Död JAWA Mustang typ 23

Ingen gnista? Inget Ljus?
Snogge
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 29, 2014 12:04 pm
Ort: Mariefred

Död JAWA Mustang typ 23

Inlägg av Snogge »

Hejsan, är nybliven ägare till en typ 23 moped. Den vägrade starta på kick men kunde rullas gång relativt lätt. Enligt säljare skulle en enkel filning av brytare lösa detta problem vilket det inte gjorde.

Nu är mopeden helt död, ingen synlig gnista. Rullar man den med växel i tänds dock lampor (om än väldigt svagt).
Då den har andra problem skulle jag dock vilja börja i denna ända, några tips om vad som trilskas?

Bjuder på en bild:

Bild
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Död JAWA Mustang typ 23

Inlägg av Andercz »

Grattis till en mycket ovanlig moped!
MUSTANG-horses1.jpg
Börja med att ladda ner verkstadshandbok och reservdelsbok, de är dina viktigaste verktyg. De finns här, till gratis nedladdning, på engelska.
http://www.jawamoped.com/
Klicka på manuals, scrolla ner till Model 21,22,23.

Om du gör ett försök att spring-starta motorn en gång till, eller rullar ner för en backe, och genast efter du har stannat plockar ut tändstiftet, kan du få en vink om vart problemt sitter. Är stiftet vått är det troligen tändningen som spökar, är det torrt är det förgasarproblem, eller så kommer det inte fram något bränsle.

Har du kollat att det kommer fram bränsle till förgasaren?
Har du bytt bensinen? Gammal bensin funkar bara inte. Rengjort förgasaren?

Om du inte kan få någon gnista på tändstiftet utanför motorn, när du lägger det mot motorn och kickar, kan ju det också peka på tändningsproblem.

* Har du bytt tändstift?
* Har du kollat att alla kablar sitter fast?
* Tänkabel och tändhatt sitter bra och har god kontakt?
* Om moppen har en dödarknapp, kolla att den fungerar som den skall, koppla bort den tillfälligt.
* Har du ställt tändningen, efter handbokens instruktioner?
* Är brytarna OK?
* Byt kondensator
* Byt tändspole.
Ungefär så kan man gå framåt..

Att lyset fungerar när du springer med den, är ju bra att veta, men strömmen till lyset produceras av ett par andra spolar, strömmen till tändningen kommer från en separat tändspole.

Vidare kan det vara så att packboxarna på vevaxeln har torkat efter lång tid och hög ålder. Har motorn varit oanvänd länge, torkar dessa och läcker in luft. Detta misstas ofta för förgasartrubbel. De är billiga och enkla att hitta och byta. Möjligen behöver du en avdragare för svänghjulet, och då inte en kloavdragare.. Det är packboxen bakom generatorn som är den som oftast går sönder, den sitter på ett varmt och torrt ställe och får smörjning bara från oljan i bränslet.
Packboxen på andra sidan ligger ju i oljebad för det mesta.
JAWA Mustang 23 packboxar.JPG

Nu har du lite att pyssla med i helgen,
Hör av dig igen med hur det går framåt.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Snogge
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 29, 2014 12:04 pm
Ort: Mariefred

Re: Död JAWA Mustang typ 23

Inlägg av Snogge »

STORT tack för svar! Jag har kommit en liten bit på vägen, då förgasare/bensin/filter och liknande är rengjorda. Bensin kommer fram till stift men trots byte kommer ingen gnista. Antar att nästa steg är kondensator (vid brytaren?) och tändspolen under tank.

Ska förkovra mig i böckerna och se om jag finner någon lösning.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Död JAWA Mustang typ 23

Inlägg av Andercz »

Bra!
Jag skulle först se till att ställa tändningen rätt, så man vet att förutsättningarna är riktiga, innan jag börjar byta komponenter. Instruktioner finns i användarhandboken, som du också kan ladda ner från samma ställe.

Det florerar en massa dåliga eldelar på marknaden numera, som är trasiga redan när de lämnar fabriken, någonstans i öst..
Kolla på LÄNKAR, de flesta tjeckiska handlarna har delar som passar, men du kan även hitta bra delar hos svenska moppehandlare. Och man kan ha otur..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Snogge
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 29, 2014 12:04 pm
Ort: Mariefred

Re: Död JAWA Mustang typ 23

Inlägg av Snogge »

Den lever! Var tvungen att koppla ur/i hela elkedjan och byta konding. Nu startar den lätt och går någorlunda rent. Nu måste jag bara hitta någon som kan ekra bakhjulet också.

Tack Anders!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Död JAWA Mustang typ 23

Inlägg av Andercz »

Finemang!

Tag hjulet till Wheeler Dealer i Hammarby, stans bästa MC-hjul/ däck-firma!
http://www.wheeler-dealer.se
https://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ

https://www.youtube.com/watch?v=86cceVFLhxA

Rimligt pris, roligt att träffa Kjelle, utmärkt jobb utfört...

Kör så det ryyker!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar