Ställa förtändning 12V Vape Jawa 579 motor

Ingen gnista? Inget Ljus?
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Ställa förtändning 12V Vape Jawa 579 motor

Inlägg av ahmenvafan »

Hej!

När jag kontrollerar förtändning på min motor (Jawa 579-2) så konstaterar jag att den tänder alldeles för tidigt (nästan 5mm FÖD)

Eftersom jag har ett stift på vevtappen som jag måste passa in slitsen på rotorn så vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga för att justera detta. Är det borttagning/bortslipning av stiftet som gäller eller har jag missat något? :?

Mvh.
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ställa förtändning 12V Vape Jawa 579 motor

Inlägg av Andercz »

Om du har 5 mm förtändning kan du råka ut för att motorn baktänder kraftigt och slår dig på benet..
Du skall ha 1,5 - 2 mm förtändning. Om styrstiftet på vevaxeln av någon anledning inte stämmer, är det lätt att dra ut det med en hovtång eller i andra hand slipa ner det.

Ställ motorn med kolven i rätt FÖD-läge, och för på VAPE-rotorn så att ett av dess "horn" passar precis för sensorn. Tryck till så att rotorn fastnar och skruva fast mittbulten. Notera att sensorn skall sitta i de två vänstra hålen .
Vrid ett par varv och kontrollera att inställningen stämmer.
SENSORPOSITION.JPG
Jag utgår från att du har filat ner styrstiftet till c:a 2 mm? Annars kan inte VAPE-rotorn komma på vevaxeltappen.

Om man ger sig till att slipa på vevaxeltappen skall man vara mycket försiktig!, Det är den perfekta ytan på konorna som håller rotorn fast på vevaxeltappen. Blir det stora skador på vevaxeltappen kan rotorn rassla loss..
Vill man ha bästa grepp, kan man slipa in rotor och vevaxeltapp mot varandra med en liten klick fingradig ventilslippasta. Vrid rotorn mot tappen tills hela ytan är jämnt gråmatt. Men slipa bara så mycket som behövs, slipar man för mycket kan man orsaka att rotorn kommer för långt in på axeln. Rengör noga efteråt.
Ventilslipmassa.jpg
Lycka till
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Ställa förtändning 12V Vape Jawa 579 motor

Inlägg av ahmenvafan »

Tack för svar! Jag har slipat ner styrstiftet samt slipat tappen enligt metoden du beskriver med fin ventilslippasta. Återkommer efter uppstartsförsök!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ställa förtändning 12V Vape Jawa 579 motor

Inlägg av Andercz »

Om du slipar ner styrstiftet till 2 mm, som det också står i instruktionerna att man skall göra, så kommer ju styrstiftet ändå att sitta kvar på samma position. Om det sitter "fel" av någon anledning, kommer du fortfarande ha samma 5 mm förtändning.
Tar du däremot bort styrstiftet, kan du själv välja vart VAPE-rotor skall sitta på vevaxeltappen.
Styrstiftet är just bara ett stift som skall styra rotor till rätt position. Men det är konorna på vevaxelapp och rotor som håller ihop dem mot varandra.

När du slipar ihop dem med ventilslippastan, måste du ju ändå ta bort styrstiftet. Så om du inte sätter tillbaka det efter du tvättat bort slippastan, har du ju nu möjlighetcatt ställa förtändning en korrekt..

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Ställa förtändning 12V Vape Jawa 579 motor

Inlägg av ahmenvafan »

Jajemän, hela styrstiftet är borttaget och rotorn ställd rätt :)
Skriv svar