Min Jawa tapper strømmen efter noen dags stillestående. Det skjer ikke hver gang, men rett ofte. Jeg har sjekket følgende:
Dynamoen ladder ok under kjøring.
Tar jeg ut sikringen blir strømmen værende på batteriet
Måler jeg i kretsen, dvs tar fra hverandre sikringsholderen og kobler inn aperemeter, går det en strøm på 0,17 amp når tenningsnøkkelen er tatt ut (og det forklarer jo at batteriet tappes)
Mine antakelser går i retning av regulatoren eller dynamoen, men er det noen måte å måle seg fram til hvor problemet kan være?
Og ja, Andercz, det tar visst aldri slutt! Men som en kompis sa: Har man mer enn 2 motorsykkeler, er det alltid en som ikke går
Tor Johan
Krypestrøm/selvutladning-California 362
Re: Krypestrøm/selvutladning-California 362
Jag skulle nog gå metodiskt till väga, koppla ur en apparat i taget, med mätaren inkopplad, och se om den onormala 0,17 A förbrukningen försvinner.
Tag ur en päre i taget, och sedan tutan.
Jag misstänker mer en dålig jordning, eller en kabel som ligger illa till, och blivit klämd eller nött och orsakar en krypjordning, kanske ljusomkopplaren har oxiderat... Det kan vara så mycket.
Dynamo eller regulator kommer nog sist, allra helst som den laddar gott när den går och att den går bra när den går? Laddlampan slocknar helt?
Du kan också lossa en kabel i taget från tändningslåset, med mätaren inkopplad, och på så sätt få pejl på vart felet ligger..
Tråkigt pyssel, men nödvändigt ibland
Andercz
Tag ur en päre i taget, och sedan tutan.
Jag misstänker mer en dålig jordning, eller en kabel som ligger illa till, och blivit klämd eller nött och orsakar en krypjordning, kanske ljusomkopplaren har oxiderat... Det kan vara så mycket.
Dynamo eller regulator kommer nog sist, allra helst som den laddar gott när den går och att den går bra när den går? Laddlampan slocknar helt?
Du kan också lossa en kabel i taget från tändningslåset, med mätaren inkopplad, och på så sätt få pejl på vart felet ligger..
Tråkigt pyssel, men nödvändigt ibland
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Krypestrøm/selvutladning-California 362
Kanskje ikke det var så vanskelig? Koblet først fra hornet, ingen endring. Koblet så fra den ene ledningen fra bromslysbryteren. Voila! Amperemeter viste 0,00 Men ledningen jeg koblet fra var på den siden det ikke står strøm, så det måtte bety at det ikke var bryteren det var noe galt med..... På med ledningen igjen, fortsatt krypestrøm. Ut med bremselyspæra, strømmen borte.....? Kan det være i pæra feilen er? Eller i sokkelen?
Tørket av pære og ga sokkelen en dusj wd-40, tror det hjalp..... De neste dagene blir spennende.....
Tørket av pære og ga sokkelen en dusj wd-40, tror det hjalp..... De neste dagene blir spennende.....
Re: Krypestrøm/selvutladning-California 362
Du verkar vara det på spåret!
Det kan ju också vara själva bromskontakten, ge den en dusj också och motionera den lite. Det kan inte skada.
Andercz
Det kan ju också vara själva bromskontakten, ge den en dusj också och motionera den lite. Det kan inte skada.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Krypestrøm/selvutladning-California 362
Det var bromskontakten! Full av skit, og en "ansvarsfull mekaniker" (jag) som ville at bromslyset skulle gå på redan når bromspedalen var halvt nedtrykket, hvilket resulterte i at det var "drag" i kontakten allerede når pedalen var i øverste posisjon. Når slår bromslyset inn litt senere, og batteriet beholder ladningen
Re: Krypestrøm/selvutladning-California 362
Utmärkt resultat!
Elproblem av detta slaget är tråkiga att reda ut, man får ofta följa många kablar innan man hittat felet. Men ofta är det så enkelt som det du nu fann..
Ut och kör så det ryyyker!
Andercz
Elproblem av detta slaget är tråkiga att reda ut, man får ofta följa många kablar innan man hittat felet. Men ofta är det så enkelt som det du nu fann..
Ut och kör så det ryyyker!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...