fel kopplat batteri, blir laddningen inte bra eller uteblir helt.
För att försäkra dig om att batteri och generator har samma polaritet, kan du följa instruktionerna under
"MEKTIPS/ Ändra polaritet". Du kan då bestämma om du skall behålla PLUS-jordningen, eller lägga om till MINUS-jord.
Är det ett nytt batteri?
Är
laddlampan rätt kopplad? Den skall kopplas mellan generator och pol 54. på tändningslåset. Ligger den mellan generator och jord drar den ur batteriet, och lyser hela tiden...
Följ kablaget för att kolla om kabel från 51. på generatorn verkligen kommer fram till 30. på tändningslåset.
Fungerar tändningslåset korrekt?
Även laddreläet kan vara skadat, kolla om det är oxid på blecken, slipa försiktigt med en brytarfil eller fint slippapper.
Vi tar det härifrån, så hörs vi vidare om hur det går..?
Gott Nytt År!
Andercz